Gå til innhold

Stasjonær spill-PC til 12 000, ikke selvbygg


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal kjøpe meg ny PC, og ønsker å bruke 12 000 på selve maskinen uten skjerm. Den skal hovedsakelig brukes til spilling, og den bør kunne kjøre FSX og Battlefield 3 - når den tid kommer - rimelig bra.

 

Skal ikke bygge selv, og har derfor sett på dette grunnoppsettet: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10440

Ut i fra det har jeg kommet til disse modifikasjonene etter noen tips fra Agentspoon:

 

Ahead Nero 9 Essentials OEM

CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD

SteelSeries QcK, Musematte i Tøy

Støtsikker PC-eske STOR

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Chieftec Smart Series 550W PSU

ASUS P8P67, Socket-1155

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6Gb/s

Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB

OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA

Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S

MS COA Label Windows Home Premium 7

MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 EN 64bit

MS MANUAL Win Home Premium 7 EN

APC Essential Surge Arrest,

Garanti 3 år - Sende inn

 

Ser dette greit ut? Hva kan jeg eventuelt endre på? Er strømforsyningen stor nok? Hva med minnet? Mens jeg har undersøkt, har jeg streifet over uttrykket tokanalers ram og trekanalers ram, vil det jeg ha valgt gå fint?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags strømforsyning anbefaler du, da? Og hvilken annen produsent bygger PC-er?

 

Hva jeg skal med 8 gb minne vet jeg egentlig ikke, men tenker nå som så at det er bedre med litt for mye når prisen så å si er den samme. Men jeg bør altså bytte til 4 gb?

Lenke til kommentar

Ahead Nero 9 Essentials OEM

CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD

SteelSeries QcK, Musematte i Tøy

Støtsikker PC-eske STOR

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Chieftec Super Series 750W PSU

ASUS P8P67, Socket-1155

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 4GB CL9

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

Western Digital Caviar® Green™ 1TB

Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB

OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA

Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S

MS COA Label Windows Home Premium 7

MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 EN 64bit

MS MANUAL Win Home Premium 7 EN

APC Essential Surge Arrest,

Garanti 3 år - Sende inn

 

Slik da? Hva med harddisken og SSD-en, er de gode? Hva bør jeg forresten bruke SSD-en til? Operativsystem eller spill? Hva med kabinettet? Er det greit nok til å oppgradere senere?

 

Pirk gjerne på annet. Når jeg først skal investere i en PC, ønsker jeg noe som fungerer bra.

Lenke til kommentar

Ahead Nero 9 Essentials OEM

CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD

SteelSeries QcK, Musematte i Tøy

Støtsikker PC-eske STOR

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Chieftec Super Series 750W PSU

ASUS P8P67, Socket-1155

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 4GB CL9

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

Western Digital Caviar® Green™ 1TB

Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB

OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA

Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S

MS COA Label Windows Home Premium 7

MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 EN 64bit

MS MANUAL Win Home Premium 7 EN

APC Essential Surge Arrest,

Garanti 3 år - Sende inn

 

Slik da? Hva med harddisken og SSD-en, er de gode? Hva bør jeg forresten bruke SSD-en til? Operativsystem eller spill? Hva med kabinettet? Er det greit nok til å oppgradere senere?

 

Pirk gjerne på annet. Når jeg først skal investere i en PC, ønsker jeg noe som fungerer bra.

 

SSD'en kan byttes til Crucial C300 for massiv økning i lesehastigheten og ingen økning i pris, og dermed vil SSD'en virke raskere, siden leseytelse har mest å si for den ytelsen man opplever selv. Den bør brukes til Operativsystem, spill og viktige, tunge programmer.

 

Eller's er oppsettet finfint!

Lenke til kommentar

Hvis du har råd, hvorfor ikke gå for 8 GB RAM med en gang? Prisforskjellen er vel ganske liten i forhold til budsjett.

 

Du legger inn operativsystem og mest brukte programmer på SSD, og de spillene du eventuelt får plass til. Resten går på snurredisken. Angående snurredisk, WD sin Green serie er ganske treige, da de skal være økologiske og sånt. Hvis du kan velge en WD Black, hadde jeg gjort det.

 

Kabinett går fint ann å bytte senere, men da blir det i praksis selvbygg, og det er en del jobb.

 

Strømforsyning. 550W er nok til oppsettet ditt, er unødvendig og uøkonomisk på flere måter å ha en overdimensjonert PSU. Bruker du for lite strøm i forhold til maks, er PSU'en veldig ineffektiv, og genererer mer varme (merk: sløser med strømmen) enn nødvendig, og dermed mer bråk.

Hvis du skal ha bedre enn originale valget, gå for en Corsair. HX'en er dyr, men veldig god og modulær, som minsker kabelrotet. Ellers er velger du CX600, eller CX500 hvis du ikke skal overklokke (noe jeg derimot anbefaler, siden du velger en ulåst K CPU)

 

Med et GTX570 tviler jeg på at du skal kjøre noe SLI senere heller, kjøp deg heller nytt kort når det ene ikke er nok. Kommet noe nyere og bedre innen den tid.

 

Lykke til med ny PC, og gratulerer :)

Lenke til kommentar

Ahead Nero 9 Essentials OEM

CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD

SteelSeries QcK, Musematte i Tøy

Støtsikker PC-eske STOR

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Corsair TX 650W PSU

ASUS P8P67, Socket-1155

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6Gb/s

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA

Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S

MS COA Label Windows Home Premium 7

MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 EN 64bit

MS MANUAL Win Home Premium 7 EN

APC Essential Surge Arrest,

 

Sånn da? Jeg aner ingenting om strømforsyninger (eller noe særlig annet), så viktig at dere veileder meg i best mulig grad her. :) Setter pris på alle tilbakemeldinger. Trenger altså ikke mer enn 550W strømforsyning? Med mindre det er noen særlige ulemper ved å velge 8 gb minne, så har jeg ingen problemer med å gå for det.

 

Er det mulig å få lagt inn operativsystemet på SSD-en når jeg mottar PC-en? Regner med Komplett på det tidspunktet allerede har innstalert operativsystemet på den vanlige harddisken.

 

Edit: Jeg trenger vel ikke noe ekstra lydkort eller kjøler?

 

Edit 2: Er Corsair TX 650W PSU et bra valg da?

Endret av Rotteh
Lenke til kommentar

Etter litt undersøkelser har jeg nå funnet ut at det finnes titalls versjoner av Gainward Geforce 570 GTX.

 

Det er dette jeg har valgt i oppsettet:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619174

 

Er det noe særlig forskjellig fra de andre versjonene?

Enkelte kort kan være fabrikkoverklokket, gjerne med en litt bedre kjøleløsning enn referansekortet. Enkelte kort kan komme i bundle, f.eks. sammen med et spill. Generelt er det ofte svært lite som skiller ulike modeller av samme kort.

Lenke til kommentar

Angående snurredisk, WD sin Green serie er ganske treige, da de skal være økologiske og sånt. Hvis du kan velge en WD Black, hadde jeg gjort det.

 

:!:

 

Edit:

Legge til noe nyttig for tråden også.

 

Ting ser bra ut nå. Det er bare å gå for 8GB først som sist. SSD til OS og enkelte programmer er fornuftig.

 

Snurredisk til spill er forsovet OK, men jeg ville ikke brukt en miljødisk med lavere ytelse til dette. WD's sorte er derfor et fornuftig valg der.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

 

Det er altså ikke behov for noen ekstra kjøler eller noe slikt? Hvis jeg bestiller det ovenfor vil det fungere fint?

 

Er det mulig å få operativsystemet på SSD-en etter jeg har mottatt PC-en, siden Komplett sannsynligvis på det tidspunktet allerede har innstalert operativsystemet på den vanlige harddisken?

Lenke til kommentar

Det er mulig å klone en OS-disk, ja: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1278915

Merk at dette kan bli litt tricky dersom du i utgangspunktet ikke har noen disk å ta backup til, ettersom du neppe vil klare å klone 200 GB over på en disk på 64GB (eksempelvis). Hvor gjør du da av resten av filene?

Du kan evt. partisjonere slik at du får "riktig" størrelse på OS-partisjonen fra starten av, og så kloner du bare den ene partisjonen. Regner ihvertfall med at det bør gå...

Lenke til kommentar

Hvis du velger SSD som harddisk, er det vel naturlig at de installerer OS på den. Hvis du er i tvil, sender du en mail til [email protected] etter du har bestilt og fått ordrenummer, og presiserer at du ønsker OS på SSD.

Viktig å merke seg dette her. Komplett har veldig god kundeservice, og den må man utnytte :new_woot: Andre har også valgt komponenter i handlekurven, kjøpt de, og så bedt komplett om å sette PC'en sammen for dem før de sendte den. De betalte rundt 500 ekstra, om jeg husker rett.

 

Selv ville jeg alltid funnet komponenter og kjøpt de separat. Er alltids en It-butikk eller ekspert som kan sette den sammen for deg om du absolutt ikke vil selv (er så mange guider og videoer på dette at det bør være veldig enkelt).

 

Men ontopic: Oppsettet ditt er knall Rotteh, selv om en modulær strømforsyning fra Corsair (Corsair HX-serien) ville vært å foretrekke.

Lenke til kommentar

Slik da?

 

Ahead Nero 9 Essentials OEM

CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD

SteelSeries QcK, Musematte i Tøy

Støtsikker PC-eske STOR

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Corsair HX 650W PSU

ASUS P8P67, Socket-1155

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6Gb/s

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA

Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S

MS COA Label Windows Home Premium 7

MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 EN 64bit

MS MANUAL Win Home Premium 7 EN

APC Essential Surge Arrest,

 

Hva er forskjellen mellom minnet jeg har valgt og Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB? Og blir GTX 560 bedre enn 570?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...