Gå til innhold

Hvilkent programmeringsspråk bør jeg lære?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[..]PHP!? Det er ***lig vannskelig? vis han ikke forstår mye av det vil han ikke ha motivasjon nok til å lære mer. Vis han derimot hadde lært HTML og CSS først, ville han bli stolt over å ha klart å lage en hjemmeside.

[...]

 

Verken HTML > CSS > PHP er særlig vanskelig å lære seg, om man bare gir det nok tid, og er tålmodig.

 

[...]Anbefalte bøker i java? tenkt å begynne selv :)

 

Å nei, ikke du igjen. :)

 

Hvordan går det med deg da, og HTML/CSS/JavaScript/PHP, Darksite? :) Ikke si at jeg (eller alle de andre) ikke advarte deg. :)

 

Til deg-, og alle andre programmeringsnysgjerrige: Om du virkelig vil lære deg et nytt programmeringsspråk, så skaff deg ei god bok du kan krølle deg sammen i senga med - ta med på toget-, og ellers alle andre steder der du får tid til overs; til å nettopp lese!

 

Søk f.eks. på 'java' (bare for å ta et eksempel) på amazon.com, velg kategorien 'books', og sorter etter f.eks. "bestselling" og/eller "avg. customer review". Sikt deg så inn på toppen, og velg så en av disse bøkene, for å se om den kan passe for nettop deg: Les deg gjennom innholdsfortegnelsen, finn ut hvem boka er ment for (les forord o.s.v., der står det ofte hvilket publikum boka er ment for), og les så nøye gjennom tilbakemeldingene folk faktisk har gitt.

 

Og om du ikke har råd til å kjøpe deg ei ny bok (prioriterer du kanskje feil, og/eller er ikke seriøs nok) stikker du bare på biblioteket og låner noe derifra. Og som du da selvsagt gjør samme typen research på-, for å finne ut om det passer for deg og dine helt spesielle forutsetninger.

 

Resten handler så om at man skal ha det gøy, og kose seg med boka. Man må gi det tid nok, så stoffet synker inn og det modnes.

 

For om det en dag ikke lenger er morsomt, og ej heller interessant eller spennende da sier det stopp.

Lenke til kommentar

[..]PHP!? Det er ***lig vannskelig? vis han ikke forstår mye av det vil han ikke ha motivasjon nok til å lære mer. Vis han derimot hadde lært HTML og CSS først, ville han bli stolt over å ha klart å lage en hjemmeside.

[...]

 

Verken HTML > CSS > PHP er særlig vanskelig å lære seg, om man bare gir det nok tid, og er tålmodig.

 

[...]Anbefalte bøker i java? tenkt å begynne selv :)

 

Å nei, ikke du igjen. :)

 

Hvordan går det med deg da, og HTML/CSS/JavaScript/PHP, Darksite? :) Ikke si at jeg (eller alle de andre) ikke advarte deg. :)

 

Til deg-, og alle andre programmeringsnysgjerrige: Om du virkelig vil lære deg et nytt programmeringsspråk, så skaff deg ei god bok du kan krølle deg sammen i senga med - ta med på toget-, og ellers alle andre steder der du får tid til overs; til å nettopp lese!

 

Søk f.eks. på 'java' (bare for å ta et eksempel) på amazon.com, velg kategorien 'books', og sorter etter f.eks. "bestselling" og/eller "avg. customer review". Sikt deg så inn på toppen, og velg så en av disse bøkene, for å se om den kan passe for nettop deg: Les deg gjennom innholdsfortegnelsen, finn ut hvem boka er ment for (les forord o.s.v., der står det ofte hvilket publikum boka er ment for), og les så nøye gjennom tilbakemeldingene folk faktisk har gitt.

 

Og om du ikke har råd til å kjøpe deg ei ny bok (prioriterer du kanskje feil, og/eller er ikke seriøs nok) stikker du bare på biblioteket og låner noe derifra. Og som du da selvsagt gjør samme typen research på-, for å finne ut om det passer for deg og dine helt spesielle forutsetninger.

 

Resten handler så om at man skal ha det gøy, og kose seg med boka. Man må gi det tid nok, så stoffet synker inn og det modnes.

 

For om det en dag ikke lenger er morsomt, og ej heller interessant eller spennende da sier det stopp.

Hei Greygenic, lenge siden sist du. Vel, jeg ville lære php før(vi forsatt) Kan Basics..Variables..Men det liksom litt kjedelig, det var ting jeg ikke forsto osv. Så gikk jeg over til javascript ble også litt kjedelig etterhvertk deetfor gikk over jeg til python...Det ble også kjedelig Nå går jeg over til java.

 

Så, vel har hatt det tøft idet siste.

Også har jeg et annet prblem, jeg vet ikke helt hvilket programmering språk jeg skal velge :| Alle er så spennendene, skulle ha like godt kunnet alle :p

Lenke til kommentar

Alle språk er spennende, men alle er også kjedelige? Vel, tipset mitt ovenfor appellerer også til deg. Javaprogrammering blir hundre ganger enklere i Eclipse enn i notepad.

 

Svært mange av disse språkene glir også over i hverandre. Det kan være ulike benevninger på... alt mulig egentlig, men syntaks og slikt er stort sett svært likt i de mest populære språkene.

 

Jeg syntes Java var forholdsvis lett å lære takket være Eclipse, som er fantastisk brukervennlig, og har du først bakgrunn fra Java tar du lettere til deg lignende språk som PHP og Python (eller vice versa). Men et sted må du altså begynne.

Lenke til kommentar

raezion: Flott. Neste steg kan jo så bli å se på if/else if tester og gjøre så en kan velge regneoperasjoner. Husk at det bare er å spørre i forumet hvis du lurer på noe.

Men ikke flom hele forumet vis du skal spørre om et enkelt spørsmål som du enkelig bare kan google.

 

Det var det jeg gjorde når jeg skulle lære ett programmeringspråk :p

Lenke til kommentar

Eg følger en serie tutorialer, er på nummer 8 av 87, nr 8 er

" Math operations" :)

Link? har lyst å lære det selv.

Link: http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?xl=xl_blazer&v=Hl-zzrqQoSE

 

Et kjapt lite spørsmål, vist du lager en kalkulator, kan du da gjøre den om fra .Java til en EXE fil?

SRBZ vet nok mye om det, spør han.

 

Takk for link :)

Edit: Link funker ikke :(

Endret av Noreply
Lenke til kommentar

Eg følger en serie tutorialer, er på nummer 8 av 87, nr 8 er

" Math operations" :)

Link? har lyst å lære det selv.

Link: http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?xl=xl_blazer&v=Hl-zzrqQoSE

 

Et kjapt lite spørsmål, vist du lager en kalkulator, kan du da gjøre den om fra .Java til en EXE fil?

SRBZ vet nok mye om det, spør han.

 

Takk for link :)

Edit: Link funker ikke :(

prøv denne linken:

den burde funke :)

 

det er nr 8 da, men men

Endret av raezion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...