Gå til innhold

Hvilkent programmeringsspråk bør jeg lære?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å lære meg litt programering, så jeg lurte på hvilket programmeringsspråk bør jeg begynne med? ^_^

PS: er helt ny, har aldri gjort det før :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har lyst å lære meg litt programering, så jeg lurte på hvilket programmeringsspråk bør jeg begynne med? ^_^

PS: er helt ny, har aldri gjort det før :p

Start med HTML, det er det letteste og forteste å lære. Dessuten vil du få et lite innblikk av hvordan det er å programmere, selv om HTML ikke er så vannskelig vil du forstå litt.

Edit: Komma

Endret av Noreply
Skrevet

Å si at du får innblikk av hvordan det er å programmere ved å skrive HTML er vel å dra den litt langt... :blink:

Start med PHP-scripting, det er et av de enkleste "språkene", men gir likevel et veldig bra innblikk i hvordan de skikkelige programmeringsspråkene fungerer.

Skrevet

Å si at du får innblikk av hvordan det er å programmere ved å skrive HTML er vel å dra den litt langt... :blink:

Start med PHP-scripting, det er et av de enkleste "språkene", men gir likevel et veldig bra innblikk i hvordan de skikkelige programmeringsspråkene fungerer.

PHP!? Det er ***lig vannskelig? vis han ikke forstår mye av det vil han ikke ha motivasjon nok til å lære mer. Vis han derimot hadde lært HTML og CSS først, ville han bli stolt over å ha klart å lage en hjemmeside.

Men ja, TS bestemmer,

PS: Er 14år, hvor gammel er du? om jeg tør å spørre.

Skrevet

HTML og CSS er markup språk, hvis det er programmering han vil lære og ikke web-design ville jeg gått for python som førstespråk. Enkelt, stort bibliotek, objektorientert. Python fremmer også bedre programmeringsskikk enn php, da det er veldig mye strengere.

Skrevet (endret)

Jeg er 14 siden du lurte, og jeg er ikke spesielt intresert i web design.

Kan jeg lære meg phyton et sted på nettet?

Endret av raezion
Skrevet

HTML og CSS er markup språk, hvis det er programmering han vil lære og ikke web-design ville jeg gått for python som førstespråk. Enkelt, stort bibliotek, objektorientert. Python fremmer også bedre programmeringsskikk enn php, da det er veldig mye strengere.

jeg er ikke spesielt inrtesert i web design, burde jeg da starte med python?

Skrevet

da vil jeg heller anbefale .NET eller Java. det er stort sett disse to språkene det går i i jobbmarkedet. det kan være litt tiltak å lære seg disse hvis du er blank på programmering fra før av men med litt innsats skal nok det gå bra.

Skrevet

det e rikek noe i veien for at de skal fungere bra. Det er veldig mange som bruker Notepad++ (meg selv inkludert) så det er ikke et dårlig valg.

Stjeler tråden litt her jeg,

Anbefalte bøker i java? tenkt å begynne selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...