Gå til innhold

Tidsregning før i tiden i Norge


Teardrop

Anbefalte innlegg

Hei,

I forbindelse med nyttårsfeiringen kom jeg til å lure på hvor lenge en har brukt den tidsregningen som har resultert i år 2011 her i Norge? Og hva ble brukt før det? Har nyttår alltid vært i tidsrommet rundt det som i dag er desember/januar eller har det kanskje vært helt andre tider på året før?

Endret av no_id
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

I forbindelse med nyttårsfeiringen kom jeg til å lure på hvor lenge en har brukt den tidsregningen som har resultert i år 2011 her i Norge? Og hva ble brukt før det? Har nyttår alltid vært i tidsrommet rundt det som i dag er desember/januar eller har det kanskje vært helt andre tider på året før?

Norge og Danmark gikk over til den gregoriske kalenderen i 1700 tror det er noen uker forskjell på den juliaanske og den gregoriske alltså nyttår for de som følger den julianske blir vell rundt nå.

 

Kilde

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

 

Norge og Danmark gikk over til den gregoriske kalenderen i 1700 tror det er noen uker forskjell på den juliaanske og den gregoriske alltså nyttår for de som følger den julianske blir vell rundt nå.

 

Kilde

 

Ok, den var jo ikke så veldig forskjellig, men når kom den Julianske til Norge og hva var det før den?

Lenke til kommentar

 

Norge og Danmark gikk over til den gregoriske kalenderen i 1700 tror det er noen uker forskjell på den juliaanske og den gregoriske alltså nyttår for de som følger den julianske blir vell rundt nå.

 

Kilde

 

Ok, den var jo ikke så veldig forskjellig, men når kom den Julianske til Norge og hva var det før den?

Tar jeg ikke helt feil så hadde vi ikke tidsregning slik vi ser på det i dag da det ikke fantes måneder år eller noe år 0

Lenke til kommentar

 

Tar jeg ikke helt feil så hadde vi ikke tidsregning slik vi ser på det i dag da det ikke fantes måneder år eller noe år 0

 

I så tilfelle viste jo ikke folk hvor gamle de var. Det må ha vært rart, tenker på så mye fokus det er på alder i dagens samfunn.

Har hørt at de hadde to sesonger sommer og vinter så de telte sommere og vinter så du kunne være 50 sommere eller 32 vintere :)

Lenke til kommentar

 

Tar jeg ikke helt feil så hadde vi ikke tidsregning slik vi ser på det i dag da det ikke fantes måneder år eller noe år 0

 

I så tilfelle viste jo ikke folk hvor gamle de var. Det må ha vært rart, tenker på så mye fokus det er på alder i dagens samfunn.

 

De hadde jo primstaven, da. Ved hjelp av den holdt de styr på høytider og ulike sesongbaserte gjøremål. Og selv om de ikke nødvendigvis handlet etter uker og mnd (selv om jeg tror de hadde mnder på grunnlag av månen), så regnet de alder etter årstidene. Man kunne for eksempel være fjorten vintre gammel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mer presist regnet de etter hvem som var konge. Altså, av typen "Jeg ble født når Kong Olav V hadde vært konge i 24 år." Det krevde selvsagt at den jeg pratet til visste hvem Olav V var og omtrent når han ble konge, men i en tidsperiode hvor mesteparten av nordmenn aldri forlot området de ble født i var det nok til at folk klarte seg ;)

 

Og folk visste hva et år var, dette med antall vintre osv. har jeg aldri truffet borti i faktisk historie, bare i kvasihistorie av type Margit Sandemo.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Mer presist regnet de etter hvem som var konge. Altså, av typen "Jeg ble født når Kong Olav V hadde vært konge i 24 år." Det krevde selvsagt at den jeg pratet til visste hvem Olav V var og omtrent når han ble konge, men i en tidsperiode hvor mesteparten av nordmenn aldri forlot området de ble født i var det nok til at folk klarte seg ;)

 

Og folk visste hva et år var, dette med antall vintre osv. har jeg aldri truffet borti i faktisk historie, bare i kvasihistorie av type Margit Sandemo.

 

Hmm, her tar du vel feil.

 

Jeg tipper at det var vanlig rundt om å telle sommre.

På f.eks. russisk er flertall/genetiv for år og somre det samme.

Og man har vel hørt uttrykk som at "Hun var 18 somre" etc ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...