Gå til innhold

Noen som har Netgear ReadyNAS Duo RND2110?


myhken

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kikker litt på Netgear ReadyNAS Duo RND2110 som har 1 TB installert. Vurderer å bytte ut den disken med to 1.5 TB disker.

 

Men jeg greier ikke å finne ut om den andre disken kun blir brukt til backup, eller om jeg på en eller annen måte kan få økt lagringsplassen til 3 TB på denne saken?

Noen som har erfaring...

 

Målet mitt med denne er å redusere antall eksterne disker jeg har ved serverene nå (7 stk), og gjøre det lettere å dele filene, uten å måtte gjøre det på servernivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

15-20 mb/s var i laveste laget over gigabitnettverket da. Hadde håpet på minst det dobbelte, egentlig noe over 50 mb/s.

Og nå du sier at jeg kan sette inn 4 TB, betyr det også at jeg har 4TB ledig til bruk?

 

Jeg kikker jo på denne også, men den er veldig dyr da:

Netgear ReadyNAS Ultra 4, Diskless - 3.592 (med 20% rabatt).

Garanterer høyere hastighet, men må da kjøpe det antall disker jeg ønsker. Og skal jeg erstatte disker jeg allerede har må jeg opp i 3 TB ca. (så 1600 kroner ekstra der)

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Den tar maks 2x2tb, som kan settes opp med raid1 eller raid0.

Så valgfritt om 2tb eller 4tb ledig.

 

netgear sine nas er ikke så veldig kraftige, selv ikke bedriftsmodellene deres til 10k uten disker fyller 1gbit.

 

For 50-100mb/s ytelse må du nok opp i 4-5k uten disker.

Kommer billigere utav det bare bygge noe selv, samt bedre ytelse.

 

Hvor mange diskplasser har du behov for?

 

om bare 2disker holder så har du f.eks synology DS211j til 1500-1800kr uten disker som ifølge synology sine specs skal ligge på 40mb/s.

Minuset med bare 2 disker er jo at du som nå nok ender opp med flere nas bokser og tilbake til square one.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Hehe, er det noe som er sikkert er det at jeg aldri får nok diskplass, siden jeg er super backup nazi...

Ikke lett det her, men satt sammen en pc med core-i3 cpu, 6 GB RAM (overkill kanskje), ASUS Vintage V7-P7H55E, H55, Socket-1156 barebone, en DVD spiller, en 500 GB OS disk og 2 x 1.5 TB disker, kom på 4.100 kroner.

Hastigheten derfra bør jo være tilnærmet max. Så ikke ut som Asusen støttet hardware RAID, lurer litt på å bruke dynamiskdisk i Windows...men på den andre side, fjerner jeg 5-6 eksterne disker nå, frigjør jeg en del diskbokstaver så det gjør ikke noe med to diskstasjoner på "NASen"

Lenke til kommentar

Jeg har SAN hvor nodene er atom kort til 700kr stk med 1gb ram, det er plenty til fylle gbit fra 2disker.

 

De dyre fine nas-boksene til 10-15k er hovedsakelig 1,6-1,8ghz dualcore atom med 1-2gig ram.

 

supermicro har et virkelig lekre atom kort til filserver bruk:

- D525 pineview 1,8ghz dualcore (4tråder)

- støtter 4gig ddr3

- dual onboard intel gigabit som kan trunkes

- 6x sata onboard med støtte for raid

- pci-e for kontroller

- ipmi med bios/kvm/systemhelse/ytelsesovervåkning etc

 

Rundt 300$ + frakt/moms.

Sett de brukt mye til filservere som med 6diskers raid tar 2gbit uten problem.

 

Frister litt med et selv :D

Har 2filservere atm hvor ene er 18x1,5tb og nr2 som tar backup av det viktigste 12x1,5tb.

Men merker jeg starter gå tom for plass.

Ene kjører på et eldgammelt socket 601, mildt sagt klar for pensjonering.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Får tenke litt, når jeg først satt å lekte meg med en "NAS" så fant jeg ut at mellomlegget til en ny test server ikke var stor.

For en Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 med 16 GB DDR3 RAM og 3.5 TB disker (2x 1.5 TB + 500 GB), så kom prisen på 5.700 mot 4.100 for kun "NAS".

Selvsagt kunne gjort den billigere med svakere CPU og mindre RAM...

 

Nei får tenke litt, har egentlig ikke råd, men tester noen tunge versjoner av Windows SBS 2011 nå, og de trenger jo nesten 8 GB RAM bare for å funke, så sliter litt med virtuell pc på en server med "kun" 8 GB RAM da. Det går, men er tregt.

Lenke til kommentar

Hadde ikke fått med meg at 2011 var kommet i beta engang :blush:

Ligger den på technet/connect for testing?

 

Ikke kikket på de offisielle specs men første siden jeg fant når jeg googlet etter specs sa quad core 64bit, 8gig ram og 80gig hdd.

Var en solid oppgang fra 2008 om de stemmer, 2008r2 kjører jo uten treghet selv på atom med 2gig ram.

 

Byttet ut min vmware boks nylig så har ihvertfal ledig kapasitet til teste :D

Ble rett over 5k for 16x2ghz 32gig ram men med testing/utvikling kom det godt med.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

SBS 2011 er ferdig den, ligger på Technet og MSDN om du har vanlig konto der (ikke skole tilgang). Har ikke sjekket om den finnes i test versjon, siden jeg lastet ned fullversjonen da den kom ut.

Sliter virkelig med å få kjørt den på den virtuelle pcen, siden jeg bruker ca 7 GB med RAM på den virtuelle pcen, og da sliter jeg med en server som knapt går fremover...

 

Så legger testingen på is, og ser heller om jeg kjøper en ny test server.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei.

 

Jeg kikker litt på Netgear ReadyNAS Duo RND2110 som har 1 TB installert. Vurderer å bytte ut den disken med to 1.5 TB disker.

 

Jeg har denne, kjøpte den med 1TB disk for en del år siden. Den har SATA2, GB lan. For noen mnd siden opg jeg den med 2 stk Samsung 2TB green disker. Det funker knallbra, streamer BR filmer, tar backup etc. Den gjør det meste uten problemer. Du kan i alle Netgear NAS kjøre Raid 0/1 Så du velger mellom sikke het og kapasitet. Jeg bruker alltid kapasitet :) Tanken bak det er.. at dette er Backup, så ryker den ene... har jeg den andre. Samtidig er plass et must når en streamer filmer, noe jeg bruker mye på denne.

 

Jeg tar backup via WLan også, men streaming av filmer med kvalitet bedre enn rippet DVD... da må du ha Wired lan :)

 

Men jeg vil anbefale deg å kjøpe en som tar 4 disker visst budsjettet ditt klarer det(visst du skal bruke den til film). Jeg vurdere i dag å skifte min til Netgear ReadyNAS Ultra 4

Endret av Tom H.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...