Gå til innhold

Hjelp til identifisering av socket


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Trenger litt hjelp for å identifisere en CPU socket. Skulle hatt en ny cpuvifte, da den som står nå har 1.5 fot i graven :)

Maskinen styrer et kritisk bedriftssystem, og hovedkortet no-name, så jeg får ikke noe hint derfra.

 

Jeg synes det ligner på den gamle socketA til AMD, men det er mulig andre også tok i bruk den type festeanordning.

 

Legger ved noen bilder, og håper dere har noen innspill. Bildene er tatt med mobilkamera, så kvaliteten er middelmådig, men det duger forhåpentligvis.

 

//GummiTarzan

post-16038-0-02906100-1295004675_thumb.jpg

post-16038-0-04463600-1295004689_thumb.jpg

post-16038-0-42300300-1295004700_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står sikkert navnet på hovedkortet et eller annet sted, ofte i uthevet hvit skrift. Et kjapt google-søk på det burde gi et klart svar om hva slags socket du har med å gjøre :)

Hei,

 

Som jeg skrev tidligere, er det ingen navn eller nummer på hovedkortet. Da det er en maskin som står i et kontrollsystem, har visse leverandører en tendens til å kjøpe vanlige hovedkort, betale leverandøren et liten sum får å få de tilsendt merkefritt, og deretter selge dem igjen med skyhøy fortjeneste. Et nytt hovedkort til denne maskinen koster 1800,- euro, hadde sikkert fått det fra en restlager hos komplett til 180,- NOK hvis de var å oppdrive.

Lenke til kommentar

Isj da. Det overså jeg. Sett at maskina fortsatt kan kjøres opp og greier så kan du jo laste ned freewareversjonen av SIW her og kanskje du får noen hint der til hva du har med å gjøre :)

 

SIW hadde vært et bra tips, men OS er HP-UNIX, så det går desverre ikke. Systemet er også så kritisk at det er uaktuelt å ta det ned før absolutt nødvendig. Minnes også å huske at det var litt tricky å montere vifta igjen på socketA. Var det ikke på den generasjonen folk ødela cpu-kjernen ved viftemontering?

Lenke til kommentar

Er nok ett Socket A eller Socket Alpha ja...

Festordningen og armen er konsistent, samme med kjøler designet.

Plenty med utvalg, men du MÅ handle brukt dessverre da disse gikk ut av produksjon for lenge lenge siden og ut av lagrene enda lengere siden.

 

Eneste som var produsert nytt var noen lav powerede CPUer til AMD, men disse forsvant også rundt 2006-07 tror jeg det var så fortsatt er det brukt som gjelder.

Største kilden er også i utlandet.

En tredje måte å identifisere HKet på og sokkel med sikkerhet er å sjekke om det er noen sørbro som står uten kjøler.

Før nForce 2 alderen var det vanlig å skippe kjøling på sørbrua, og da kan du med navnet identifisere brikkesettet og ergo sokkelen.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...