Gå til innhold

Hvordan hente ut info fra gamle hardisker?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Sitter med ny data ( Windows 7 ) med tilhørende komponenter.

Har behov for overføring av data fra noe eldre PC.

Har demontert 3 stk harddisker fra den eldre pc, men de gamle har ide-kontakter og passer ikke i min nye maskin som har sata? kontakter.

Vet det er overganger på markedet.

Har jeg noen mulighet for å hente ut info fra de gamle harddisker uten å måtte koble dem opp i den gamle maskin igjen?

I den en harddisk ligger stort sett bare det gamle OS ( Windows XP 32bit ).

Er 2 andre harddisker som er interessante.

Den ene er på 500gb og kunne blitt brukt som ekstern harddisk hvis det fantes kabinett med kontakter ( for ide ) for denne.

Noen som har gode råd, eventuelt liker til løsninger, slik at jeg slipper å montere gammel maskin sammen igjen.

Var hos ett datafirma her og spurte etter usb kontakter for å koble sammen mine to maskiner.

De anbefalte å kjøpe en ekstern harddisk...

Syntes dette var litt drøyt, da det vel må gå an å overføre data fra en maskin til en annen uten å gå om ekstern harddisk?

Endret av Vårbris
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller evt. et 3.5" eksternt kabinett for IDE harddisker slik at du kan gjenbruke de gamle harddiskene som backup/transportmedia.

Skrevet (endret)

Ok, ser der er muligheter.

Er det slik å forstå at denne:

Hiyatek USB 2.0 til IDE/SATA Adapter

Er bare å koble til de interne hardisker når de er ute av pc-kabinettet og så plugge inn i usb kontakten på ny pc.

Og da dukker denne opp som en ekstra disk som det bare er å flytte / kopiere filer fra?

Ser også at det muligens er en annen løsning med ekstern kabinett for idehardisker som har usb tilkobling.

En slik ville vært grei hvis de tok 2 - 3 hardisker.

Som sagt det gamle OS ligger på den ene disken, regner med det ikke har noe å si?

Bare å slette innholdet, eller formatere disken, siden stort sett det gamle OS ligger der.

Har montert disse hardisker i det gamle kabinett igjen, får se om jeg finner usb kabel i morgen.

Synes jeg så noe hos Europris.

Hvis ikke får jeg ta en tlf til Komplett.No og høre.

Blir for lenge å vente på kjøp igjennom Ebay fra utlandet tror jeg.

Endret av Vårbris
Skrevet

2-3 disker på en gang er ikke så lett.

Det du gjør er at du bare kobler og skrur, og ja de dukker opp som en disk i min datamaskin forutsatt at de ikke er korrupte eller har blitt ødelagt.

Skrevet

Blir for lenge å vente på kjøp igjennom Ebay fra utlandet tror jeg.

Brukte 12 dager for min del fra Kina eller noe sånt. Tar bortimot like lenge fra f.eks komplett ;-)

Skrevet

Takker for gode råd, ser det er muligheter.

Har sendt email til Komplett.No og bedt om hjelp - eventuelt linker til produkter som løser problemet.

Vurderer å kjøpe ekstern hardisk og ekstern brenner også, så i tillfelle slår jeg dette sammen med Hiyatek USB 2.0 til IDE/SATA Adapter

Hvis det finnes overganger fra gamle ide-hardisker til nyere SATA?, så tror jeg at jeg kobler til minst en av de gamle i den nye maskinen.

Denne er på 500GB, og er litt sløseri og bare la den ligge eller å kaste den.

De andre to er på 80GB og 160GB, den siste har nyere tilkobling - ikke ide- flatkontakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...