Gå til innhold

Spyder skjermkalibrator - er det noen vits på en laptop?


Anbefalte innlegg

Hentet hjem en riv, ruskende ny laptop i går, og har støtt på et litt ukjent problem: jeg sliter veldig med å kalibrere skjermen skikkelig. Mulig jeg bare er vant med en annen skjerm (som jeg ikke skal utelukke at har vært feilkalibrert), pluss at jeg ikke skal skryte på meg en masse erfaring og peiling på dette temaet. Har prøvd diverse online-kalibreringer etter bilder og slikt, men så fort jeg gjør en justering blir tidligere justeringer helt på trynet. (noe som jo er helt naturlig, men jeg sliter altså med å finne balansen)

 

Jeg er hobbyfotograf (helt på amatørnivå), men jobber også litt med grafisk arbeid og satser i den retningen når det gjelder yrke. 100% pinlignøyaktighet er ikke nødvendig der, men det er greit å vite at skjermen er sånn noenlunde riktig. Jeg har en laptop, kommer til å vurdere å kjøpe en skikkelig skjerm etterhvert, men pga økonomien er ikke det noe som skjer med det første.

 

Ramlet over Spyderen, og lurer på om det kan være noe. Men - jeg ser at flere rundtomkring på nettet mener det er liten vits i å bruke denne på en laptopskjerm. Noen som har erfaring, råd, meninger? (pga nevnte økonomiske situasjon er det ikke aktuelt å kjøpe noe annet enn Express-varianten)

 

PCen min er en ASUS N53JF. Specs:

 

Skjerm

Skjermtype 15.6" TFT

Maks. oppløsning 1920 x 1080 ( Full HD )

Bredskjerm Ja

Egenskaper Blendende glans

 

Video

Multi-GPU-konfigurasjon 1 enkelt-GPU-kort / integrert GPU

Grafisk prosessor / leverandør NVIDIA GeForce GT 425M / Intel HD Graphics

Videominne 1 GB DDR3 SDRAM

Videosystemfunksjoner NVIDIA Optimus

Endret av pingting
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring, råd, meninger?

 

Kalibrering av skjerm er bare en del av en total prosess som stort sett omtales som Color Management. Etter min mening bør du sette deg inn i hele dette fagfeltet dersom det å kalibrere skjermen skal gi noen mening.

 

Bare for å understreke, det betyr ikke nødvendgivis at det er noe galt i å kalibrere skjermen, men det gir deg ingen garanti for at du får konsistente farger gjennom hele prosessen fra eksponering og frem til utskrift.

 

Jeg hadde selv en kalibrert skjerm frem til PC'en måtte skiftes. Fikk ikke installert programmet igjen for jeg fant ikke igjen CD'en med koden på. Nå kjører jeg ukalibrert skjerm og har ikke opplevd det som noe stort problem...

Lenke til kommentar

Takk for svar, rogkas!

Jeg tror definitivt du har et poeng, og det skal jeg gjøre - men akkurat nå er problemet mitt at jeg ikke en gang klarer å få skjermen alene til å se sånn noenlunde riktig ut. Og jeg aner ikke hav jeg gjør galt, har prøvd utallige ganger men noe blir alltid skikkelig skjevt. I gpr kveld lastet jeg nec Calibrize og det hjalp - men det er fortsatt ikke bra. Frustrerende. :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg sitter selv med en Acer 5920g kalibrert med spyder, og har stor glede av det. På min laptop så er det en meget stor forskjell på før og etter kalibrering. Nå er selvfølgelig skjermen ikke god nok til de mest kritiske oppgavene, men jeg ser uansett at jeg som oftest har god nok kontroll over sluttresultatet.

 

Det skal sies at jeg måtte kjøre prosessen noen ganger før jeg fikk akseptabelt resultat sist jeg kalibrerte. Av en eller annen grunn så fikk jeg et stygt rødskjær ved første forsøk.

 

 

Lenke til kommentar

Har en Eye-One Display 2 som jeg bruker på mine pc-er både stasjonær og laptop, som fungerer meget bra. For utskrift må man ha egen kalibrering. Dette blir dyrere totalt 4000-5000.

Fordelen med kalibrering er at selv om du skifter pc og kalibrerer den så vil bildene se like ut hvis din tidligere skjerm var kalibrert. Ellers kan du få utrolig forskjellig resultat.

Lenke til kommentar

Men - jeg ser at flere rundtomkring på nettet mener det er liten vits i å bruke denne på en laptopskjerm.

 

Problemet med det store flertallet av laptopsskjermer er at de bruker TN-paneler. Disse har en del gode egenskaper som pris og rask responstid, men også noen dårlige i fotosammenheng, og en er at fargene endrer seg så fort du endrer innsynsvinkelen (dvs flytter hodet eller vrir på skjermen).

 

Dette gjør at kalibrering har begrenset verdi for du vet aldri helt hva som er "korrekt" posisjon for hodet. Jeg ser imidlertid ikke det som noe stort argument mot kalibrering for det er uansett en fordel å ha så riktig startposisjon som mulig. Jeg har kalibrert flere laptopskjermer og synes det har hatt en positiv effekt.

 

Spørsmålet for deg er om det er verdt pengene for en Spyder for å få litt bedre farger. LCD-skjermer krever ikke kalibrering så ofte som eldre CRT-skjermer så mitt råd er å sjekke i bekjentskapskretsen om noen kan gjøre en kalibrering for deg. Profilen som da lages bør være ganske bra i lang tid fremover.

 

Enkleste måte å få et stort løft i bildekvalitet med en laptop er å kjøpe en ekstern skjerm i tillegg. Selv en av de billige (som også bruker TN-paneler) er gjerne bedre enn den innebygde skjermen og de billigste skjermene med IPS-panel er heller ikke uoverkommelig dyre. Du kan søke på paneltype i prisguiden, men dessverre bare en type av gangen. Her er en link til søk på S-IPS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...