Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Støtfanger skade.


Anbefalte innlegg

Jeg tørr nesten ikke spørre, i frykt for hva som kan komme opp av svar. Men må bare.

 

Hadde et uhell på en meget uoversiktelig parkeringsplass på skolen i dag. Ble blendet av solen og rakk ikke stoppe helt opp før fronten min var klistret i en annen (til mitt forsvar var det veldig smalt og jeg hadde klart å bremse ned om det ikke var så glatt.)

 

Uansett, min bil kom uskadet fra det mens han andre tilsynelatende bare mistet en del lakk. Senere viser det seg at det har kommet opp en sprekk der, prøver å legge ved et vedlegg så dere kan se, men den er ikke så stor eller sprikende. Verkstedet han gikk til hevder at hele støtfangeren som er ganske så stor og robust MÅ byttes ut fordi "dette var ingenting å spare på".

 

Selvsagt skjønner jeg at jeg skal betale og at man ikke bare kan peise lakk over en sprekk, men er det virkelig nødvendig å bytte ut hele driten over en sprekk, og er det noen som kan tippe på hvor mye dette vil koste..?

 

30cawz4.jpg

2m5fl87.jpg

Endret av leonthine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er eier av bilen (evt. verkstedet) som avgjør om hele skal byttes, og de fleste vil da det. Selv ved "lapping" så kan det være svakheter på den senere. (Så det burde man forstå, ikke bli sint om vedkommede ønsker å bytte hele for sikkerhets skyld.) Det er masse jobb å fikse den opp igjen, du nærmer deg fort prisen for ny da, siden hele da må lakkeres.

 

Eksen min kjørte inn i min mors bil, såret var kun i lakken, ingen sprekk, på ca 5 cm i diameter. Hun ville bytte hele, kom på rundt 10.000 tror jeg.

Lenke til kommentar

Ja var liksom det jeg håpte.. Men tror kanskje ikke bilverkstedet bryr seg så mye om hva som lønner seg for meg :p

Hehe, nei, altså hvis skadeverkstedene skulle utført alle reparasjoner basert på tips fra motparten i skadesaken, så tror jeg det hadde blitt mye middelmådige reparasjoner. ;)

 

Bortsett fra det så vil verksteder jeg har kjennskap til i prinsippet gjøre det kunden ønsker, innenfor visse grenser. Det finnes jo også bedrifter som har spesialisert seg på å reparere mindre skader så det blir 90% bra for 50% av prisen (eller noe sånt).

 

Det er vanskelig og si uten å se det, og kostnaden varierer enormt fra bilmodell til bilmodell. Men alt mellom 8000 og 15000 kroner vil jeg si er normalt på "vanlige" biler, og at de vi ser her ville være skift dersom det var en vanlig forsikringsskade, høres ikke usannsynlig ut. Man skal jo ha et perfekt resultat uten strukket plast eller myke områder, og med mindre fangeren er i den dyrere enden av skalaen så er det heller ikke så fryktelig lenge man skal jobbe med den før gevinsten blir spist opp. Du må ta med at det også koster mer å lakkere en brukt fanger, enn en ny. Så det kan være en god gevinst, men ikke nødvendigvis.

 

Men hva slags bil er dette snakk om?

 

 

Som en kuriositet og eksempel på varierende prisen så sjekket jeg nettopp pris på frontfanger, (dvs den øvre lakkerte delen) til en 2003 Audi A4.

For bil uten lyktespyler koster den ca 3600, for bil med lyktespyler like under 5000. :roll:

Legg til ca 3000 i lakkering og 3500 i arbeid, og med litt verkstedmateriell så er man fort oppe i 12000 på den bilen.

 

Småbulking kan være en svært dyr sport, vi får håpe du valgte ut en av de rimeligere, og at skaden er begrenset til ytre fangerplast. :)

Endret av pcp160
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar!

Nei jeg fikk takst på 9500. Men på de bildene som lå vedlagt så jeg at støtfangeren var rød og generelt dårlig lakkert (var dekket av snø under ulykken.) Så jeg nevnte det for han at det så ut for meg som om denne støtfangeren var lakket fra før og sådan ganske dårlig og dermed kanskje kunne hatt den skaden.. Han sa ikke så mye til dette og jeg hadde jo ikke noe annet å gå på. Men han ville uansett ha pengene kontant (Så klart..) så jeg sa han kunne få 8000, som var taksten uten moms.

 

Huff, dette ble sannelig en dyr affære! :p

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar!

Nei jeg fikk takst på 9500. Men på de bildene som lå vedlagt så jeg at støtfangeren var rød og generelt dårlig lakkert (var dekket av snø under ulykken.) Så jeg nevnte det for han at det så ut for meg som om denne støtfangeren var lakket fra før og sådan ganske dårlig og dermed kanskje kunne hatt den skaden.. Han sa ikke så mye til dette og jeg hadde jo ikke noe annet å gå på. Men han ville uansett ha pengene kontant (Så klart..) så jeg sa han kunne få 8000, som var taksten uten moms.

 

Huff, dette ble sannelig en dyr affære! :p

 

Du har jo mulighet til å ta det gjennom forsikringsselskapet ditt. Ansvarsforsikring dekker dette. Da er det en egenandel og du vil miste bonuspoeng du har spart opp.

 

Om han går med på 8000 er du heldig, jeg hadde aldri godtatt det om noen hadde kommet borti min bil. ;)

Lenke til kommentar

Ja, igjen avhengig av biltype, så høres ikke den taksten urimelig ut syns jeg.

 

Jeg tenkte mitt når jeg så bildene selv, men de er av alt for dårlig kvalitet til at jeg ville si noe. Men siden du nevner det, så har det jo blitt usedvanlig mye avflakning av lakk her, og det ser nesten ut som det er sparkel under. På den annen side er det ikke forbudt å ha sparkel under lakken, eller omlakkert fanger (er jo det du vil han skal gjøre som en fullgod reparasjon :!: ). Så det i seg selv fratar ikke deg ansvaret. Men hele det manglende partiet med lakk bør isåfall ha ligget igjen på åstedet...

 

Kanskje må du legge til dette også på listen over Lessons Learned her, vær kritisk til åstedet hvis ulykken først er ute i saker som dette med private oppgjør. Se etter lakk, lykteglass, plastbiter, osv. Det er mange "luringer" der ute.

 

 

Men jeg håper for din skyld han går med på ditt forslag, og i motsatt fall så bør du slik jeg forstår saken bare godta det. :)

Lenke til kommentar

hvilken bil er det snakk om?

 

Jeg gikk med på 6 tusen da en person rygget i meg og "slo inn" ene bakdøren..

 

Måtte nokk ha byttet hele døren samt lakkert, og hadde nokk kommet på mere enn det, men siden jeg gav 4 tusen for bilen da jeg kjøpte den, tok jeg heller 6 tusen i lomma og kjørte med ødelakt dør til jeg solgte bilen igjenn. Går ant å være litt snill :)

 

 

Lenke til kommentar

nå vet jeg ikke hvilken bil det er da. så vanskelig å si alt etter som. ja men den må jo pusses sparkles pusses, grunnes og hele fangeren må lakkeres for å få samme farge på hele fangeren ellers vill man få et skille. og jeg regner med 5-10k som det er nevnt over her. så oft er det billigere å kjøpe nytt. men spørs hvilken bil og modell.

 

jeg hadde jo litt uhell med min bil i juletiden. hadde jo selvfølgelig elendige piggfridekk. så havna jo i skavveln. så fikk bungla frontfangeren + sprekk i den og knust ene tåkelykta og grillen i frontfangeren.

 

så endte med at jeg kjøpte ny tåkelykt og frontfangergrill og frontfanger. så fikk jeg en kompis som jobber på lakkeringsverksted til å lakkere den så bytta jeg det selv og da kom prislappen på 4500 kr med alle delene og lakkering ;)

 

i noen tilfeller lønner det seg å kjøpe nytt. men spørs hvor store skadene er og hvilken bil det er og hva delene koster :)

Lenke til kommentar

Ja dette ser ut som et klassisk eksempel på vinn-vinn situasjon. For du har tross alt på sett og vis vært "heldig" og sluppet forholdsvis rimelig unna, når du først må punge ut for ny fanger på en annens bil. Og han du kjørte på burde på sin side være takknemlig for at du valgte nettopp han... :D

 

Bra det løste seg for deg da.

Det er forresten en Chrysler Stratus fra rundt 1995-2000. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...