Gå til innhold

Skal begge to ha lønn for disse timene?


flyt

Anbefalte innlegg

Jeg kom på jobb på mandag og skulle jobbe vakten min. (min faste dag) Da oppdaget jeg at jeg ikke var satt opp til å jobbe, og at det var en annen kollega som var satt opp til å jobbe min vakt. Hun hadde også møtt opp.

 

Det hele endte med at en av oss måtte gå hjem, rett og slett. Hvordan er regelverket her angående lønn? Skal begge ha, eller bare den som ble igjen på jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har kontrakt på at du jobber fast den dagen skulle du ha jobbet og fått lønn. Hvis din kolega jobbet etter å ha blitt satt opp skal hun ha lønn. Hvis du har frie tider og får arbeidsliste oppsatt en viss tid i forveien, og du ikke var satt opp på vakt og dro hjem igjen, skal du ikke ha betalt.

 

"Fast dag"..mener du at du pleier å jobbe denne dagen, eller har du en underskrevet arbeidsplan hvor dette står?

 

Hvis planene er forskjellige fra uke til uke, du ikke var satt opp, og du dro hjem..ja da skal du selvølgelig ikke ha penger for det. Man kan ikke bare møte opp på arbeidsplassen sin og jobbe og kreve penger for det med mindre du har flexi-tid.

 

Men det er vanskelig å gi noe fasit med tanke på at du ikke oppgir om du har fast ansettelse som deltid eller fulltid, om du er tilkallingshjelp eller ekstrahjelp.

 

Men i teorien får man bare betalt for den tiden man tilbringer på jobb med mindre man har kontrakt på annet.

Lenke til kommentar

Har arbeidsplan, og i den står det at dette er mine timer, ja. Mandag i lik uke jobber Flyt fra 15-20. Samme om jeg er fast deltid eller fulltid - timene er mine uansett. (er forresten deltid, og har mine faste timer jeg skal jobbe)

 

Jeg visste ikke noe om dette før jeg møtte opp på jobb, der hun allerede var. Sjefen hadde forresten gitt bort tirsdagsvakten min også (min faste, ja), men den fikk jeg tilbake av hun som hadde blitt satt opp til å ta den.

Sjefen kan jo ikke bare sette opp som hun vil, og blåse helt i faste vakter og si når folk dukker opp at "nei - deg har vi ikke bruk for i dag, du kan gå hjem."

 

Også neste tirsdag er jeg blitt fratatt min vakt (fast dag) med begrunnelse i at jeg heller skal jobbe på fredagen samme uke, så jeg får jo timene mine. Jeg har lovet å jobbe den fredagen, men det betyr ikke at jeg ikke vil jobbe tirsdagen også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...