Gå til innhold

Klippe negler på hund


Anbefalte innlegg

Hunden min på seks måneder oppfører seg ganske greit. Når jeg dusjet den eller skulle klippe negler på den ble den ganske aggressiv, som ikke er helt uvanlig i starten.

 

Nå er den veldig rolig når jeg dusjer den, så det har ordnet seg. Men fremdeles glefser den og blir ganske aggressiv når jeg skal klippe negler. Er det noen som har noen tips på hva jeg kan gjøre for at den skal holde seg rolig når jeg klipper negler på den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vise at du er sjefen og ikke kjæle den negative reaksjonen hunden har. Ikke si "så, så lille venn, det går bra". Ha en bestemt stemme og si "nei, sitt i ro". Ikke kjeft, bare vær bestemt og så holder du den fast til den er rolig. Da begynner du å klippe klørne. Hvis den flekker tenner og blir aggressiv etter det, kan du ta den litt lett i nakkeskinnet for å vise at du er sjefen og du godtar ikke den oppførselen.

Lenke til kommentar

Kjære vene, ta en hund som knurrer i nakkeskinnet? Huff nei, glem det fyren over her sier, om du vil beholde en mentalt frisk hund som ikke undergraver instinkter og dempede signaler i frykt for straff, noe som kan få fatale følger.

 

Knurring og glefsing kan også bety at den er redd, ikke bare at den skal trasse.

 

Legg bort kloklipperen i en ukes tid. Hver kveld setter du deg på gulvet, legg hunden på rygg i fanget ditt. Spreller den og vil løs så hold fast med hånden. Så fort den slapper av løs opp hånden og kos rolig. Gjenta helt til den er fullstendig avslappet, da fjerner du hånden og den kan selv velge å gå. Gjenta hver hveld. Når dette begynner å gå bra, ved at hunden slapper av med en gang så begynn å kose på bena. Fortsatt uten kloklipper.

 

Når du så mener dette går bra finner du frem klipperen, klipp mens hunden ligger på rygg mellom bena dine. Bruk samme prosedyre som tilvenningen, spreller han holder du han rolig fast og venter til han slapper av.

 

Gjenta hver kveld til kloklippingen går fint, altså om du klipper hver 14. dag så fortsett med dette mellom klippedagene, sånn at det blir en rutine for hunden. Senere kan du legge inn tannsjekk og øresjekk også, utrolig praktisk den dagen hunden blir syk eller du må dryppe ører.

Endret av Heidi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først av alt så er jeg ikke en fyr, og for det andre så viser man dominas over hunden (som man skal for å vise hvem som er sjefen) når man gjør det.

 

Jepp, stemmer at de fleste hundefolk i Norge har hatt et slikt syn på lederskap, - på 80-tallet.

 

Idag har de fleste forstått hvordan en hundehjerne fungerer, og trenger ikke bruke slike virkemidler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Javel det er din mening. Jeg har brukt mine metoder i alle år, pluss alle jeg kjenner. Og hundene har kommet ut av det med den beste personligheten som er mulig. Respektfull, oppdragen, snill og lykkelig. Absolutt ikke nervøse, redde hunder i det hele tatt.

 

Å ta en hund i nakkeskinnet er å vise hunden dominans. Det er det samme som mora til valpene gjør med valpene heletiden. En hund får IKKE vondt av det, blir ikke redd av det og får ikke varige men av det. Ingenting med den metoden skader hunden på noen som helst måte. Med mindre du har en nervøs, redd hund i utgangspunktet, men da bør man tilrettelegge all trening etter det. Og om du har din egen måte å oppdra hunder på så er det helt fint og greit, men fortell ikke at denne metoden er utdatert -den handler med beste intensjoner på bakgrunn av hundens psyke og reaksjoner! Og det er anbefalt av veterinærer, hundetrenere og hundeførere landet over.

Lenke til kommentar

Av og til finnes det flere veier til samme mål der begge to er tilnærmet like bra resultatmessig. Ikke alle klarer å dominere hunden sin, og ikke alle gidder å dulle med den i ukesvis for å klippe en negl. Trådstarter har fått to svar, så kan han prøve den metoden han liker best :).

Lenke til kommentar

Bare for å utdype; faren ved å straffe en hund som reagerer med aggressivitet er at du lærer den at å vise signaler ikke er lov.

 

Dempede signaler er hundens språk, hunder kan si tusen ting bare med øynene. Feks. å blunke, slikke seg rundt munnen eller vende hodet til side betyr at hunden er usikker og at den ikke vil "krangle".

 

Slike signaler er gull verdt å kunne litt om, spesielt om man har en hund som ikke er stødig som et fjell. Som TS sin, siden den av en eller annen merkelig grunn viser aggressivitet allerede som valp. (Sikker på at du ikke mistolker? Hva er det eksakt hunden gjør?)

 

I fremtiden vil da hundeeier måtte følge med på signaler for å kunne forhindre potensielt farlige situasjoner. Om hunden har lært at signaler straffes, vil den ikke vise disse. Resultatet kan bli "bitt uten forvarsel". Det er så utrolig mange tegn en normal (i mental forstand) hund viser før den går til det skritt å glefse eller bite. Noe vi som eiere bør følge med på, og da må vi ikke straffe hunden for å vise disse tegnene.

 

At en valp motsetter seg kloklipp og håndtering er ikke unormalt. Men om den viser aggressive tendenser er ikke det vanlig. Jeg tror likevel det er mistolking av uerfaren hundeeier som er grunnlag for å kalle det aggressiv oppførsel. Antakelig kun et forsøk fra hunden på å vri seg unna, i kombinasjon med valpebiting som fortsatt henger igjen.

 

Ikke utsett hunden din for straff ved sånn oppførsel. Ta det som trening, det er noe som må læres akkurat på samme måte som det å gå pent i bånd og det å sitte for å vente på maten. Man straffer ikke en hund for noe den ikke kan enda, og denne valpen kan tydeligvis ikke reglene for å klippe klør (være i ro).

 

Av og til finnes det flere veier til samme mål der begge to er tilnærmet like bra resultatmessig. Ikke alle klarer å dominere hunden sin, og ikke alle gidder å dulle med den i ukesvis for å klippe en negl. Trådstarter har fått to svar, så kan han prøve den metoden han liker best :).

 

Dulling finnes også som måte ja, da står man med en haug godbiter og gir for hver klo. Dette har de ferreste tålmodighet til.

 

Resultatmessig har ikke veiene samme verdi nei, den ene kan gi en usikker, passiv hund, den andre kan gi en trygg, treningsvillig hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du snakker om over her er å tolke hundens reaksjoner, og i svaret mitt går jeg sterkt ut ifra at TS kan det og gjør det. Sånn at TS vet at det dreier seg om aggressivitet? Jeg snakker ikke om at man skal gi hunden et lett nøkk (nei, ikke bank!) hvis den aldri har blitt klippet klørne på, eller hvis den aldri har blitt badet. Men hvis den flekker tenner, prøver å bre seg unna situasjonen og man ser på energien at hunden ikke er redd/nervøs, men faktisk bare aggressiv, da er min metode den jeg mener er riktig å bruke.

 

IKKE bruk metoden jeg snakker om hvis hunden er nervøs eller redd. Men sånn som du fremstiller det i første innlegget ts, er den bare aggressiv... eller mistolker jeg?

Lenke til kommentar

Javel det er din mening. Jeg har brukt mine metoder i alle år, pluss alle jeg kjenner. Og hundene har kommet ut av det med den beste personligheten som er mulig. Respektfull, oppdragen, snill og lykkelig. Absolutt ikke nervøse, redde hunder i det hele tatt.

 

Å ta en hund i nakkeskinnet er å vise hunden dominans. Det er det samme som mora til valpene gjør med valpene heletiden. En hund får IKKE vondt av det, blir ikke redd av det og får ikke varige men av det. Ingenting med den metoden skader hunden på noen som helst måte. Med mindre du har en nervøs, redd hund i utgangspunktet, men da bør man tilrettelegge all trening etter det. Og om du har din egen måte å oppdra hunder på så er det helt fint og greit, men fortell ikke at denne metoden er utdatert -den handler med beste intensjoner på bakgrunn av hundens psyke og reaksjoner! Og det er anbefalt av veterinærer, hundetrenere og hundeførere landet over.

 

Har du hatt valpekull? Det har jeg. Aldri en eneste gang tok moren valpene i nakkeskinnet. Har du lest nyere bøker om adfersspykologi i forhold til hund? Det har jeg. Flere faktisk.

 

En hund utfører en oppgave av to grunner. Enten fordi den er redd for å få straff (unngå et onde) eller fordi den ønsker å oppnå belønning (et gode).

Man kan jo velge selv hva man ønsker, en redd hund som frykter deg som eier fordi du er "sjef" eller en hund som har lært at god oppførsel lønner seg.

 

Oppdatèr deg. Mye har skjedd på mange år, vitenskapen har kommet litt fremover for å si det mildt. Og takk for det. Er bare 20 år siden det var fullt lovlig å klaske til ungene sine også, idag skjønner de fleste at det ikke er bra, selv om det også gav resultater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du snakker om over her er å tolke hundens reaksjoner, og i svaret mitt går jeg sterkt ut ifra at TS kan det og gjør det. Sånn at TS vet at det dreier seg om aggressivitet? Jeg snakker ikke om at man skal gi hunden et lett nøkk (nei, ikke bank!) hvis den aldri har blitt klippet klørne på, eller hvis den aldri har blitt badet. Men hvis den flekker tenner, prøver å bre seg unna situasjonen og man ser på energien at hunden ikke er redd/nervøs, men faktisk bare aggressiv, da er min metode den jeg mener er riktig å bruke.

 

IKKE bruk metoden jeg snakker om hvis hunden er nervøs eller redd. Men sånn som du fremstiller det i første innlegget ts, er den bare aggressiv... eller mistolker jeg?

 

Det må være en grunn til aggressiviteten, og en valp på 6 måneder er normalt ikke aggressiv. Derfor tviler jeg på TS vurdering. Fryktaggresjon er også den mest utbredte typen, dvs at hunden viser aggressiv oppførsel utfra redsel, usikkerhet og frykt, for det skal mye til at en hund er aggressiv i seg selv, da i såfall pga dårlige gener eventuelt sykdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plutselig ble du i veldig forsvarsposisjon her med å fortelle hva du har lest og lært av erfaring. Og godt er det, da har du et utgangspunkt. Jeg har selvfølgelig også hatt valpekull, og ja de tok valpene i nakkeskinnet og kastet de litt bortover når valpene beit og styret. Og ja jeg har lest bøker, men det som står i bøkene er skrevet av noen. En person som sitter der i stolen sin sånn som deg å bestemmer et det er den beste måten å oppdra en hund på. Det betyr ikke at det er den eneste gode måten å oppdra en hund på.

 

For 20 år siden var jeg veldig, veldig ung og jeg aner ikke hvordan de trenet hunder da. Jeg lever nå i 2011 med erfaring om at mine hunder har blitt fantastisk, veloppdragne, trygge hunder med måten JEG har oppdratt de på. Funker det på alle hunder? Kanskje ikke. Hvis du syns din metode er bra, flott for deg, bruk den. Jeg har også lært hvorfor hunder gjør hva de gjør, men det betyr ikke at man ikke skal korrigere og vie hunden hva som er riktig/galt!! Jeg ville aldri kjeftet på en hund eller mishandlet den. Det er ikke hva dette handler om. Dette handler om å vise hunden at "nei" er nei med å distrahere den fra situasjonen, og sette den ut av en posisjon til å være aggressiv.

 

Unger og hunder er helt forskjellige. Jeg skjønner ikke hvordan du i det heletatt kan sammenlikne det.

Lenke til kommentar

Plutselig ble du i veldig forsvarsposisjon her med å fortelle hva du har lest og lært av erfaring. Og godt er det, da har du et utgangspunkt. Jeg har selvfølgelig også hatt valpekull, og ja de tok valpene i nakkeskinnet og kastet de litt bortover når valpene beit og styret. Og ja jeg har lest bøker, men det som står i bøkene er skrevet av noen. En person som sitter der i stolen sin sånn som deg å bestemmer et det er den beste måten å oppdra en hund på. Det betyr ikke at det er den eneste gode måten å oppdra en hund på.

 

For 20 år siden var jeg veldig, veldig ung og jeg aner ikke hvordan de trenet hunder da. Jeg lever nå i 2011 med erfaring om at mine hunder har blitt fantastisk, veloppdragne, trygge hunder med måten JEG har oppdratt de på. Funker det på alle hunder? Kanskje ikke. Hvis du syns din metode er bra, flott for deg, bruk den. Jeg har også lært hvorfor hunder gjør hva de gjør, men det betyr ikke at man ikke skal korrigere og vie hunden hva som er riktig/galt!! Jeg ville aldri kjeftet på en hund eller mishandlet den. Det er ikke hva dette handler om. Dette handler om å vise hunden at "nei" er nei med å distrahere den fra situasjonen, og sette den ut av en posisjon til å være aggressiv.

 

Unger og hunder er helt forskjellige. Jeg skjønner ikke hvordan du i det heletatt kan sammenlikne det.

 

Nå er forskjellen at vi snakker om en valp på kun seks måneder. Som absolutt må kunne sies å fortsatt være under innlæring. Jeg kan også finne på å bruke dine metoder, da på voksen hund som er utlært og som "ikke gidder" følge kommando. Jeg skiller sterkt mellom innlæring og trening på noe hunden kan.

 

Jeg kan si meg enig i at metoden din kan fungere. Men å si det er en god metode å måtte bruke fysisk makt for å få en hund til å utføre det du vil den skal gjøre er jeg ikke enig i. Så unødvendig når det finnes andre metoder?

 

Jeg sammenligner unger og hunder ja. Har både barn og hund, og mye er likt iht oppdragelse. Bortskjemte unger og hunder blir det på samme vis, om de får oppføre seg som de vil. Trygge og glade unger og hunder blir det ved klare regler og konsekvent behandling. Hvordan reglene læres inn blir selvsagt forskjellig, men prinsippene blir de samme.

 

Ungen fikk klistremerker når hun gikk på do, valp fikk godbit og ros ved tissing ute. Uhell i bukse for ungen, eller på gulv med valp ble oversett for å ikke skape frykt.

Flink unge under stell og legging fikk lese en ekstra bok på sengekanten, hund som var flink ved besøk fikk tyggebein eller leke.

 

Unge som tok noe hun ikke hadde lov til mistet muligheten til barnetv. Hund som ikke gikk pent i bånd mistet sjansen til godbit.

 

Ikke så forskjellig som alle skal ha det til.

 

Var heller ikke meningen å gå i forsvar, jeg er bare lei av folk som bruker tradisjonelle treningsmetoder uten andre argumenter enn at det "har funket i alle år". Jeg har prøvd begge, lest om begge og tatt et valg utfra hvilken hund jeg ønsker å ha i hus. Jeg bruker aldri straff under lydighetstrening, men sier nei og kan bli sur under hverdagslydigheten. Gjett hvem hunden elsker å drive med, og som det er færrest unnasluntringer i..... ;)

 

Men hvor gamle var valpene når mora tok de i nakkeskinnet? Eneste min tispe gjorde med valpene var å flytte de, da de var nyfødte, om de lå i veien. To ganger murret hun på de, aldri noe fysisk, glefsing, nakkeskinn, klyping eller slenging. Og i det hundemiljøet jeg kjenner til er det heller ingen andre som opplever nakkeskinnsbiting av valpemor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eldre tråd men.

 

Lar du hunden ligge på rygg på brystet ditt, eller lar du den sitte/ligge?

 

OM den ikke liker å ligge på rygg, så kan det være en faktor til knurring. Prøv å start med å klipp mens hunden sitter. Det har jeg gjort i 9 år nå. Funker like greit som om hunden skulle ligge på rygg.

Lenke til kommentar

Viss du har tid til dulle-metoden kan du bruke den.

 

Ellers må hunden rett og slett bare infinne seg med at negler må klippes enten den liker det eller ikke.

Viss du tabber og klipper for langt litt for mange ganger kan det nok skje at hunden får ekstremt dårlig erfaring med negleklippen.

Lenke til kommentar

En hund som reagerer på noe ved å bli agressiv, er som oftest redd. Da hjelper det fint lite å "hvis den hvem som er sjefen", så for al del - IKKE straff hunden. Da forbinder den bare det å bli straffet, med den aktuelle handlingen (her kloklipp). Du risikerer også med å bli skadet selv.

 

Prøv å tren hunden til at klosaksa ikke er farlig. Bruk positive metoder. Godbit eller ros. Alt etter hva din hund reagerer best på. Søk litt rundt på nettet. Det er mye bra og finne! Ta også en titt her inne. Mange kloke mennesker der :)

 

edit: leste startinnlegget igjen. Valpen er 6 måneder. Du må ha tid til å trene hunden din. Også på "dulle måten". Hva slags rase er det snakk om? :)

Endret av CherryFreak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...