Gå til innhold

Kan jeg få meg jobb på båt uten spesiell utdanning?


Anbefalte innlegg

Jeg jobber i full stilling som lastebilsjåfør i dag (og har gjort det i noen år), men det frister veldig å jobbe på sjøen, og heller kjøre lastebil når jeg er hjemme på fri.

 

Jeg vet jeg kan starte jobb som lettmatros med en gang, og etter 2-3 år så blir jeg matros.

Men det var en som sa til meg i dag at jeg også kan gå rett som matroslærling i 2 år, og så er jeg ferdig utdanna matros etter det.

Om det med lærling stemmer, så har jeg kansje fått meg jobb på en ny supplybåt i et stort firma som driver i nordsjøen.

 

Hvordan går jeg evt. videre derfra for å bli f.ex. maskinist? Må jeg på skole da, eller er det nok med noen kurs/læretid?

 

Det jeg har av utdanning er kun GK Mekanisk.

Sikkerhetskurs vet jeg at trengs.

 

 

Nå for tiden tjener jeg 35-40k i måneden, så jeg er jo også litt redd for hvordan jeg skal overleve på lærlinglønn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor gå som matros hvis du vil bli maskinist? Da bør du vel prøve på motormann.

Du må nok ha endel skole først. Mulig du kan med nue regler få motormannlærling, men du må ha endel verkstedtid og teori. For og bli maskinist må du ta eksamen.

 

Ellers kan jeg si at supply går du fort lei. Ofte dårlig vær, og mye venting.

Lenke til kommentar

For å bli maskinist må du først gå 2 år på skole (Du har GK, så bare 1), 2 år som motormannlærling (tror jeg) for å så gå 2 år på fagskole. Det funker ikke slik at du tar noen kurs og så blir maskinist..

 

Om det funker å gå 2 år som matroslærling uten å ha gått på skole først tviler jeg på, det må du nesten ringe et opplæringskontor for å få noe info om.

 

Om du har 18k i mnd som lærling, så vil det si at for 1 mnd på sjøen tjener du da 36k. Om du da også jobber som lastebilsjåfør når du er hjemme, har du samme lønn som nå, om du får deg lærejobb på båt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...