Gå til innhold

Sykeste jeg har opplevd


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har hele mitt liv vært ateist og ikke trodd på noen gud. I går kveld så lå jeg og grublet over dette og jeg fikk en forferdlig ekkel og skummel følelse i kroppen når jeg tenkte at det ikke fantes noe, dette gjentok seg hver gang jeg tenkte dette. Når jeg derimot tenkte at det fantes en gud ble jeg slått til ro.

 

Det var på en måte som om jeg ble følelsesmessig tvunget til å tro på en gud jeg egentlig ikke har lyst til å tro på, men nå tørr jeg ikke annet i og med at jeg opplevde det samme i dag. Flere som har opplevd noe slikt eller er det bare inbilling? Jeg har prøvd å overbevise meg om det siste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har tilbedt guder i ganske mange generasjoner nå, så gudstro hører dessverre til med det å være menneske for svært mange.

 

Men kan du utdype? Klarer du å utdype? Hvorfor følte du de følelsene? Hva slags tanker hørte med? Hvorfor hjalp det å tro på en gud? Hvilken gud var det du begynte å blande inn? Har du noen forestillinger om hvordan den guden er?

 

For øvrig, ja, det er bare innbilning.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Fikk en følelse av redsel og frykt når jeg tenkte at det ikke fantes en gud, det har jeg aldri opplevd før. Er ikke noen spesielle tanker som følger med, jeg bare tenker mange ganger at det finnes en gud for at de ekle følelsene skal forsvinne. Jeg har ingen anelse eller formening om hvordan den guden er, jeg føler meg bare følelsesmessig knyttet til den. Sykt uvanlig, jeg vil egentlig bare bli kvitt det og leve et ateistisk liv som før.

Lenke til kommentar

Fikk en følelse av redsel og frykt når jeg tenkte at det ikke fantes en gud, det har jeg aldri opplevd før. Er ikke noen spesielle tanker som følger med, jeg bare tenker mange ganger at det finnes en gud for at de ekle følelsene skal forsvinne. Jeg har ingen anelse eller formening om hvordan den guden er, jeg føler meg bare følelsesmessig knyttet til den. Sykt uvanlig, jeg vil egentlig bare bli kvitt det og leve et ateistisk liv som før.

Eller du kan prøve å finne mer ut om hva - eller hvem - det var.

 

Det er nok av folk på dette formet som vil få deg bort fra denne tanken fortest mulig. Både fordi de har tatt et valg om ikke å tro og jobber for å bekrefte sitt valg. Du kan velge å høre på dem, avvise det hele, og late som ingenting.

 

Eller du kan ta det du opplevde på alvor, og gjerne høre med folk som vet hva det går i og kan hjelpe deg videre. Om du luker ører og øyne kan det jo være det går over, om du velger å ikke ikke gjøre det, men prøver å finne ut mer, så kan det og hende at du oppdager noe nytt og godt som du egentlig ikke hadde ventet. Det har skjedd før.

 

Det er ditt valg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, George Carlin er en av de beste deprogrammererne jeg vet om, så det kan være et godt sted å begynne. Merk at han her tar for seg de vanlige forestillingene om den allmektige kristne guden.

 

http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o

 

Det er også flere gode navn å finne materiale fra listet opp her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1286805

 

Takk! Å se denne filmen hjalp en del :D nå har jeg tenkt "det finnes ingen gud" noen ganger uten å merke så mye til de følelsene, jeg får vel bare fortsette å face de til de gir seg. Uansett om det skulle være noe der ute er det utenom menneskets makt å definere hva det er. :)

 

Fikk en følelse av redsel og frykt når jeg tenkte at det ikke fantes en gud, det har jeg aldri opplevd før. Er ikke noen spesielle tanker som følger med, jeg bare tenker mange ganger at det finnes en gud for at de ekle følelsene skal forsvinne. Jeg har ingen anelse eller formening om hvordan den guden er, jeg føler meg bare følelsesmessig knyttet til den. Sykt uvanlig, jeg vil egentlig bare bli kvitt det og leve et ateistisk liv som før.

Eller du kan prøve å finne mer ut om hva - eller hvem - det var.

 

Det er nok av folk på dette formet som vil få deg bort fra denne tanken fortest mulig. Både fordi de har tatt et valg om ikke å tro og jobber for å bekrefte sitt valg. Du kan velge å høre på dem, avvise det hele, og late som ingenting.

 

Eller du kan ta det du opplevde på alvor, og gjerne høre med folk som vet hva det går i og kan hjelpe deg videre. Om du luker ører og øyne kan det jo være det går over, om du velger å ikke ikke gjøre det, men prøver å finne ut mer, så kan det og hende at du oppdager noe nytt og godt som du egentlig ikke hadde ventet. Det har skjedd før.

 

Det er ditt valg.

 

Mitt valg er i hvertfall ikke å gi etter for følelsesmessig tvang, skal jeg bli kristen skal jeg gjøre det av fri vilje ;) Akkurat nå vil jeg bare bli kvitt disse følelsene.

Lenke til kommentar

Fikk en følelse av redsel og frykt når jeg tenkte at det ikke fantes en gud, det har jeg aldri opplevd før. Er ikke noen spesielle tanker som følger med, jeg bare tenker mange ganger at det finnes en gud for at de ekle følelsene skal forsvinne. Jeg har ingen anelse eller formening om hvordan den guden er, jeg føler meg bare følelsesmessig knyttet til den. Sykt uvanlig, jeg vil egentlig bare bli kvitt det og leve et ateistisk liv som før.

Eller du kan prøve å finne mer ut om hva - eller hvem - det var.

 

Det er nok av folk på dette formet som vil få deg bort fra denne tanken fortest mulig. Både fordi de har tatt et valg om ikke å tro og jobber for å bekrefte sitt valg. Du kan velge å høre på dem, avvise det hele, og late som ingenting.

 

Eller du kan ta det du opplevde på alvor, og gjerne høre med folk som vet hva det går i og kan hjelpe deg videre. Om du luker ører og øyne kan det jo være det går over, om du velger å ikke ikke gjøre det, men prøver å finne ut mer, så kan det og hende at du oppdager noe nytt og godt som du egentlig ikke hadde ventet. Det har skjedd før.

 

Det er ditt valg.

:thumbs up:

Lenke til kommentar

Hadde selv lignende tanker, derimot ikke grunnet like fullt i frykt men heller undring, og vips, så ble jeg troende. Det er allikevel ikke sagt at bare fordi du finner idéen om en gud tenkelig så du søke tilhørighet i en religion. George Carlin er flink til å skremme folk vekk fra religion, men jeg syns ikke at det nødvendigvis skal hindre deg i å leke med tanken om hva en gud betyr for deg. Mulig du kommer frem til at guds eksistens er utenkelig, men da har du i det minste overveid begge alternativer.

Lenke til kommentar

Mitt valg er i hvertfall ikke å gi etter for følelsesmessig tvang, skal jeg bli kristen skal jeg gjøre det av fri vilje ;) Akkurat nå vil jeg bare bli kvitt disse følelsene.

Følelseslivet ditt krever kjærlighet, du kan ikke leve uten kjærlighet.

Gud er kjærlighet, du kan ikke leve uten Gud, da dør du sakte ut.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Mitt valg er i hvertfall ikke å gi etter for følelsesmessig tvang, skal jeg bli kristen skal jeg gjøre det av fri vilje ;) Akkurat nå vil jeg bare bli kvitt disse følelsene.

Følelseslivet ditt krever kjærlighet, du kan ikke leve uten kjærlighet.

Gud er kjærlighet, du kan ikke leve uten Gud, da dør du sakte ut.

Det er ikke opp til deg å definere for han hva Gud er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mitt valg er i hvertfall ikke å gi etter for følelsesmessig tvang, skal jeg bli kristen skal jeg gjøre det av fri vilje ;) Akkurat nå vil jeg bare bli kvitt disse følelsene.

Følelseslivet ditt krever kjærlighet, du kan ikke leve uten kjærlighet.

Gud er kjærlighet, du kan ikke leve uten Gud, da dør du sakte ut.

 

For hvert sekund kommer vi nærmere døden.

Cut the crap.

Klart det er skummelt TS, men når man faktisk innser at livet egentlig ikke er så stort som folk skal ha det til går alt bedre :)

 

Om 5 mrd år er alt over uansett.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Mitt valg er i hvertfall ikke å gi etter for følelsesmessig tvang, skal jeg bli kristen skal jeg gjøre det av fri vilje ;) Akkurat nå vil jeg bare bli kvitt disse følelsene.

Jeg sa heller ikke tvang, men valg. Tro eller ikke tro er alltid et frivillig valg, selv om jeg tror Gud kaller på folk. Men hva de gjør med det er deres valg.

 

Jeg tror nå heller ikke at du senere - når du ikke lenger tenker på det - vil ha større fri vilje til å bli kristen, enn nå når det er noe som opptar deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde selv lignende tanker, derimot ikke grunnet like fullt i frykt men heller undring, og vips, så ble jeg troende. Det er allikevel ikke sagt at bare fordi du finner idéen om en gud tenkelig så du søke tilhørighet i en religion. George Carlin er flink til å skremme folk vekk fra religion, men jeg syns ikke at det nødvendigvis skal hindre deg i å leke med tanken om hva en gud betyr for deg. Mulig du kommer frem til at guds eksistens er utenkelig, men da har du i det minste overveid begge alternativer.

 

Skremme? Jeg vil heller si, han er svært god til å sette religion i rett perspektiv.

 

Det er jo fint for de som bare får positive tanker fra religion, og ikke føler seg begrenset av det i resten av hverdagen når de møter på motstridende informasjon. Selv ble jeg oppdratt kristen, men møtte på disse konfliktene, og etterhvert så ga det rett og slett ikke mening at det var en gud som stod bak det hele.

 

Spesielt Gud slik jeg fikk han beskrevet, med de ulike mytene som de fleste vet er falske i dag. Men så kom tankene rundt det jeg hadde blitt lært opp i om Helvete og evig pine. Dit jeg skulle hvis jeg våget å tenke annerledes. Det var virkelig vonde tanker, og tanker jeg er svært glad for å ha blitt kvitt. Men selv om det ikke tok så lang tid å bli kvitt, siden jeg følte at jeg ikke kunne innbefinne meg med en gud som ønsket noen en slik lidelse, så satt restene av troen fast i mange år etterpå. George Carlin har mye av æren for å ha gjort meg komfortabel med mitt fravær av tro.

 

Anbefaller forresten å få tak i alle 14 HBO-sendingene hans. Han tar for seg langt mer enn bare religion, selv om det er et tema som går igjen.

Lenke til kommentar

Takk! Å se denne filmen hjalp en del :D nå har jeg tenkt "det finnes ingen gud" noen ganger uten å merke så mye til de følelsene, jeg får vel bare fortsette å face de til de gir seg. Uansett om det skulle være noe der ute er det utenom menneskets makt å definere hva det er. :)

 

Ja, hvis det faktisk finnes noe sånnt som guder, så er de fullstendig ukjente for oss, siden de ikke er tilstede i noe format i dag. Alt som blir sagt om guder er oppdiktet av menneskene selv. Svært mye er laget av de som ønsker å bruke religion som et verktøy for å kontrollere andre mennesker. Vi har opplevd dette i Europa i århundrer, men har fridd oss fra det de siste par hundre år, og takket være den friheten så har vår vitenskapelige og teknologiske utvikling skutt fart. Vi kan se tilbake til noe som ligner vår fundamentalistiske fortid ved å se til diverse muslimske land i Asia og Nord-Afrika.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår er at når folk tenker på Gud blir det automatisk den Abrahamiske. Hvorfor det? Han er jo uten tvil en av de værste vi har funnet opp.

 

Hvis man absolutt skal velge en gud kan man heller ta en kul gud som for eksempel Ganesh, Thor eller Det flyvende spagetti monsteret.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...