Gå til innhold

Test: Nikon D7000


Anbefalte innlegg

For det første er video på speilrefleks bare en funksjon av mange, og ikke en veldig ny en lenger heller, så den omtales, testes og vurderes på samme grunnlag som andre funksjoner. Av hensyn til plass, kapasitet og tid konsentrerer vi oss om funksjoner som det er noe spesielt ved, enten svært bra, svært dårlig, eller nye/uvanlige/innovative.

 

Dessuten er video ikke primærfunksjonen for et speilreflekskamera, og vi konsentrerer oss derfor om stillbilder, akkurat som vi på videokameratester konsentrerer oss om videoopptak, selv om videokameraene også kan ta stillbilder.

Er kanskje ikke en veldig ny funksjon, men fortsatt en ettertraktet funksjon. Og enda spesielt siden Nikon har drøya ordentlig med ordentlig videomuligheter på DSLR i motsetning til Canon. Vil tippe at det er en del Nikon-brukere som har hatt lyst til å hoppe over til Canon bare pga videofunksjonen, men ikke gjort det pga da måtte man bytte stort sett det meste, meg inkludert. Så når Nikon endelig kommer med et produkt som har flere video-funksjoner enn REC/STOP, så er det nok noen som har lyst på en utdypende test.

 

Men for all del, resten av testen var bra, om ikke noe sen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt forenklet sagt så har Nikon med D7000 levert mer enn de strengt tatt trengte for å lansere en akseptabel arvtager til D90, både når det gjelder funksjoner etc, og bildekvalitet. De kunne fint sluppet unna med et langt slappere kamera, og det skal de ha honnør for at de ikke gjorde.

Det er helt riktig! Det er nok å nevne støtten for Ai-optikk, og doble minnekortplasser!

Alle forventer bedre fokus, mer piksler, høyere ISO og raskere seriehastighet, men det Nikon har gjort her er å levere mange finesser som ingen ville klaget på om de manglet.

Lenke til kommentar

Der er jeg enig. D7000-huset er vel ergonomisk likt D50, D80 og D90, som ikke ligger like godt i hånda som D70(s) og som blir veldig slitsomt å holde i med tyngre optikk (men samtidig veldig lite og nett med kompakt fastoptikk). Drømmer om at Nikon en gang lanserer ett kamera med ett oppusset D70-skall :D

Helt enig. D70 huset passet perfekt for mine hender.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Passer ikke for:

Nybegynnere som har liten eller ingen erfaring med speilreflekskameraer eller avanserte kompaktkameraer. Det hjelper også å ha litt erfaring med Nikons egne kameraer. D7000 er heller ikke optimalt for studiofotografer, skjønt bildekvaliteten er så bra at det nok vil kunne gjøre en god jobb også der. Alt i alt er det ikke mange vi vil direkte fraråde et D7000-kjøp.

 

 

Hva er bakgrunnen for at de mener det ikke er optimalt for studiofotografer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Passer ikke for:

Nybegynnere som har liten eller ingen erfaring med speilreflekskameraer eller avanserte kompaktkameraer. Det hjelper også å ha litt erfaring med Nikons egne kameraer. D7000 er heller ikke optimalt for studiofotografer, skjønt bildekvaliteten er så bra at det nok vil kunne gjøre en god jobb også der. Alt i alt er det ikke mange vi vil direkte fraråde et D7000-kjøp.

 

 

Hva er bakgrunnen for at de mener det ikke er optimalt for studiofotografer

 

Og hva er bakgrunnen for at det ikke passer for nybegynnere?

Jeg kjøpte D7000 som første DSLR og syns ikke det er noe vanskeligere å bruke enn f.eks. nikon D3100, syns faktisk det er lettere! Det har jo flere knapper for å utføre manuelle innstillinger slik du slipper å grave deg dypt ned i menyene for helt basic inntillinger.

Den har jo også "?"knapppen som kan brukes hvis du lurer på hva en funksjon er i menyen....

 

Tidligere kameraerfaring er fra Ixus 50 og 75....

Endret av JSS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Passer ikke for:

Nybegynnere som har liten eller ingen erfaring med speilreflekskameraer eller avanserte kompaktkameraer. Det hjelper også å ha litt erfaring med Nikons egne kameraer. D7000 er heller ikke optimalt for studiofotografer, skjønt bildekvaliteten er så bra at det nok vil kunne gjøre en god jobb også der. Alt i alt er det ikke mange vi vil direkte fraråde et D7000-kjøp.

 

 

Hva er bakgrunnen for at de mener det ikke er optimalt for studiofotografer

 

Og hva er bakgrunnen for at det ikke passer for nybegynnere?

Jeg kjøpte D7000 som første DSLR og syns ikke det er noe vanskeligere å bruke enn f.eks. nikon D3100, syns faktisk det er lettere! Det har jo flere knapper for å utføre manuelle innstillinger slik du slipper å grave deg dypt ned i menyene for helt basic inntillinger.

Den har jo også "?"knapppen som kan brukes hvis du lurer på hva en funksjon er i menyen....

 

Tidligere kameraerfaring er fra Ixus 50 og 75....

Det er selvfølgelig fordi menyene er veldig omfattende at de ikke anbefaler det for nybegynnere. Ikke alle har like lett for å forstå hva ting betyr, eller har interesse for det. Mitt første DSLR var Nikon D300 som heller ikke var anbefalt for nybegynnere. På relativt kort tid lærte jeg både menyer og kamera. Hadde dog brukt slr i mange år, så jeg kunne det nødvendige fra før. Fordi om du og jeg har en intuitiv forståelse om hvordan ting fungerer, blir det feil å tro at alle andre har det likens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...