Gå til innhold

Academy Awards 2011 (Oscar-tråden)


Hyperio

  

100 stemmer

  1. 1. Hvilken film vil du skal vinne Best Picture?

    • 127 Hours
      6
    • Black Swan
      27
    • The Fighter
      1
    • Inception
      34
    • The Kids Are All Right
      0
    • The King's Speech
      7
    • The Social Network
      18
    • Toy Story 3
      0
    • True Grit
      5
    • Winter's Bone
      2


Anbefalte innlegg

For få barnefilmer blant årets kandidater? ;)

 

Barnefilmer blir alltid sett, ungene først. Men mine typer filmer - som jeg liker å kose meg med alene eller med fruen (nei, ikke p0rn din gris) er det blitt lite med.

 

 

Beste filmene for meg siste år (hvis jeg skal tro imdb, men ikke vært flink å oppdatere der siden 2009)

 

Moon (2009) (ok, den overrasket meg også at var på topp)

The Wrestler (2008)

Into the wild (2007)

Das Leben Der Andern (2006)

Adam's Epler (2005)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Inception er jo revolusjonerende hva filmproduksjon angår, akkurat som 2001 var. Dessverre tror jeg det er flere som mener at Nolan tar seg selv litt for særiøst, noe jeg ikke ser problemet i, men som kan koste han noen prisutdelinger.

Inception gjorde ikke noe som helst revolusjonerende, og rent teknisk er den ikke på noen måte bedre enn The Social Network.

Lenke til kommentar

Inception gjorde ikke noe som helst revolusjonerende, og rent teknisk er den ikke på noen måte bedre enn The Social Network.

 

Det hjelper ikke å kontre et rart utsagn med et enda rarere utsagn.

 

Mulig at det menes at spesial effekter bare er en del av det tekniske. Vil selvfølgelig si meg enig i det, men spesial effekter har blitt en stor del av det tekniske og vil nok si at det må ha vært vanskeligere å gjøre Inception teknisk bra enn det var å gjøre The Social Network teknisk bra. Hvis det menes rent visuelt så ligger filmene også meget likt, selv om jeg vil si at Inception leder der for meg. Forøvrig vil jeg hevde at Children of Paradise fremdeles er den beste filmen fra et rent visuelt synspunkt.

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

Noen som er interessert i Golden Globe her? Har litt lyst til å sitte oppe og se, men er ganske trøtt allerede.

Med tanke på opptredenen Gervais gjorde i fjor kan jeg ikke la være.

 

Det hjelper ikke å kontre et rart utsagn med et enda rarere utsagn.

Inception gjorde ikke noe banebrytende, og rent teknisk var den aldri bedre enn The Social Network, heller dårligere, det være seg lyddesign, lyssetting, kameraføring eller klipping. Ingenting rart med det.

Lenke til kommentar

Inception gjorde ikke noe banebrytende, og rent teknisk var den aldri bedre enn The Social Network, heller dårligere, det være seg lyddesign, lyssetting, kameraføring eller klipping. Ingenting rart med det.

 

Revolusjonsargumentet er jo forlengst avfeid, det rare her er jo din simplifisering av noe så bredt, vagt og uhåndgripelig som begrepet "teknisk". Selv når du hakker opp ordet i småbiter vil du møte på problemer, hva i all verden er "god kameraføring"? Er det å holde kameraet stødig med min sterke høyrehånd?

 

Golden Globe resultatene har tikket inn, og befester The Social Network's, Nattie Portmans og Christian Bale's posisjoner i sine respektive førerseter. Det viser også at det blir kamp til døra mellom gammern Firth og jyplingen Eisenberg om "beste mannlige".

Lenke til kommentar

For å være litt mer konkret kan vi begrense det til de tekniske Oscar-kategoriene, som er sound editing og mixing, art direction, cinematography, film editing og visual effects (costume og make-up er neppe relevante for denne sammenligningen). Jeg tror ikke noen vil protestere veldig om jeg sier at begge filmene gjør alt dette tilnærmet feilfritt. Selv synes jeg TSN trekker det lengste strået i alle aspekter (må gjøre et unntak for special effects, da det vel er lite å snakke om for TSN annet enn tvillingene), men det er mest en subjektiv sak, da jeg kan nada om filmteori. Det jeg reagerer på er at dicktator antyder at Inception opererer på et helt annet plan enn alle de andre kandidatene.

 

Tror forresten Firths argeste konkurrent vil bli Wahlberg.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Noen som er interessert i Golden Globe her? Har litt lyst til å sitte oppe og se, men er ganske trøtt allerede.

 

Jeg lastet det ned og så det i går. Det var en smågøyal utdeling. Og det ble ikke dårligere av at verten Ricky Gervais kom med ganske frekke vitser om kjente skuespillere her og der. En stor kveld for The Social Network og Glee hvertfall som fikk de fleste prisene. Er forholdsvis greit at facebook-filmen vant for beste film, regissør, manus og score. Den er jo fantastisk bra!

 

Jeg er uansett veldig glad for at Christian Bale fikk prisen for beste mannlige birolle, Natalie Portman for beste kvinnelige skuespiller og Toy Story 3 for beste animerte film. Jeg hadde derimot håpet at Mila Kunis eller Amy Adams hadde vunnet beste kvinnelige birolle isteden for Melissa Leo. Og at Jessie Eisenberg, James Franco eller Mark Wahlberg hadde vunnet beste mannlige skuespiller isteden for Colin Firth.

 

Samtidig var det utrolig stas at Jim Parsons fra The Big Bang Theory fikk prisen beste opptreden av en skuespiller i en TV-serie og at Robert De Niro fikk Cecil B. DeMille prisen.

 

Alt i alt en underholdene Golden Globe utdeling med mange spennende filmer og opptredener.

Lenke til kommentar

Etter å ha fått BAFTA-nominasjonene og The Golden Globes litt på avstand er det bare å fastslå at årets Oscar blir kjedelig. Nominasjonene tikker riktignok ikke inn før om en liten uke, men hvilke kategorier er det egentlig spenning om? Beste kvinnelige birolle og lydmiks? Årets presentører er det heller ikke mye schwung over, spesielt ikke etter Gervais utdritning av samtlige champagnedrikkene gjester i går natt.

Lenke til kommentar

For meg ser det ut som at det blir en ganske spennende Oscar-utdeling. Vi har jo en hel rekke store og oppsiktsvekkende filmer som Inception, Toy Story 3, The Social Network, 127 Hours, Black Swan, The Fighter og The King's Speech. Selvsagt, vi vet kanskje ca hvem som vinner hva i noen kategorier, men det er fortsatt mange vi ikke aner havner henn.

Endret av .........
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...