Gå til innhold

Test: Opera 11


Anbefalte innlegg

Jeg vet at mange andre har samme problemet, men Opera-gjengen ser ikke ut til å prioritere dette problemet.

 

De har lagt ut en build på desktopteam bloggen som skal profilere oppstart og avslutning, har ikke prøvd om det fungerer i den siste versjonen av opera.

 

EDIT: Det fungerer. send loggen som vedlegg til: DSK-314250@bugs.<your-favorite-browser>.com

 

Kjenner til denne; sendte inn loggen min for lenge siden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig minnehåndtering? Virkelig? Liker ikke anmelder at programmer utnytter ledige ressurser som ellers ville gått til spille?

 

Til spille? Det er ikke akkurat som alt en maskin har å bruke minne på er opera. Om man kan få tilsvarende ytelse med mindre ram så er det bra. Når det er sagt så er min erfaring at firefox er vesentlig mer ivrig på minnebruk enn opera?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke komme på noen grunn til å ikke bruke minne som ellers ville vært uanvendt, om det så alt går til cache; Opera gir jo uansett slipp på det om et annet program trenger mer.

 

Gjør det? Det er ikke min erfaring, det virker som opera ikke er lavere prioritert, minnemssig, enn endel andre program.

 

AtW

Lenke til kommentar
HTML5 støtten i Opera er dårlig?

 

HTML5 testen som kjøres dekker kun en minimal del av hele HTML5 spesifikasjonen, og dessuten tester funksjoner som ikke er den del av HTML5.

 

For eksempel støtter Opera ikke H.264 eller MPEG-4 for <video>-taggen da disse inneholder patentert teknologi. Disse er derfor heller ikke en del av HTML5 standarden, men likevel inkludert i denne testen. Google har betalt for å lovmessig inkludere teknologien og "passerer" testen.

Dette kan ikke understrekes nok. Siden "html5test.com" er søppel. Den bør redigeres ut av testen snarest. Den er direkte villedende, og det er som å lyve til folk. Den tester jo ikke alle delene av HTML5 som Opera banker de andre på. Hvorfor i all verden utelater den deler av HTML5 samtidig som den tester haugevis av ting som ikke er HTML5?

 

IE, FF & Chrome installert. Sutreguttene i Opera kommer aldri inn på min PC.

Hva mener du med "sutreguttene"?

Lenke til kommentar

Til spille? Det er ikke akkurat som alt en maskin har å bruke minne på er opera. Om man kan få tilsvarende ytelse med mindre ram så er det bra. Når det er sagt så er min erfaring at firefox er vesentlig mer ivrig på minnebruk enn opera?

 

Men du får jo bedre ytelse ved å utnytte tilgjengelig minne, slik Opera gjør.

 

Tror du Opera hadde vært størst i verden på mobilnettleser (Opera Mobile, Opera Mini) dersom de ikke hadde hatt ekstremt lavt minnebruk på maskinvare som har svært lite minne tilgjengelig? Opera Mobile, Mini og Desktop bruker samme kjerne (Core), ergo er Opera svært tilpasningsdyktig til maskiner med lavt minne. Har du mye minne installert, så vil Opera selvfølgelig benytte dette. Noe annet ville vært meningsløst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til spille? Det er ikke akkurat som alt en maskin har å bruke minne på er opera. Om man kan få tilsvarende ytelse med mindre ram så er det bra. Når det er sagt så er min erfaring at firefox er vesentlig mer ivrig på minnebruk enn opera?

 

Men du får jo bedre ytelse ved å utnytte tilgjengelig minne, slik Opera gjør.

 

Tror du Opera hadde vært størst i verden på mobilnettleser (Opera Mobile, Opera Mini) dersom de ikke hadde hatt ekstremt lavt minnebruk på maskinvare som har svært lite minne tilgjengelig? Opera Mobile, Mini og Desktop bruker samme kjerne (Core), ergo er Opera svært tilpasningsdyktig til maskiner med lavt minne. Har du mye minne installert, så vil Opera selvfølgelig benytte dette. Noe annet ville vært meningsløst.

 

Igjen, hvorfor fremstille det som alt en maskin bruker minne på er opera? Om jeg har 4 gig installert, og har andre programmer som kjører og krever endel minne, så er det ikke så kult om opera bruker 2 gig. Og jeg har heller ikke sett noe spesielt som tyder på at opera frigir til andre programmer i noen særlig stor grad. Jo mindre minne et program kan bruke på samme kvalitets arbeid jo bedre, det e rikke nødvendigvis noe kvalitetstegn å bruke mest mulig minne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men har du faktisk prøvd å bruke Opera samtidig som tyngre programmer som tar opp såpass mye minne at Opera har mindre å leke med enn vanlig? Opplever du problemer med det?

 

Med lite nok minne på maskinen, så kan jeg oppleve problemer med det ja. Avhengig av applikasjon, og hvor mye vinduer man har oppe på opera osv. På min normal stasjonære har eg 12 gig, så der er det ikke noe problem. Uansett er jo essensen dette, alle har ikke mer enn nok minn til alle programmer, da er det en fordel om programmer bruker så lite som mulig. Det er jo så mange som fremstiller det som minne bare er noe som ligger helt ubrukt i en maskin å venter på at opera skal kjøre...

 

AtW

Lenke til kommentar

For meg er god minnebruk å faktisk benytte seg av ledig minne hvis det er der. Med forbehold om at applikasjoner som en nettleser også er flink til å frigjøre når andre programmer trenger minne. Dette krever jo at nettleseren i utgangspunktet kan kjøre på lite minne, men da kanskje med noe redusert ytelse eller funksjon (som f.eks intensiv caching).

 

Opera er jo kjent for å kjøre på stort sett alt som kan krype og gå - også enheter med dårlige spesifikasjoner. For eksempel ble det demonstrert en versjon på OLPC-maskinen.

Lenke til kommentar

For meg er god minnebruk å faktisk benytte seg av ledig minne hvis det er der. Med forbehold om at applikasjoner som en nettleser også er flink til å frigjøre når andre programmer trenger minne. Dette krever jo at nettleseren i utgangspunktet kan kjøre på lite minne, men da kanskje med noe redusert ytelse eller funksjon (som f.eks intensiv caching).

 

Opera er jo kjent for å kjøre på stort sett alt som kan krype og gå - også enheter med dårlige spesifikasjoner. For eksempel ble det demonstrert en versjon på OLPC-maskinen.

 

Hvordan bestemmes det hvilket program som trenger minnet mest? For meg virker det ikke som det er noen automatikk i at opera alltid tar lavest prioritet. Det som er viktig er hvor mye opera på PC faktisk bruker, ikke hva det kunne ha brukt på en annen enhet, i versjoner med mindre funksjonalitet, mye færre faner osv.

 

 

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er jo her programmets minnekontroll kommer inn og bør frigjøre hvis den ser at det er behov for det :)

 

Kjennetegnet på god minnebruk og dårlig minnebruk burde ligge i hvordan programmet, som i utgangspunktet kan fungere på lite minne, best benytter det som er tilgjengelig av ressurser for å yte best mulig.

 

Om dette faktisk skjer på best mulig med Opera er jeg ikke sikker på, men for meg er det unødvendig å sitte med over halvparten av minnet mitt ubrukt når jeg bare skal surfe, lese mail og høre på musikk hvis nettleseren kan yte enda bedre ved å bruke ledige ressurser :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...