Gå til innhold

Uggs på menn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herregud, jeg er da ikke en "forkjemper av å bruke norsk". Jeg er tilhenger av å bruke norske ord når det er bedre enn eller like bra som det engelske alternativet. Fiskeben-vev fungerer da virkelig ikke like bra som herringbone, ettersom det er herringbone det heter.

 

Edit: For å ta et eksempel ville du vel ikke oversatt monkstraps til munkespenner?

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Fiskebein er en helt vanlig oversettelse for herringbone. Visste du ikke det?

Edit: Jeg mener som deg at ikke alle ord egner seg like godt på norsk, men fiskebein er det norske navnet på mønster, derfor er det naturlig å bruke det.

Edit: Bare her får du opp flere eksempler. Monkstraps har da ingenting med saken å gjøre. Jeg kjenner ihvertfall ikke til et vanlig, norsk ord for det.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Fiskebein er en helt vanlig oversettelse for herringbone. Visste du ikke det?

 

 

Det er da helt irrelevant. Fiskebens-vev er uansett en dårlig oversettelse av herringbone. Som sagt, monkstraps kan godt oversettes til munkespenner, men det høres akkurat like teit ut som fiskebeins-vev.

 

Om noe kan du hvertfall bruke "fiskebensmønster", som faktisk er en nogenlunde utbredt oversettelse.

 

eg kjenner ihvertfall ikke til et vanlig, norsk ord for det.

 

Vet du hva monk betyr? Og straps? There you go... Munkespenner. Akkurat like riktig (og akkurat like retarded) som fiskebeins-vev.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Hvis du mener at fiskeben er en dårlig oversettelse får det være din sak, men det er faktisk et godt brukt alternativ til herringbone. Har til og med hørt folk bruke det i klesbutikker.

Det at jeg sa fiskebein-vevd var rett og slett for å forkorte det, og du forsto det jo du, så ser virkelig ikke problemet ditt.

 

Edit: Munkespenner er ikke et utbredt, normalt ut. Fiskeben er det. Hadde faktisk ikke reagert om noen hadde brukt ordet munkespenner heller, om jeg skal være ærlgi.

Endret av lokeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at "fiskeben" er en dårlig oversettelse, jeg sier at "fiskeben-vev" er det. Du må gjerne google det om du vil, for å se hvor utbredt det er... Forøvrig er herringbone et kortere ord enn fiskebeins-vev, så den forkortelsen var litt feilslått du...

Lenke til kommentar

Jeg skrev fiskebein-vevd for å utheve at jeg refererte til vevteknikken ettersom jeg ikke var sikker på hvor mange som kom til å ta den. Når jeg sa kortere ord mente jeg i forhold til å legge til ordet mønster, som du tydeligvis ville.

Uansett, dette er ikke noe jeg ønsker å bruke mer tid på å diskutere. Vi ser ting forskjellig, som vanlig.

 

Winston: Som sagt har jeg aldri sagt noe annet. Bare liker å bruke norske ord når jeg husker på det.

Endret av lokeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krangle? Forumet heter diskusjon.no, og følgelig vil det oppstå diskusjoner. For meg et det irrelevant hvem jeg diskuterer med så lenge det er noe jeg ikke er enig i. Noen ting vil jeg være enig med Lokeland i, og andre ting vil jeg være uenig i, uavhengig av hva jeg mener om han som person. Forøvrig kan jeg nevne at jeg ikke helt skjønner hva du mener med at vi alltid krangler (eller diskuterer, som jeg liker å kalle det), ettersom han er en av de på forumet jeg tror jeg har diskutert minst med.

Lenke til kommentar

I det ene øyeblikket bruker han norsk, og i det andre engelsk. Vanskelig å "rette" seg etter fkm`s regler.

 

Han kjeftet på meg fordi jeg kalte nøytral sko puss for neutral. Alle vet hva det er snakk om, så det handler ikke om liv og død. På alle bokser jeg har kjøpt står det neutral, så derfor sier jeg det automatisk uten å tenke meg om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Satan til hylekor som farer rundt over MoV nå da, minner litt om "krisen" som vel var litt før sommeren. Er jo snart ikke flere tråder igjen på MoV-delen som ikke har som skal hate på alt. Og når en starter, kommer det som regel alltid de samme 5 etterpå og henger seg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...