Gå til innhold

Stor dag for astro-interesserte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det starter vel allerede i kveld og varer utover natten, med en mulig solformørkelse på morran om været tillater det.

Får se hvordan forholdene blir, blir det bra så blir det en natt ute i minusgrader regner jeg med :cool:

Skrevet

Det forklarer jo hvorfor det skyer til ;)

Krysser fingrene,vi har hatt overskyet i flere dager men det meldes klarvær til kvelden og jeg ser skylaget sprekker opp, satser på litt flaks denne gangen .

Skrevet (endret)

Jepp typisk det :hrm: , var tåke ved måneformørkelsen og blir mest sannsyneligvis overskyet fra i kveld her på sørøst-landet.

Endret av Pc Lynet
Skrevet (endret)

Jeg for min del håper at det blir litt skyer, og ikke helt skyfritt. Blir mer spennende bilder da! I alle fall med tanke på den partielle solformørkelsen.

Endret av magneska
Skrevet

Har ikke helt fått til å fotografete stjerneskudd enda.

Noen som har tips til instillinger på ISO, blender og lukkertid?

har et eos 550d kamere med 18-55 kit.

har prøvd 30 sekunders eksponeringer på alt fra iso 100-400, men det stjerneskuddene er nermest fullstendig usynelige på bildet, selv med blender vid åpen på 18mm.

noen tips?

solformørkelse vet jeg ikek om jeg tør å fotografere av frykt for kamerasensoren :p

Skrevet

Dere gikk ikke glipp av noe,det var svært lav aktivitet, joda jeg så en og annen meteor, men å kalle det sværm blir feil.

Med andre ord, liten aktivitet, de var svake de få som vistes. Med andre ord, fiasko.

Jeg satt ute til kl 0400 , en kald fornøyelse ;)

Skrevet

Dårlig sikt på østlandet i dag, og ikke mulig å se noe som helst gjennom natten. Kommer visst flere solformørkelser i juni, og en total solformørkelse i desember om jeg hørte mannen på radioen korrekt. Iallefall et lite plaster på såret.

• Opprett ny...