Gå til innhold

Vann og....?


Anbefalte innlegg

Ha bestilt meg AC vannkjøling, og lure på om ka meir enn destillert vann som MÅ være i? :roll:

 

Er det noke anna som ikkje e nødvendi, men "kjekt å ha"?

 

Tenkte det va litt gadgetfaktor på UV-tilsetning, :woot: så eg bestilte det. :D E det noke spesielt som ikkje må blandast med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ha bestilt meg AC vannkjøling, og lure på om ka meir enn destillert vann som MÅ være i? :roll:

 

Er det noke anna som ikkje e nødvendi, men "kjekt å ha"?

 

Tenkte det va litt gadgetfaktor på UV-tilsetning, :woot: så eg bestilte det. :D E det noke spesielt som ikkje må blandast med dette?

for all de, IKKE med UV lys.!

spøk til side, nei, ikke som jeg kommer på i farten..

som sagt desterilisert vann evt ACfluid

Lenke til kommentar
50% kjølevæske konsetrat for bil om du nå vil bruke det, og 50% destilert vann. Blandingsforhold står på kjølevæske flasker.

 

Ehm.. hvor tar du det fra da?? med sånt ett blandingsforhold vil vannets evne til å ta til seg varme bli borte og du kunne like godt kjørt prosessoren med ei kjøleribbe til en gammel amd k6-2-400.

 

Det holder lenge hvis du blander med 10% frostvæske og resten destillert vann.

Lenke til kommentar
50% kjølevæske konsetrat for bil om du nå vil bruke det, og 50% destilert vann. Blandingsforhold står på kjølevæske flasker.

 

Du har nok misforstått dette. Blandingsforholdet beskrevet på flasker / kanner med frostvæske har ingenting med saken å gjøre, og er fullstendig irrelevant i vår sammenheng!

 

Hensikten med frostvæske i det hele tatt, er først og fremst som et korrosjonshemmende middel i våre vannkjølingsanlegg. Dernest får man også en viss gevinst i at frostvæsken hemmer algeveksten.

For den som evnt. har radiatoren ute i kulda vinterstid, slipper man selvsagt ikke unna en viss porsjon frostvæske i vannet.

 

Når man regner den prosentvise blandingen, skal man alltid ta utgangspunkt i konsentrért frostvæske.

Et greit forhold som erfaringsvis gir et godt resultat, ligger mellom 10 og 20% frostvæske i vannet.

Det kan samtidig være bra å huske på at blandingen mister kjøleeffekt jo mer frostvæske man tilsetter.

50% er således helt borti natta, under normale forhold!

Lenke til kommentar

Hensikten med frostvæske i det hele tatt, er først og fremst som et korrosjonshemmende middel i våre vannkjølingsanlegg.

 

Jeg mente da bestemt at frostvæske også reduserer overflatespenninga og dermed også fører til økt kjøleytelse (ved rett dosering). Er jeg for trøtt nå?

 

Angående blandinsforholdet så er jeg enig med deg ja. Er tross alt et litt annet bruksområde frostvæske *egentlig* er tiltenkt.

 

Fin avatar du har fått deg da, men jeg har nå mest tenkt på deg som en slik skrue (som da mangler i hodet ditt (no offence;))

 

screw.jpg

Lenke til kommentar

Jeg mente da bestemt at frostvæske også reduserer overflatespenninga og dermed også fører til økt kjøleytelse (ved rett dosering). Er jeg for trøtt nå?

 

Angående blandinsforholdet så er jeg enig med deg ja. Er tross alt et litt annet bruksområde frostvæske *egentlig* er tiltenkt.

 

Fin avatar du har fått deg da' date=' men jeg har nå mest tenkt på deg som en slik skrue (som da mangler i hodet ditt (no offence;))

 

LOL!! :D

Joda, det var / er vel egentlig en slik skrue du legger frem, som jeg egentlig på en måte representerer! At jeg muligens mangler en slik oppe i "pappen" kan sikkert noen mene, uten at jeg dermed tror at jeg gjennomgående oppfattes slik her i forumet? Forhåpentligvis ikke.

 

Verre var det nok med de to stakkarne jeg flådde forbi i kveld, der de satt i en "hissig" sportsbil jeg fikk i hekken før bomringen på Europaveien før Ryenkrysset. Gutta stakk hånlig forbi, men uten abonnement måtte jeg innom det absolutt bremsende "pengesluket". Men fast bestemt på å hekte tak i de to, klemte jeg på, i venstresporet.

Under brua ved Ryenkrysset fikk jeg ferten av de to, som lå og "koste" seg i rundt 100-120 vil jeg anta. Vel over "Manglerudkulen" hadde jeg opparbeidet bortimot det dobbelte av hastigheten de kjørte i, og passerte de to med 180-190 på "meter´n", ned mot Bryn-avkjøringa!

At de to vil mene jeg hadde en skrue løs, eller snarere manglet en? Heelt sikkert!

Og dermed tar jeg til inntekt ditt lille "skrue-eksempel". Det stemmer nok til syvende og sist litt bedre enn det flosshattbekledde kinnskjegget der oppe til venstre!

For noen vil sikket mene at jeg er litt "skrudd" når det gjelder slikt, og andre lignende ytterligheter i vår hverdag...

Men at jeg liker fart og konkurranse i ordets videste forstand? Det bør være klart for de fleste som kjenner meg, enten det er snakk om fire hjul eller ymse diskusjoner og synspunkter her i forumet. Men for all del; I den ytterste vennskapelighet, alt sammen!

Fremsatt som en liten digresjon, og en litt off-topic greie! Nå får jeg vel en PM fra en moderator antagelig? Jeg satser på at de fleste av dem er på ferie! :lol:

 

Ellers er jeg litt usikker på om effekten av frostvæsken blir slik du beskriver?

Greit nok at denne er basért på en alkohol, men det er ikke dermed gitt at den reduserer overflatespenningen i vannet? Jeg tror først og fremst at det er de (reduserte) varmeledende egenskapene for alkohol / frostvæske som vil gjøre seg gjeldende, uansett.

 

Men takk for "avatarkommentaren", okkesom! :D

 

Huff, jeg quoter visst elendig i kveld! :oops:

Lenke til kommentar

Når det på en flaske frostveske står : Blandes med vann i forholdet 1:1, så er dette for å få en blanding som skal tåle opptil 36(?) minusgrader.

 

Dette er noe du strengt tatt ikke trenger i et vannkjølingssystem, og det er derfor nok med ca 10% for å få en mengde som dreper alger osv osv.

 

Biler har litt andre krav enn et vannkjølingssystem. Spesielt i Norge.

 

Håper jeg ikke gjentok noe som andre har sagt før meg nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...