Gå til innhold

Umotivert som lærling, ønsker å gjøre noe annet.


cubeez

Anbefalte innlegg

Hei, har nå kommet halvannet år inn i læretiden min som elektriker. Skrev lærekontrakt i mai 2009, og begynte et par måneder senere. Når jeg hadde jobbet i ca. to måneder kom det en ny sjef, og han er vel egentlig hovedårsaken til problemet mitt.

 

Jeg startet som lærling, motivert og interessert, for dette skulle bli mitt framtidige arbeidsområde. Men interessen har dabbet av, og spesielt de siste månedene har jeg ikke tenkt annet enn på hva jeg skal gjøre etter læretiden.

 

Men nå er jeg usikker på om jeg holder ut så lenge. Har som sagt et anstrengt forhold til sjefen(jeg har ikke sagt, eller gjort han noe vondt), da det ikke går an å legge skjul på at han ikke liker meg spesielt godt.

Jeg er personlig redd han, og er konstant redd for å gjøre noe feil.

 

Har funnet ut at dette ikke er noe for meg. Det er ikke noe jeg brenner for, og det er ikke noe jeg kan "bruke meg selv" på. Jeg tenkte å fortsette på allmenn påbygging ved endt læretid, men nå er det jo ikke engang sikkert jeg består fagprøven. Jeg føler ikke jeg KAN faget godt nok, og som tidligere skrevet, eier jeg ikke interesse mer.

 

Det finnes ikke noen måte å komme seg inn på allmenn påbygging om jeg ikke har fagbrev, uten å måtte betale tusenvis? Hvordan er det med stipend?

 

Jeg blir ikke ferdig før til høst med læretiden og skolen starter i august. Søkefristen for utdanning 2011/12 er 31. mars(?), så vil helst være litt tidlig ute.

 

--

Senere:

 

Har utrolig lyst å dra utenlands: Australia, Storbritannia, kanskje USA? Men jeg er, som kanskje mange flere, utrolig god å snakke, men det å utføre planene er verre ;p

 

Tenkte at, hvis jeg får tatt de fagene jeg trenger på allmenn påbygging, kunne jeg tatt en utdanning innenfor økonomi og finans. Men det er uvisst enda. Først og fremst vil jeg bort fra nåværende arbeidsplass og arbeidsgiver.

 

Hadde vært utrolig takknemlig ved godt, utfyllende og ikke minst hjelpende svar :)

 

Takk, Oidipus!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i en lignende situasjon som deg. Anbefaler deg å presse deg gjennom det, og gjøre ditt beste på fagprøven. Et fagbrev på CV-en ser alltid bra ut, og du trenger ikke jobbe som trikker videre hvis du ikke vil. Jeg byttet firma etter endt læretid, og må nok innrømme at jeg ikke kunne fått den jobben jeg har nå hvis jeg ikke holdt ut i det firmaet jeg tok læra i. Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å komme deg helskinnet gjennom det siste året ditt og ta fagbrevet. Ikke bare er jo et fagbrev fint å ha på CV-en og noe som kan komme til nytte senere, men viktigst av alt - det viser at du gjennomfører det begynner på. Ser ikke spesielt bra ut senere å være en drop-out.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Med tanke på at det kun er 6/9 måneder(inkl. sommerferie) av et helt liv og at fagbrev hjelper på en eventuell CV, så bør det gå bra. Men noe morsomt blir det nok ikke.

 

Men hvordan er det med stipend på allmenn påbygging for en som har gjort ferdig læretiden sin?

Hvis jeg ikke får fagbrev før etter skolestart 2011/12, må jeg da vente ett år med å starte på skole?

 

Slutter i nåværende jobb tvert, etter at fagbrevet er i boks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...