Gå til innhold

Fet gaming rig - Synspunkter? :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe såpass. Ja budsjettet mitt er på ca 20k. Men etter litt hjelp her så fikk jeg skrudd ned prisen litt for minst samme ytelse vil jeg tro :)

 

Skal prøve meg på litt overklokking etterhvert også. Sjekke ut hvilke muligheter jeg har med Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950. Fikk høre jeg kunne klokke den opp til 960 ved noen tastetrykk. Så jeg får satse på det. Hehe.

 

Maskina kommer nok til å duge i massevis for meg. Blir mest MW2 og Black ops og klassikere som C&C Tiberium Wars osv. Men det er noe annet å ha alt på high end og nyte det skikkelig.

 

Sitter nå på en ikke så veldig kraftig pc fra Acer, en liten laptop.

 

Klarer å spille black ops og mw2, men på den aller dårligste grafikken du kan tenke deg :p

Å er det for varmt i rommet, så skrur pc'en seg av for å beskytte Cpu'en å overopphete. Så er litt lame akuratt det. Hehe.

 

Men jeg tror jeg går for denne setupen:

 

Corsair HX 1000W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus, Modular, 6x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 140mm Vifte

 

Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S

DVDRW 24x, DL, SATA, Bulk, Black

 

WD Caviar® Black 2TB

SATA 3 Gb/s, 64MB, 7200 RPM

 

Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB

SATA2, 285MB/275MB/s read/write, incl 2,5" to 3,5" bracket

 

ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366

ATX, X58, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, GbLAN, FireWire, TUF, CeraM!X, SATA6Gb/s, USB3.0

 

Cooler Master HAF X Big Tower Sort

Vifter: 1x 230mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 230mm Side, 1x 140mm Bak, Rød LEDs

 

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 12GB CL9

Kit w/3x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240

 

Logitech Gaming Keyboard G510

Pan Nordic layout

 

BenQ 24” LED G2420HDBL

1920x1080, 5000000:1, 5ms, VGA/DVI

 

Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB PhysX

PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, native.miniHDMI, 732MHz

 

Cooler Master V8 CPU Kjøler

Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 800~1800 RPM, 69.69 CFM, 17~21 dBA, 4-pin

 

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950

Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan

 

Tror jeg venter litt med Revo Drive, må ha igjen litt av dimmepenga til å få bilen på veien nå også.

 

Men takk for hjelpa alle sammen. Jeg kommer tilbake når jeg skal klokke cpu'en min eller får problemer med bygginga :p

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe skjermkort til 3000kr når du får et like bra et for 2200kr?

http://techpowerup.com/articles/overclocking/159

Dette er så lett at hvem som helst kan gjøre det :thumbup:

 

Ja jeg er fortsatt LITT usikker på riktig skjermkort. Jeg vil bare ha det beste som er på markedet i dag egentlig. Vet noen bruker dual også. Men vet ikke fordelene og ulempene så godt. Blir det dobbelt så bra ytelse eller? Litt teit spørsmål, men har ikke kommet helt der ennå, hehe. :p

Lenke til kommentar

Du vil nok bli meget fornøyd med GTX 570. Litt usikker på hvorfor du er så opptatt av HX 1000W :p

Personlig fortrekker jeg merker av type Asus og EVGA, men det er jo for det meste bare referanse modeller ute av kortet, så da er det ikke så farlig hva du velger. Mye går på garanti, og bundles, men vi har jo så god garanti i Norge uansett.

 

NZXT 1000W, eller AX 1200W vil være å fortrekke for multi GPU oppsett av den kraftige typen, eller eventuelt Corsair AX/HX 750/850W. 850W vil være nok til to 570 GTX også.

 

Jeg ville også bytta til enten OCZ Vertex 2, eller C300 SSDen.

 

Drop 12GB ram, og KJØP EN GOD SKJERM! For guds skyld! Skal du game, anbefaler jeg gledelig benq XL2410T. Da får en renspekket gaming skjerm, med tilt, høyejustering, gode FPS innstillinger, 120hz refresh rate og mulighet for 3d med nVidia kortet ditt.

 

Har skjermen selv som gaming skjerm, og jeg er helt sinnsykt fornøyd

Endret av Maccan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da beholder jeg GTX 570 :p

 

Nei vet ikke hvorfor jeg er så opptatt av HX 1000wattern. Den har mye bra omtale, trenger ikke å tenke på for lite strøm til komponenter, modulær.. Å den er litt fet :p

 

Jeg får ha ett stk GTX 570 foreløpig. Så får jeg evt sette i ett til senere om det skulle være behov, hehe.

 

Hva med 12 gb ram OG en fet skjerm da? Skal være ærlig jeg var litt snar på skjermvalget. Den 24 tommern virka jo ganske bra.

 

Tenker du på denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=608640 ?

Lenke til kommentar

That's the one!

 

Knall skjerm. Lenge siden jeg har vært så fornøyd med et produkt jeg har kjøpt.

 

Ser ikke helt poenget med 12GB ram i en gaming maskin, men jeg skal ikke stoppe deg hvis du har pengene.

 

HX 1000W er ikke noe dårlig PSU, for all del, men den lager mer varme enn det de andre jeg nevnte gjør.

 

Bare søk på Corsair AX 1200W review - Vil være flust med Top pick, Editors choice, Golden awards, osv :p er vel kanskje en av de mest prisbelønte PSUene vi har på markedet.

Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å vente litt med 3D teknologien en liten stund til. Ivartfall ett par lønninger til. Hehe.

 

RAM er jo viktig det? Hvis jeg har 12, så trenger jeg ivartfall ikke å tenke på det noe mer :p

Mener du 6 eller 8 f.eks holder i massevis eller? Trenger all hjelpen jeg kan få, derfor jeg spør, hehe.

 

Ja drev å titta på den 1200 wattern, virka ganske rå den å. Men jeg har jo allerede mer enn nok watt å leke med. Å jeg tror jeg skal få ut varmen effektivt med HAF X tårnet og massive vifter. Sitter med headset uansett somregel, bryr meg ikke så mye å støyen.

Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å vente litt med 3D teknologien en liten stund til. Ivartfall ett par lønninger til. Hehe.

 

RAM er jo viktig det? Hvis jeg har 12, så trenger jeg ivartfall ikke å tenke på det noe mer :p

Mener du 6 eller 8 f.eks holder i massevis eller? Trenger all hjelpen jeg kan få, derfor jeg spør, hehe.

 

Ja drev å titta på den 1200 wattern, virka ganske rå den å. Men jeg har jo allerede mer enn nok watt å leke med. Å jeg tror jeg skal få ut varmen effektivt med HAF X tårnet og massive vifter. Sitter med headset uansett somregel, bryr meg ikke så mye å støyen.

4GB er godt nok for en spill PC. 6GB og du har mer enn nok. 8GB er maksimumsgrensa for hvor mye du trenger. 12GB er ekstremt overkill.

 

Du burde også vurdere enn Corsair HX 750 watt - eller AX 850 watt, når du velger strømforsyning ;)HX 750 watt holder nok for de fleste, uansett om du kjører Crossfire/Sli oppsett.

Lenke til kommentar

Vel om 2 GB 570 kort hadde eksisert hadde det kanskje vært bedre, men for øyeblikket er bare 1280 MB versjon å få kjøpt.

Kun vits med så mye minne på kortet om du skal spille i høye oppløsninger (over 1920x1NNN).

 

Hvorfor kjøper du ikke et GTX 580? SLI / CF bråker så jævlig. Skal jeg aldri ha igjen... Og skal du ha fet diskytelse er cluet å kjøre et par C300 i raid-0.

Lenke til kommentar

Så da blir HX 1000w overkill det også mener du? :p Akuratt som rammen?

Meh. En Hx 1000w er jo mye mer strøm enn du trenger, på den annen side, vil den holde i 100 år.

Men en AX 850watt eller Hx 750/850 watt er heller å anbefale.

 

Og som sa Misantropen sa, er alltid bedre med ett supert kort enn 2 gode kort. Synes nå jeg da, med tanke på strømforbruk og temperaturer og bråk. Og plass i kabinettet da.

 

Så sånn sett, et GTX 580 er fantastisk. Men du må vurdere selv hvilket kort som passer best til ditt bruk, er kjipt å betale masse for et kort som er ren overkill. Som å kjøpe 6970/570 for å spille Call of Duty eller WoW.

Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til å vente litt med 3D teknologien en liten stund til. Ivartfall ett par lønninger til. Hehe.

 

RAM er jo viktig det? Hvis jeg har 12, så trenger jeg ivartfall ikke å tenke på det noe mer :p

Mener du 6 eller 8 f.eks holder i massevis eller? Trenger all hjelpen jeg kan få, derfor jeg spør, hehe.

 

Jeg har "kun" 4GB i min og har nesten alltid 1GB RAM ledig, selv når jeg spiller. Så ser absolutt ikke noe poeng med 12GB med RAM når du kun skal spille. Kanskje til videoredigering, men ikke gaming.

Lenke til kommentar

Når det gjelder ram :

 

Joda, man greier seg fint med 4Gb, men skal alle på pc platformen holde seg til 4Gb så ikke forvent at spillutviklerne gidder å lage spill som kan benytte seg av mer minne og få bedre ytelse på den måten.

Hadde alle holdt seg til Windows Xp så hadde vi vel aldri sett DX11 optimaliserte spill heller.

 

Enkelt og greit, har du råd til å kjøpe deg minne og synnes at 12Gb har en fornuftig pris så kjøper du det, du har sannsynligvis en overkill på minne i noen år, men så slipper du i alle fall å tenke noe mer på det.

 

Generelt om skjermkort :

 

Ytelsemessig så ligger Nvidia kortene som 560 / 570 over Amd sine nyeste kort, men man kan ikke helt glemme at Amd kortene også har gode ekstrafunskjoner som eyefinity som lar deg benytte deg av flere skjermer noe som gir en langt bedre spillopplevelse i en del spill (men det er også en del som irriterer seg over mellomrommet mellom spillene), for noen er eyefinity genialt, mens for andre er det neppe en bonus. Fin ut om det er noe for deg og så kan du vurdere mest hva du ønsker.

 

Harddisker :

 

Synnes det høres gunstig ut med SSD men drop raptoren, du får nok mer for penga ved å gå for en vanlig harddisk og langt mer lagringsplass for penga.

Lenke til kommentar

Vel om 2 GB 570 kort hadde eksisert hadde det kanskje vært bedre, men for øyeblikket er bare 1280 MB versjon å få kjøpt.

Kun vits med så mye minne på kortet om du skal spille i høye oppløsninger (over 1920x1NNN).

 

Hvorfor kjøper du ikke et GTX 580? SLI / CF bråker så jævlig. Skal jeg aldri ha igjen... Og skal du ha fet diskytelse er cluet å kjøre et par C300 i raid-0.

Det er din mening og ikkje en regel ;)

 

 

 

 

Jeg har ikkje hatt annet enn cfx og sli de siste årene, og nei det bråker ikkje veldig. Folk er forskjellige når det gjelder støy. Og noen har viftene på 100%, og da bråker det evig. På Auto, så har jeg enda tilgode å få maskinen til å bråke noe j.... som du mener.

 

 

Lenke til kommentar

Hmm ok. Men f.eks hvis jeg gamer ett spill med MASSE aktiviteter i spillet, hva er det som jobber mest av komponentene for å gå ting til å gå glatt da egentlig? Trodde det minnet hadde en stor jobb der. Men jeg har kanskje misforstått litt jeg da. Hehe.

 

Er denne å anbefale?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601876#reviews

 

Jeg trenger ikke mer GB føler jeg for OS'en og ett par spill.

 

Eyefinity tror jeg ikke er noe for meg. Liker best en bra skjerm istede. Kommer ikke til å ha bruk for det.

 

Blir en ren gaming pc. Nettsurfing, bestillinger, streaming osv skjer på laptopen min.

Lenke til kommentar

Hmm ok. Men f.eks hvis jeg gamer ett spill med MASSE aktiviteter i spillet, hva er det som jobber mest av komponentene for å gå ting til å gå glatt da egentlig? Trodde det minnet hadde en stor jobb der. Men jeg har kanskje misforstått litt jeg da. Hehe.

 

Er denne å anbefale?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601876#reviews

 

Jeg trenger ikke mer GB føler jeg for OS'en og ett par spill.

 

Eyefinity tror jeg ikke er noe for meg. Liker best en bra skjerm istede. Kommer ikke til å ha bruk for det.

 

Blir en ren gaming pc. Nettsurfing, bestillinger, streaming osv skjer på laptopen min.

Jepp, Crucial Real C300 har en svært god lesehastighet. Skrivehastigheten driter du bare i, den opplevde ytelsen kommer fra lesehastigheten. Skorer iallefall svært godt på tester, og har en knall prislapp.

Lenke til kommentar

Hmm ok. Men f.eks hvis jeg gamer ett spill med MASSE aktiviteter i spillet, hva er det som jobber mest av komponentene for å gå ting til å gå glatt da egentlig? Trodde det minnet hadde en stor jobb der. Men jeg har kanskje misforstått litt jeg da. Hehe.

 

Er denne å anbefale?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601876#reviews

 

Jeg trenger ikke mer GB føler jeg for OS'en og ett par spill.

 

Eyefinity tror jeg ikke er noe for meg. Liker best en bra skjerm istede. Kommer ikke til å ha bruk for det.

 

Blir en ren gaming pc. Nettsurfing, bestillinger, streaming osv skjer på laptopen min.

 

Spill kjører i 32bit, så spill kan vel da bare etter hva jeg har forstått utnytte maksimalt rundt 3.5-4 gb ram. Rett meg hvis jeg har feil. Men hvis dette stemmer så vil det ikke være noen vits å ha mer enn 4 gb ram, til en gaming pc for at spill skal kjøre optimalt. Når det skjer masse vil jeg tro at både cpu og gpu er viktig, men gpu er nok hakket viktigere, men vikitg å ha en god cpu som henger med gpu´en, slik at cpu´en ikke blir en flaskehals i systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...