Gå til innhold

ubuntu 10.10: Ingen xorg.conf?

petterg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hverken jeg eller locate klarer å finne noen xorg.conf på nyinstallert ubuntu 10.10 desktopedition. Hvor har instillinger for å sette opp flere skjermer blitt gjemt nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde finne det du trenger under skjerminnstillinger. Xorg har ikke brukt xorg.conf by default på 2-3 års tid. Du kan likevel lage en for å overstyre, hvis du skulle føle for det. Da legges den isåfall under /etc/X11/

Skrevet

Uh! Er det så lenge siden sist jeg hadde linux i grafisk modus?

Man kan visst bare delvis overstyre med xorg.conf. Den lystrer f.eks. ikke rotate. Akkurat det kan settes i gui'en, men når det settes der får man et lag av en annen verden! Og instillingene påvirker ikke loginbildet. Hvor har man globale skjerminstillinger nå?

Skrevet (endret)

Et eller annet ligger å overstyrer når jeg definerer flere enn 2 skjermer / skjermkort i xorg.conf. Kun de to først definerte skjermene kommer får bilde, og bare de samme to er tilgjengelige i monitor-setup-gui'en. Bytter jeg rekkefølge på skjermene i xorg.conf byttes det om hvilke skjermer som får bilde. Hvorfor kan jeg ikke få alle skjermene?

Skjermkort: ati x1300 PCIe og ati 9250 pci med to skjermer på hver

edit: (Det jeg tilslutt skal frem til er 4 skjermer på høykant + 2 i normal retning, men glemte å ta med det ene skjermkortet fra jobb, så prøver kun med to kort nå)

Endret av petterg
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ingen av de verktøyene klarer å finne flere skjermer! Hvis jeg fjerner den xorg.conf jeg lagde, klarer verktøyene kun å finne en skjerm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...