Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke start på Chevy van 30


Kirchhoff

Anbefalte innlegg

Hei! Russebilen vår har stått stille siden juni/juli, det er en chevrolet starcraft. Batteriet er fra 2009. Dynamo fra vår 2010. Men hver gang vi prøver å starte bilen synker spenningen på batteriet til et par volt(har sett helt ned i <2 volt). Vi har en billader, men den gir seg etter 20 min og sier batteriet er fulladet. Vi har prøvd å jumpstarte den, men spenningen synker likevel og det eneste som skjer er at startmotoren klarer såvidt å snu motoren(svært få rpm(man hører den ikke får nok spenning/strøm)). Når vi prøver å jumpstarte blir et par pungter på startkablene relativt varme, derfor planlegger vi å prøve med noen litt heftigere kabler.

 

Vi prøvde også å lade opp batteriet ved å fyre på med 3k omdreininger i 5+ minutter på startbilen(spenningen var da 13,75 volt som burde lade batteriet). Men det var absolutt ingen forskjell når vi prøvde å starte.

 

Hva sier dere? Er det noen kortslutning noe sted, er startmotor død? Er dynamoen og startmoteren samme elmotor?(om ikke, hvorfor ikke)

 

Jeg legger ved et bilde av startkablen, av pungtet som blir varmt(et av de 4 pungtene), kabelene er 2 meter lang.

post-73113-0-39698600-1293123273_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis batterispenninga synker så mye som til under 2V når dere starter bilen så tyder det nok på at batteriet er ødelagt. Dersom batteriet har blitt tappet et godt stykke ned vil det ta skade av det og aldri bli helt bra igjen, og det spiller ingen rolle om batteriet er gammelt eller nytt når det skjer.

 

Uansett bra batteri eller ikke, man vil oppleve problemer med starting nå i kulda hvis olja er for tykk eller pluggene er dårlige.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Hentet dere strømmen fra en bensinbil? Chevyen er vel diesel om jeg ikke husker feil?

 

Har prøvd dette før en gang, og da ble det slik du beskriver, uten at jeg vet helt hvorfor. Det begynte å ryke av polene på bensinbilen da vi skulle prøve å dra igang dieselbilen, Og den dro svært sakte rundt på starteren. Det beste vil bare være å kjøpe nytt batteri.

Lenke til kommentar

Problemet deres er at batteriet har stått lenge med for lav spenning og derfor tatt permanent skade av det.

I et bly/syre batteri står det blyplater dyppet i syre.

Det er den samlede overflaten på blyplatene som bestemmer hvor stor startkapasitet batteriet har.

Etterhvert som batteriet tappes for strøm løser blyplatene seg opp i syren og overflaten blir mindre.

På batterier med høy startytelse er platene tynne og spises fort opp om batteriet tappes for mye og da er det ingenting blyet kan bygge seg opp på når batteriet lades.

Laderen drar fort opp til maks spenning men kapasiteten er borte.

 

Nå har en Starcraft en stor dieselmotor som trenger mye strøm og da blir startkablene deres rett og slett for puslete og spenningsfallet legger seg over kablene istedenfor over startmotoren.

Prøvde å gi starthjelp til en liten lastebil en gang fra min bil med et kraftig batteri.

Endte opp med svidde startkabler.

For å få starta bilen så burde dere kjøpe et nytt batteri og skal dere få start på den med startkabler må dere nok ha noe kraftigere beregnet for lastebil.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor stor motor det er i den bilen, men jeg vet iallefall at dieselmotorer trenger sterkere batterier enn det bensinbiler trenger, og jeg vet at noen startkabler er for pinglete! Viss det batteriet er ødelagt, så må du nok skifte det ut, for med startkabler får du ikke nok kontakt/det er for lite kontakt til at det skal komme nok strøm gjennom. Så jeg ser bare en utvei her: kjøp nytt batteri. (Biltema har billige, og gode batterier).

Lenke til kommentar

Har hatt gode erfaringer jeg også med biltema batteri.

 

Som det blir sagt her så trengs det endel juice for å få startet v8 diesel motorer. På min G20 så var det bare en kompis sin Suburban som klarte å levere nok til å få dratt igang motoren. Gode og tykke startkabler er også et must, billige kina-kabler smelter og brenner opp.

 

Gløding er også viktig på dieselmotorer, la motoren gløde godt før dere prøver å starte.

Lenke til kommentar

Hvor mye "power" er det snakk om? Det er vell langt over 100 ah? Isåfall blir det ganske dyrt selv på biltema.

 

Batterier for lastebil/traktor: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri/Bilbatterier-lastebil-traktor/

 

AFM Batterier: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri/AMF-batteri/

 

Eller to stykk av disse?: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri/Bilbatteri/

Endret av Umuligt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...