Kirchhoff Skrevet 23. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2010 Hei! Russebilen vår har stått stille siden juni/juli, det er en chevrolet starcraft. Batteriet er fra 2009. Dynamo fra vår 2010. Men hver gang vi prøver å starte bilen synker spenningen på batteriet til et par volt(har sett helt ned i <2 volt). Vi har en billader, men den gir seg etter 20 min og sier batteriet er fulladet. Vi har prøvd å jumpstarte den, men spenningen synker likevel og det eneste som skjer er at startmotoren klarer såvidt å snu motoren(svært få rpm(man hører den ikke får nok spenning/strøm)). Når vi prøver å jumpstarte blir et par pungter på startkablene relativt varme, derfor planlegger vi å prøve med noen litt heftigere kabler. Vi prøvde også å lade opp batteriet ved å fyre på med 3k omdreininger i 5+ minutter på startbilen(spenningen var da 13,75 volt som burde lade batteriet). Men det var absolutt ingen forskjell når vi prøvde å starte. Hva sier dere? Er det noen kortslutning noe sted, er startmotor død? Er dynamoen og startmoteren samme elmotor?(om ikke, hvorfor ikke) Jeg legger ved et bilde av startkablen, av pungtet som blir varmt(et av de 4 pungtene), kabelene er 2 meter lang. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Hvis batterispenninga synker så mye som til under 2V når dere starter bilen så tyder det nok på at batteriet er ødelagt. Dersom batteriet har blitt tappet et godt stykke ned vil det ta skade av det og aldri bli helt bra igjen, og det spiller ingen rolle om batteriet er gammelt eller nytt når det skjer. Uansett bra batteri eller ikke, man vil oppleve problemer med starting nå i kulda hvis olja er for tykk eller pluggene er dårlige. Endret 23. desember 2010 av >Jonas< Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Ok, men at startmotoren såvidt klarer å vri om motoren når vi jump starter den har vel ingenting med plugger og olje? Er blysyre batterier så sårbare? Er forresten bare -1 grad her I bergen midt på dagen Endret 23. desember 2010 av O:M:A Lenke til kommentar
tmolberg Skrevet 23. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2010 prøvd og slå på startmotoren mens dere prøver og starte bilen? funka for oss, med en g20 vel og merke Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. desember 2010 Nå er jeg ikke helt med. Forklar. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2010 Regner med han han mener å fysisk "slå" på startmotoren når dere kjimer den. Hvordan er det med trillstart da? Tipper uansett at batteriet er dødt, eventuelt dårlige startkabler.. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 24. desember 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. desember 2010 Trillstart er vanskelig med 20+ cm snø og ingen servo(står parkert i et hjørne). Om det hadde kun hadde vært startkablene ville vel 5 min med 13,75 volt ha hjulpet? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 24. desember 2010 Hentet dere strømmen fra en bensinbil? Chevyen er vel diesel om jeg ikke husker feil? Har prøvd dette før en gang, og da ble det slik du beskriver, uten at jeg vet helt hvorfor. Det begynte å ryke av polene på bensinbilen da vi skulle prøve å dra igang dieselbilen, Og den dro svært sakte rundt på starteren. Det beste vil bare være å kjøpe nytt batteri. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 24. desember 2010 Problemet deres er at batteriet har stått lenge med for lav spenning og derfor tatt permanent skade av det. I et bly/syre batteri står det blyplater dyppet i syre. Det er den samlede overflaten på blyplatene som bestemmer hvor stor startkapasitet batteriet har. Etterhvert som batteriet tappes for strøm løser blyplatene seg opp i syren og overflaten blir mindre. På batterier med høy startytelse er platene tynne og spises fort opp om batteriet tappes for mye og da er det ingenting blyet kan bygge seg opp på når batteriet lades. Laderen drar fort opp til maks spenning men kapasiteten er borte. Nå har en Starcraft en stor dieselmotor som trenger mye strøm og da blir startkablene deres rett og slett for puslete og spenningsfallet legger seg over kablene istedenfor over startmotoren. Prøvde å gi starthjelp til en liten lastebil en gang fra min bil med et kraftig batteri. Endte opp med svidde startkabler. For å få starta bilen så burde dere kjøpe et nytt batteri og skal dere få start på den med startkabler må dere nok ha noe kraftigere beregnet for lastebil. Lenke til kommentar
Skyb3rt Skrevet 24. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 24. desember 2010 Jeg vet ikke hvor stor motor det er i den bilen, men jeg vet iallefall at dieselmotorer trenger sterkere batterier enn det bensinbiler trenger, og jeg vet at noen startkabler er for pinglete! Viss det batteriet er ødelagt, så må du nok skifte det ut, for med startkabler får du ikke nok kontakt/det er for lite kontakt til at det skal komme nok strøm gjennom. Så jeg ser bare en utvei her: kjøp nytt batteri. (Biltema har billige, og gode batterier). Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 24. desember 2010 I den bilen står det vel en 6,2 eller 6,5 liter V8 diesel tenker jeg. Du skal ha litt power for å dra det i gang. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 24. desember 2010 Mye kompresjon i en slik diselmotor kan jeg tenke meg.. Biltema har gode batteri til en billig penge Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 24. desember 2010 Har biltema batterier med stor startkapasitet, trodde de mere satset på kun å være billig. Skulle nemlig hatt nytt batteri til Chevroletten min men dette er bare en 5,7 liter bensinmotor som skal draes i gang. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 24. desember 2010 Tror biltema selger de fleste typer batteri. Kjøpte iallefall 2 svære batteri til en hjulaster der, funket flott dem og Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 25. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 25. desember 2010 Har hatt gode erfaringer jeg også med biltema batteri. Som det blir sagt her så trengs det endel juice for å få startet v8 diesel motorer. På min G20 så var det bare en kompis sin Suburban som klarte å levere nok til å få dratt igang motoren. Gode og tykke startkabler er også et must, billige kina-kabler smelter og brenner opp. Gløding er også viktig på dieselmotorer, la motoren gløde godt før dere prøver å starte. Lenke til kommentar
Skyb3rt Skrevet 26. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Hvor mye "power" er det snakk om? Det er vell langt over 100 ah? Isåfall blir det ganske dyrt selv på biltema. Batterier for lastebil/traktor: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri/Bilbatterier-lastebil-traktor/ AFM Batterier: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri/AMF-batteri/ Eller to stykk av disse?: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri/Bilbatteri/ Endret 26. desember 2010 av Umuligt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå