Gå til innhold

Hva er verdien min egentlig?


Ashraf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

å ikke være skoleflink betyr ikke at du ikke kan få en brukbar lønn.

Jeg har alltid likt skolegang og studier. Har 5 års utdanning på høyskole/univeritet og endte opp med en lønn på like over 400k (10 års ansiennitet).

 

Om du liker å jobbe og er en ivrig og verdifull arbeidstaker kan du godt ende med det dobbelte av det jeg tjener.

 

Dette betyr ikke at jeg ikke anbefaler å jobbe hardt med karakterer osv. men om du ikke er "skoleflink" finnes det gode alternativer til å utdanne seg til noe en ikke vil trives med uansett.

 

Men da må du være fleksibel med hvor du jobber og ikke kresen med hva du vil jobbe med.

Lenke til kommentar

Gjorde en kjapp utregning for deg her

 

La oss si at du lever til du er 90år gammel. Det er 75 år til.

100'000kr / 75 år = 1333,34 i året / 365 dager = 3,65 kr dagen.

 

Hva du evt. får i lønn er halvveis vanskelig å beregne. Men la oss si at når du fyller 18 år får du en jobb hvor du tjener 20'000 kroner + skatt. Dvs at du har 20 tusen kroner å bruke i måneden. Hvis vi ganger dette med 12 har du 240 000kr i året.

 

240 000 / 365 = 657,53 kroner dagen (+ 3.65)

 

Hvis vi lar lønnen din teoretisk stige i takt med konsumprisindeksen frem til du fyller 67 år, og legger endringen de siste 49 årene (som er en økning på 1012.1%) til grunn vil årslønnen din når du går av med pensjon være 2668965 kr. Eller 222 413 i måneden om du vil, eller 7413 kr dagen. Hvis du da legger til de 3,65kronene vil du være oppe i 7416,65 kr dagen.

 

Når du går av med pensjon får du muligens 80% av det du tjente som fult yrkesaktiv og vil da kunne bruke kroner 5930 + 3,65 pr. dag.

 

Dette forutsetter selvfølgelig at du ikke begynner å bruke penger før du fyller 18 år. En måned har jeg definert som 30 dager, og jeg har ikke tatt skuddår med i beregningen. Jeg tar også en forutsetning om at pengene ikke renter seg.

 

Noen som vil sjekke regnestykket mitt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slapp av alt kommer til å nok å ordne seg så lenge du prøver. Jeg vil anbefale deg og kanskje gå ei yrkesrettet linje på videregående, rørlegger, heismontør eller noe i den duren. Kanskje ikke linjen med høyst status, men selv angrer jeg faktisk på at jeg valgte å gå allmenn istedet for yrkesfag. Skulle du føle at du trenger mer utdanning etterpå er det tross alt bare å ta påbygg, men det viktigste er at du etter 4 år på videregående har en utdanning som gir deg ei timelønn det går an å leve på (i motsetning til allmenn/studspess der man kun kan stå i kassa på Rema).

 

De 100 000 du har virker kanskje mye for deg nå, men det er såpass lite at det spiller liten rolle dersom du ikke ordner deg en brukbar jobb.

Lenke til kommentar

Hvis jeg er 15 år, og har over 100.000.

 

Hvordan vil da en fremtidig økonomi se ut? Jeg får dårlige karakterer, og vil nok få en dårlig jobb. Men la oss si jeg får en viss sum, hvor mye kan jeg bruke dagen?

 

Nei, jeg er ikke god med penger.

 

Karakterer og lønn henger ikke alltid sammen. Kjell Inge Røkke fikk ikke særlig gode karakterer (musikklæreren hans mente han var "for dum til å ta lappen") å se hvor han er i dag... ;-)

 

Det er mye forskjellig du kan gjøre selv om du ikke gjør det så godt på skolen. Er du flink med folk, kan du bli selger. Ser du på prisforskjeller på bruktbiler i Tyskland og Norge (etter alle avgifter er betalt) ligger det på rundt 50.000 kroner.

 

Eksempelet over er for en tre år gammel Passat (sjekk selv!)

Finn en bil her: http://www.autoscout24.de/

Se hvor mye de totale avgiftene kommer på: http://www.samag.no/kalkulator.php

Sammenlign med bruktbilprisen på finn.no

 

Du vil se at forskjellen ligger på omtrent 50.000 kroner. Grunnen til det er enkel:

På grunn av (mellom annet) handelsbalansen for Norge, så mener de fleste at det lønner seg at nordmenn kjøper brukte biler fra utlandet, fremfor nye bilder. Det aller viktigste grepet myndighetene har for å stimulere til bruktbilhandel fra utlandet er å gjøre at avgiftene på 3-4 år gamle bilder er svært mye lavere enn på nye biler.

 

Så å kjøpe biler i Tyskland og selge de i Norge kan bli et fremtidig levebrød...

 

Er du ikke så flink som selger, så kan du f.eks. starte ditt eget murerfirma. Du trenger ikke mye startkapital for å få opp noe slikt. Det er bare å gå murerlinja, jobbe noen år, og du har råd til egen bil og eget utstyr, og da er det bare å legge ut rubrikkannonser o.a.

 

Du trenger ikke bekymre deg sånn over karakterene ;-)

Endret av Forte
Lenke til kommentar

Gjorde en kjapp utregning for deg her

 

La oss si at du lever til du er 90år gammel. Det er 75 år til.

100'000kr / 75 år = 1333,34 i året / 365 dager = 3,65 kr dagen.

 

Hva du evt. får i lønn er halvveis vanskelig å beregne. Men la oss si at når du fyller 18 år får du en jobb hvor du tjener 20'000 kroner + skatt. Dvs at du har 20 tusen kroner å bruke i måneden. Hvis vi ganger dette med 12 har du 240 000kr i året.

 

240 000 / 365 = 657,53 kroner dagen (+ 3.65)

 

Hvis vi lar lønnen din teoretisk stige i takt med konsumprisindeksen frem til du fyller 67 år, og legger endringen de siste 49 årene (som er en økning på 1012.1%) til grunn vil årslønnen din når du går av med pensjon være 2668965 kr. Eller 222 413 i måneden om du vil, eller 7413 kr dagen. Hvis du da legger til de 3,65kronene vil du være oppe i 7416,65 kr dagen.

 

Når du går av med pensjon får du muligens 80% av det du tjente som fult yrkesaktiv og vil da kunne bruke kroner 5930 + 3,65 pr. dag.

 

Dette forutsetter selvfølgelig at du ikke begynner å bruke penger før du fyller 18 år. En måned har jeg definert som 30 dager, og jeg har ikke tatt skuddår med i beregningen. Jeg tar også en forutsetning om at pengene ikke renter seg.

 

Noen som vil sjekke regnestykket mitt?

 

Altså pr i dag, for å klare meg økonomisk til jeg blir 90, så må jeg bruke max 3,65 kr pr. dag? NEI, Matte er ett fag jeg er fritatt fra med god grunn.

 

Valgene står mellom Idrett, Design og Håndverk eller Service og Samferdsel. Jeg kunne også tenke meg Medier og Kommunikasjon, selvom jeg ikke aner hva det innebærer.

 

Jeg liker kjøp og salg og eie og ikke eie osv, men for å klare seg i en slik internasjonal business, så må man kunne Engelsk.....

 

Hvaslags linje tenker dere på? Utenom Allmenn da en sa at da ender man som kassamann?

Lenke til kommentar

Karakterer og lønn henger ikke alltid sammen. Kjell Inge Røkke fikk ikke særlig gode karakterer (musikklæreren hans mente han var "for dum til å ta lappen") å se hvor han er i dag... ;-)

 

For hver Røkke er det 1000 som ikke får det til.

Karakterer/utdannelse og lønn er nok i stor grad korrelert, men unntak vil man alltid ha.

 

Det er naturligvis korrelert (jeg har ikke prøve å hevde noe annet). Men jeg mener det blir lagt litt for stor vekt på...

 

Ser man ser på de på Fortune 400-listen (400 rikeste i verden) så er det veldig mange som har greid å klatre opp til toppen uten utdannelse. Ikke for å høres politisk korrekt ut, men jeg mener at egenskaper som f.eks. mellommenneskelige evner er avgjørende skal man nå virkelig høyt. Ingvar Kamprad er et godt eksempel på det. Utrolig flink med folk. Men var dyslektiker, og var ikke så særlig skoleflink.

 

Jeg tror egentlig at lønn/utdannelse korrelasjonen er mye større i mellomsjiktet (opp til noen millioner). Enn det er i det virkelig høysjiktet (røkkeklassen).

 

Men når det er sagt, så er jeg helt enig i at utdannelse (og nok i stor grad IQ) er sterkt korrelert med lønnsnivå.

Lenke til kommentar

Det er faktisk ganske facinerende å se på dem som virkelig slår seg opp ofte er mennesker uten formell kompetanse.

Kanskje det er den manglende forståelsen for risiko som gjør at de satser, og vinner stort?

Men det som ikke blir omtalt er alle dem som også satser, men ikke får det til.

 

F400 listen har kanskje en tilsvarende F(ailure)4M liste?

 

I et sannsynlighetsperspektiv så er nok forventet (livs)inntekt større med utdannelse enn uten?

 

Uansett, det som tråden egentlig etterspør, er jo hvorvidt man kan komme seg vel igjennom livet uten utdannelse.

Og det kan man jo! :)

Lenke til kommentar

Det er faktisk ganske facinerende å se på dem som virkelig slår seg opp ofte er mennesker uten formell kompetanse.

Kanskje det er den manglende forståelsen for risiko som gjør at de satser, og vinner stort?

Jeg tror det kan ha mye å gjøre med hvilke alternativer man har. Har man en god utdannelse vil man kunne velge innenfor trygge og forholdsvis godt betalte jobber. Har man ingen utdannelse er alternativene færre, å starte noe for seg selv virker nok mer forlokkende for mange enn å jobbe i en lavtlønnet og ensformig jobb.

 

Og til trådstarter: Det beste utgangspunktet ditt er nok å se på hva du får til bra og hva du interesserer deg for. Hvilke ting driver du med på fritiden? Hvilke ting kan du drive med uten at du kjeder deg? Klarer du å finne ut hva styrkene dine er tidlig og jobbe med å bli enda bedre på disse har du gode forutsetninger for å nå langt, selv om du ikke nødvendigvis er så skoleflink.

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Kanskje det er den manglende forståelsen for risiko som gjør at de satser, og vinner stort?

Men det som ikke blir omtalt er alle dem som også satser, men ikke får det til.

Det kan godt hende, men jeg tror også på det at de satser friskt som følge av at de ikke har noe eller kommer fra noe. De har alt å vinne, og nesten ingenting å tape. Derfor er det sikkert lettere for dem å hive seg ut på dristige prosjekter.

 

Det er alltid vinnerne man hører om, i hvert fall stort sett. Det er utallige som har forsøkt eller forsøker uten resultater. Noen får resultater, men driter seg ut senere og mister omtrent alt. Vollvik er vel et eksempel på dette. Han tjente stort på Chess, men tapte omtrent hele formuen sin etter at han begynte å spekulere i unoterte aksjer. Hans nyeste selskap, Ludo, sliter han tungt med for tiden. Det er formuer skapt og formuer tapt.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...