Gå til innhold

ADSL - Bruk av TLF skjøteledning : Hastighetstap?


Anbefalte innlegg

Jeg har første inntak på naborommet til "datarom/kontor". Jeg ønsker av praktiske årsaker å ha modemet i nærheten av rutere etc. Det jeg lurer på da er hvor lang tlf ledning jeg kan plugge inn mellom modem og veggutak før det går ut over hastigheten. Blir vel snakk om ca 5-7 m.

 

Alternativet er å la modem stå og strekke CAT, men som sagt ønsker jeg primært og ha modemet inn på naborommet. Dersom tlf kabel ikke lar seg gjøre, ønsker jeg tips om andre metoder som kan gjøre at jeg får modemet inn på det andre rommet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har første inntak på naborommet til "datarom/kontor". Jeg ønsker av praktiske årsaker å ha modemet i nærheten av rutere etc. Det jeg lurer på da er hvor lang tlf ledning jeg kan plugge inn mellom modem og veggutak før det går ut over hastigheten. Blir vel snakk om ca 5-7 m.

 

Alternativet er å la modem stå og strekke CAT, men som sagt ønsker jeg primært og ha modemet inn på naborommet. Dersom tlf kabel ikke lar seg gjøre, ønsker jeg tips om andre metoder som kan gjøre at jeg får modemet inn på det andre rommet.

 

Hvis du skjøter skikkelig og bruker en ordentlig koblingsboks, kan du fint skjøte 10 meter uten at du vil merke noe tap på 2 trådkabler.

Lenke til kommentar

Jeg har første inntak på naborommet til "datarom/kontor". Jeg ønsker av praktiske årsaker å ha modemet i nærheten av rutere etc. Det jeg lurer på da er hvor lang tlf ledning jeg kan plugge inn mellom modem og veggutak før det går ut over hastigheten. Blir vel snakk om ca 5-7 m.

 

Alternativet er å la modem stå og strekke CAT, men som sagt ønsker jeg primært og ha modemet inn på naborommet. Dersom tlf kabel ikke lar seg gjøre, ønsker jeg tips om andre metoder som kan gjøre at jeg får modemet inn på det andre rommet.

 

Hvis du skjøter skikkelig og bruker en ordentlig koblingsboks, kan du fint skjøte 10 meter uten at du vil merke noe tap på 2 trådkabler.

 

kommer an på kvaliteten på kabel og hva eventuelt kabelen paserer, skal det trekkes ledning vil jeg anbefale å trekke cat5 fra modem til datarom, da dette ikke kan gi deg noe tap.

Lenke til kommentar

Darkz - du er den som er nærmest hva jeg er ute etter. Tror du om jeg fekst kjøper 10 m med "skjøteledning for telefon", setter ene enden i kontakten (har ikke fasttlf, så splitter ingen problem) og setter modemet i andre enden så vil det være greit? Inntaket mitt i veggen er vel 3-4 meter i fra telenor sin "boks", den henger på en stolpe i min hage så "inntaket" mitt er ikke så langt i fra før.

 

Trekke CAT er "nødløsning" i og med at jeg primært vil ha modemet vekk i fra rommet hvor inntaket er, og inn på kontor/datarom hvor server, ruter etc står.

 

Powerlink løsningen gjør vel også at modemet blir stående på samme rom, jeg var helst ute etter å få det bort derifra.

Lenke til kommentar

Darkz - du er den som er nærmest hva jeg er ute etter. Tror du om jeg fekst kjøper 10 m med "skjøteledning for telefon", setter ene enden i kontakten (har ikke fasttlf, så splitter ingen problem) og setter modemet i andre enden så vil det være greit? Inntaket mitt i veggen er vel 3-4 meter i fra telenor sin "boks", den henger på en stolpe i min hage så "inntaket" mitt er ikke så langt i fra før.

 

Trekke CAT er "nødløsning" i og med at jeg primært vil ha modemet vekk i fra rommet hvor inntaket er, og inn på kontor/datarom hvor server, ruter etc står.

 

Powerlink løsningen gjør vel også at modemet blir stående på samme rom, jeg var helst ute etter å få det bort derifra.

 

Jeg har gjort akkurat det samme som du har og ved målinger viste ikke dette noe tap hos meg. Cat 5 skjermer bedre over lengre distanser, men så lenge du ikke legger kabelen ved en transformator så går det bra :thumbup:

 

Det er kun 2 av 4 i ledningen som benyttes, så det skal da gå helt bra med skjøteledning for telefoni. Bare husk å kjøp koblingsbokser så du får festet det skikkelig. Greit å ha god kontakt.

Lenke til kommentar

Darkz - du er den som er nærmest hva jeg er ute etter. Tror du om jeg fekst kjøper 10 m med "skjøteledning for telefon", setter ene enden i kontakten (har ikke fasttlf, så splitter ingen problem) og setter modemet i andre enden så vil det være greit? Inntaket mitt i veggen er vel 3-4 meter i fra telenor sin "boks", den henger på en stolpe i min hage så "inntaket" mitt er ikke så langt i fra før.

 

Trekke CAT er "nødløsning" i og med at jeg primært vil ha modemet vekk i fra rommet hvor inntaket er, og inn på kontor/datarom hvor server, ruter etc står.

 

Powerlink løsningen gjør vel også at modemet blir stående på samme rom, jeg var helst ute etter å få det bort derifra.

 

Jeg har gjort akkurat det samme som du har og ved målinger viste ikke dette noe tap hos meg. Cat 5 skjermer bedre over lengre distanser, men så lenge du ikke legger kabelen ved en transformator så går det bra :thumbup:

 

Det er kun 2 av 4 i ledningen som benyttes, så det skal da gå helt bra med skjøteledning for telefoni. Bare husk å kjøp koblingsbokser så du får festet det skikkelig. Greit å ha god kontakt.

 

Glimrende. Takk for svar.

Hvor langt strekk har du ?

 

Tror ikke jeg trenger noen "boks", har ny kontakt i veggen, og i andre enden går det rett i modemet.

 

Kommer til å teste, kjøper meg en 10 m skjøteledning og tester, og dersom det funker så tar jeg bryet med å montere. Trolig så er dagen reddet :-)

Lenke til kommentar

Glimrende. Takk for svar.

Hvor langt strekk har du ?

 

Tror ikke jeg trenger noen "boks", har ny kontakt i veggen, og i andre enden går det rett i modemet.

 

Kommer til å teste, kjøper meg en 10 m skjøteledning og tester, og dersom det funker så tar jeg bryet med å montere. Trolig så er dagen reddet :-)

 

Ok, skal fra en boks og til kontakta rett i modem ja. Jeg har 2 bokser imellom bare som eneste forskjell. Jeg har fra inn i 2.etg og ned i 1.etg, med alle vinkler og kroker kabel går ved så er det 14-15 meter ca. Jeg har ikke orker å borre så mye :roll:

 

Jeg har også koblet fra masta ute og til huset pga. at den ledningen var ganske medtatt..om det er lov vet jeg ikke, men linja er ihvertfall mer stabil etter disse operasjonene

Endret av darkz
Lenke til kommentar

Min er 950 m + inntak (som jeg estimerer til 5 meter i og med at boksen henger så og si i veggen min). Får ikke VDSL, så jeg får håpe at ADSL2+ ikke har noe hastighetsfall i fra 955 til 965 meter når kabelen skal være 0.6 hele veien.

 

Var egentlig mest bekymret for "motstand" i kontakt og egen kabel i forhold til øvrige kabler, men den bekymringen har svarene her klart å fjerne.

Lenke til kommentar

Skal ha det i tankene. Førsteinntaket er faktisk rett under sikringsskapet, så det er trolig en del strømledninger der. Kanskje jeg skal gå for en skjerma cat kabel. Husker ikke om modemet har vanlig kontakt eller tlf type kontakt (rj 11?), men overganger må vel være mulig å få til. Har tenkt å legge den langs lista i taket, der er det vel ikke strøm i nærheten, og borre gjennom en vegg. Da tror jeg at jeg klarer meg med 4-5 meter.

Kommer å gjøre dette i forbindelse med oppussing i januar, så jeg er litt spent på hvordan dette går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...