Gå til innhold

Kompaktkamera mellom 2k -3k?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville nok valgt S95, nå som man ikke får tak i S90 til røverpris lenger.

 

Ekstremt mye kamera for pengene. Har selv S90 og er ekstremt fornøyd. S95 skal være temmelig tilsvarende, men med HD-video og litt bedre ergonomi (hjulet har litt mer motstand).

 

Man får neppe bedre kompaktkamera. Kamera som Panasonic DMC-LX5, Canon Powershot G12 og Nikon P7000 syns jeg blir litt for store til å virkelig kalles kompaktkamera.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hva hvis jeg bare sier "digitalt". Trenger ikke å være så lite som S95

 

Hvilket kamera har da gode innstillinger. Mulighet for manuell fokus, fikse på lukkertid, ISO, hvitbalanse osv.

Jeg kan ikke noe sørlig enda, men jeg vil lære.

 

Og hvor høyt opp i pris må jeg får å få muligheten til utskiftbar optikk?

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

Hva er det de pleier å si: liten størrelse, god ytelse, og god pris - velg 2

 

S90/95 er det beste du får når størrelse er viktigst.

 

Lemper du litt på størrelse så blit utvalget mye bedre - ihvertfall hvis du ikke har veldig trang økonomi.

 

De beste kompaktkameraene, uansett pris, er for tiden Canon G21, Olympus XZ-1, Panasonic LX-5 og Samsung EX-1. Alle disse bør være interesante ut ifra dine kriterier. Og jeg synes prisene er greie også.

 

Men akkurat hvilken av de som du bør velge - det kan jeg ikke si; det er mulig at denne tråden kan hjelpe deg. Jeg tror ihvertfall at det er der du er ;)

Lenke til kommentar
god ytelse, og god pris

 

Det er de jeg går etter. Men jeg dyns speilrefleks blir litt i det største laget. Jeg vil helst ikke over 3000, men det er mulig.

Godt tenkt. Du bør klare det rundt 3 lapper; ihvertfall ikek mye over. Sjekk tråden jeg linket til - tror du vil finne deg hjemme der.

Lenke til kommentar

Lette selv etter et bra kompakt kamera, havnet tilslutt på Sony Cyber-shot DSC-HX5Vb kun kr 1759 kr(hos cdon.com av alle rare steder) Tror dette var en ganske grei deal, da andre selger helt oppe i 3000 kr.

 

Testvinner hos tv2hjelperdeg og lydogbilde. Samt kåret til årets europeiske kompaktkamera 2010-20100 hos Eisa awards.

 

http://lydogbilde.custompublish.com/sony-cyber-shot-dsc-hx5v.4783569-117331.html

http://www.eisa.eu/award/40/european-compact-camera-2010-2011.html

Lenke til kommentar

Hvilken nytte har jeg, som en nybegynner av RAW? Da tenker jeg på at EX1 er noe tregere når den lagrer RAW.

 

Vanligvis ser man nytten av Raw-filer på et litt senere tidspunkt som nybegynner, Er jækla kjekt og kunne gå tilbake i tid og redigere gamle bilder på nytt når man begynner og kunne "faget".

Fordelen med Raw-filer kontra jpg er at alle fargekanalene er separerte og du kan i etterkant justere eksponering og hvitbalanse etter egent ønske.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg står fast mellom LX5 og PowerShot G12. Kanskje S95, men helst de store gutta.

Har rett og slett ikke orket å lese noe særlig annet enn den testen, er for mye jeg ikke forstår meg på enda.

 

Hvis noen har noen andre forslag, så er det greit. Jeg strekker meg ikke høyere enn prisen til PowerShot

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...