Gå til innhold

Se Amerikansk fotball


ENKveim

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det er noen som har vet hvor jeg kan se amerikansk fotball kamper online eller på tv.

Har blant annet lyst til å se Saints vs. Ravens den 19. desember, men vet ikke hvor jeg kan se den.

Så noen kamper på NRK for litt siden men fant ikke noe på nrk.no om hvilke kamper de viser.

 

Så lurer generelt på om det er noen tv-kanaler jeg kanskje har som sender kampen (og andre) eller om noen tips til sider som har live streaming av NFL kamper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

So what is your morsmaal and what is your favorite lag?

 

My mothertounge is Norwegian, and my favorite team is New Orleans Saints

Morsmålet mitt er norsk, og favorittlaget er New Orleans Saints

 

Hvorfor NOSaints og din interesse i amerikansk fotball? Jeg spilte amerikansk fotball i high school men liker LSK fotball bedre fordi Tommy Lund, den velkjente LSK spiller var nabo. Jan Steneruds (norsk NFL kicker) soester var ogsaa nabo.

 

Jeg lurer paa hvordan nordmenn blir intersert i amerikansk fotball. Finnes det noe smaa lag i norge naa?

 

Haaper norsket mitt passer bra nok til aa bli forstaat. Det har vaert 40 aar siden jeg snakket norsk.

Lenke til kommentar

Hehe, norsken din er mer enn god nok den.

 

Jeg har ikke funnet noe skikkelig favorittlag enda men liker No Saints og Minesota Vikings best så langt.

 

Jeg vet ikke hvorfor nordmenn blir interessert i Amerikansk fotball, men for min del er det fordi jeg syntes det er mye mer underholdende en europeisk fotball (soccer), siden det er sjeldent mål og mye "snillere" spill. Det finnes noen små lag i Norge ja, men de er foreløpig veldig små, og ikke særlig gode tror jeg, uten at jeg vet så mye om det.

Lenke til kommentar

Her går det også i fotball på lørdagskveldene.

 

Grunnen til det er rett og slett at jeg har vært bosatt i USA som utvekslingselev for noen år siden. Jeg bodde dog i en Universitetsby hvor det store var college-ball.

 

Mitt lag er South Carolina Gamecocks (da kan sikkert noen skjønne at jeg bodde i Columbia), og jeg synes rett og slett collegeball er mer ekte og viser mer engasjement (og mindre penger) enn NFL football.

Lenke til kommentar

Her går det også i fotball på lørdagskveldene.

 

Grunnen til det er rett og slett at jeg har vært bosatt i USA som utvekslingselev for noen år siden. Jeg bodde dog i en Universitetsby hvor det store var college-ball.

 

Mitt lag er South Carolina Gamecocks (da kan sikkert noen skjønne at jeg bodde i Columbia), og jeg synes rett og slett collegeball er mer ekte og viser mer engasjement (og mindre penger) enn NFL football.

 

 

Hyggelig å vite at det finnes nordmenn som vet mer om USA enn merkelappene. Jeg bodde i Charlotte, NC da jeg var unggutt og foreldene mine bor der enda. Jeg skal kjøre sørover til julen i området.

 

En collegeby er nesten alltid en fin by, noe som den typisk nordmann ikke kjenner helt. Columbia er en av dem og ikke sp langt fra Hilton Head, som jeg håper du hadde anledning til å besøke.

 

Selv var jeg utveksling student i Lillestrøm, like ved Åraåsen og lærte meg litt norsk uten å snakke et eneste ord før jeg reiste dit og ble kjent med europeiske fotball og håndball. Hvis alle hadde anlending til å bli utveksling student så ville vi finne mye mindre konflikt mellom land, tenker jeg.

 

Jeg bor i Cincinnati nå, hjemme til The Cincinnati Bengals som har nesten aldri blitt et godt lag. LIkevel ligger Columbus, Ohio ikke så langt og der finnes The Ohio State University og som du sikkert vet har vært et fint colleg lag i mange, mange år, Neget vanskelig å kjøpe billeter og 100.ooo tilskuer finnes hver kamp. Har du anlending å gå på amerikansk universitet så må du vel gjør det.

Lenke til kommentar

Hyggelig å vite at det finnes nordmenn som vet mer om USA enn merkelappene. Jeg bodde i Charlotte, NC da jeg var unggutt og foreldene mine bor der enda. Jeg skal kjøre sørover til julen i området.

 

En collegeby er nesten alltid en fin by, noe som den typisk nordmann ikke kjenner helt. Columbia er en av dem og ikke sp langt fra Hilton Head, som jeg håper du hadde anledning til å besøke.

 

Selv var jeg utveksling student i Lillestrøm, like ved Åraåsen og lærte meg litt norsk uten å snakke et eneste ord før jeg reiste dit og ble kjent med europeiske fotball og håndball. Hvis alle hadde anlending til å bli utveksling student så ville vi finne mye mindre konflikt mellom land, tenker jeg.

 

Jeg bor i Cincinnati nå, hjemme til The Cincinnati Bengals som har nesten aldri blitt et godt lag. LIkevel ligger Columbus, Ohio ikke så langt og der finnes The Ohio State University og som du sikkert vet har vært et fint colleg lag i mange, mange år, Neget vanskelig å kjøpe billeter og 100.ooo tilskuer finnes hver kamp. Har du anlending å gå på amerikansk universitet så må du vel gjør det.

 

Jøss. En fra Charlotte ja. Det er jo bare timen unna der jeg bodde.

Var faktisk to uker i Charlotte nå i høst, da flesteparten av de jeg kjenner i Columbia har flyttet til "storbyen" for å nyte litt mer liberal holdning til livet :)

 

Hilton Head var faktisk et av mine første reisemål da jeg reiste ned. Ikke at jeg visste så mye om øya på forhånd, men ble rett og slett dratt med ut dit for å nyte litt ekte amerikansk campingliv med s'mores og alt som medhører. Vi bodde selvsagt i telt - men på samme campingplass fikk man jo også oppleve amerikanere med campingbiler på størrelse av lastebiler med SatNav og 52" storskjerm utenfor. Da forsvinner nok litt av campingfølelsen for min del - men for all del, det er morro og ikke minst svært interessant å komme i snakk med mennesker med slik kultur for camping :)

 

Cincinnati Bengals har jeg aldri hørt om - men Ohio State er jo et stolt svært lag.

 

Da jeg var på tur i høstferien som tidligere nevnt, fikk jeg desutten anledning til å se Alabama at South Carolina Gamecocks. Som de mest innvidde collegeball-fansene her inne (om noen?) vet, så var jo dette rundens store upset. Alabama (#1) ble slått av "lille" South Carolina (#19) - med meg som en av de rundt 70.000 elleville på tribunene.

 

Har vært på kamp ved flere anledninger, og kun èn svært jevn kamp mot de bitre rivalene Clemson Tigers kan i det hele tatt måle seg med følelsen av å slå Alabama med flere drives!

Lenke til kommentar

Jøss. En fra Charlotte ja. Det er jo bare timen unna der jeg bodde.

Var faktisk to uker i Charlotte nå i høst, da flesteparten av de jeg kjenner i Columbia har flyttet til "storbyen" for å nyte litt mer liberal holdning til livet :)

 

En kan godt si at konservatisme er veldig populær i S.C, Likevel kan folk bli veldig høflig og gjestfri på måter som ikke finnes her opp i norden.

 

Hilton Head var faktisk et av mine første reisemål da jeg reiste ned. Ikke at jeg visste så mye om øya på forhånd, men ble rett og slett dratt med ut dit for å nyte litt ekte amerikansk campingliv med s'mores og alt som medhører. Vi bodde selvsagt i telt - men på samme campingplass fikk man jo også oppleve amerikanere med campingbiler på størrelse av lastebiler med SatNav og 52" storskjerm utenfor. Da forsvinner nok litt av campingfølelsen for min del - men for all del, det er morro og ikke minst svært interessant å komme i snakk med mennesker med slik kultur for camping :)

 

Når jeg reiser, håper jeg møter folk som tenker og gjør noe jeg er uvant til. Ellers bør jeg sitte hjem og kose meg bare med kjente(kjedelig mener jeg). Det blir en utdannelse og oftest fører til dypere forståelse enn overfladisk merkelapper. Likevel Hilton Head er ikke kjent som et sted å være ut i naturen, som golfing paradis. Kjører du ut til Montana høy opp på fjellene (mye høyere enn norske fjell) så finner du forskjellige typer.

 

Cincinnati Bengals har jeg aldri hørt om - men Ohio State er jo et stolt svært lag.

Cincinnati Bengals er et proff NFL lag men University of CIncinnati hadde et topp ti lag i fjor. Selv liker jeg Purdue og universitetet mitt Western Michigan University.

 

 

Da jeg var på tur i høstferien som tidligere nevnt, fikk jeg desutten anledning til å se Alabama at South Carolina Gamecocks. Som de mest innvidde collegeball-fansene her inne (om noen?) vet, så var jo dette rundens store upset. Alabama (#1) ble slått av "lille" South Carolina (#19) - med meg som en av de rundt 70.000 elleville på tribunene.

 

Spennende hva! Kan du sammenligne dette erfaring til en fotball kamp i norge?

 

Har vært på kamp ved flere anledninger, og kun èn svært jevn kamp mot de bitre rivalene Clemson Tigers kan i det hele tatt måle seg med følelsen av å slå Alabama med flere drives!

 

Ja, jeg antar det er vanskelig å få andre til å forstå denne erfaring, nordmenn som ikke kjenner football eller college kamper i det hele tatt. Da jeg reiste hjem fra norge ble jeg frustrert at ingen virkelig forsto erfaring min, unntatt et par andre utveksling studenter som bodde i sverige og danmark.

 

Liker du basketball også? North Carolina er en utrolig basketball state, men ikke så mye i S.C.

Lenke til kommentar

En kan godt si at konservatisme er veldig populær i S.C, Likevel kan folk bli veldig høflig og gjestfri på måter som ikke finnes her opp i norden.

 

Det er jeg helt enig med deg i. Mennesker i S.C, og før øvrig resten av USA er veldig mer høflige og gjestfrie enn mennesker i Norge. Alikevel oppleves amerikanere mer innesluttet og konservativ enn det norske folk når det gjelder moralistiske og ikke minst politiske spørsmål. Jeg mener ikke at dette er negativ ting. Det er jo nettopp slike kulturelle forskjeller som gjør at jeg elsker å reise og møte nye mennesker og høre hva dem har å si. Er viktig med respekt når man er på besøk i et annet land enn hvor man kommer fra - men er lov å være uenig. Jeg synes spesielt amerikanerenes syn på kirken, konsumering av alkohol før man kjører og ikke minst gay marriage er spesielt sett fra min side.

 

For å utdype: å drikke en øl eller to under besøk på resutrant i USA før man kjører hjem er helt vanlig i USA, mens det er helt uvanlig i Norge. Og når det kommer til gay marriage så er jo selv dette kontroversielt i Norge - men homofile i Norge opplever mindre "hets" og ulemper forbundet til temaet enn amerikanerene. Et homofilt par i USA går jo glipp av økonomiske goder ved det å være gift i motsetning til nordmenn.

 

Men det finnes selvsagt unntak på begge sider av sjøen. Det finnes jo konservative mennesker i Norge, og liberale mennesker i USA - så det er vanskelig å sammenligne på en god måte.

 

(Som sagt finner jeg disse kulturelle forskjellene interessante, ikke negative. Ingen av landene er perfekte, eller bedre på noen som helst måte etter min mening)

 

Når jeg reiser, håper jeg møter folk som tenker og gjør noe jeg er uvant til. Ellers bør jeg sitte hjem og kose meg bare med kjente(kjedelig mener jeg). Det blir en utdannelse og oftest fører til dypere forståelse enn overfladisk merkelapper. Likevel Hilton Head er ikke kjent som et sted å være ut i naturen, som golfing paradis. Kjører du ut til Montana høy opp på fjellene (mye høyere enn norske fjell) så finner du forskjellige typer.

 

"Campingdelen" av turen min til Hilton Head var mer for å ha et sted å sove enn å campe som hovedmål. Men ble alikevel campingturen jeg husker best med disse tvskjermene på svære lastebiler av noen campingbiler :)

 

Var en tur i Missoula, Montana mens jeg var der - og det minner svært mye om Norge på vegetasjonen på tross av at det, som du sier, ligger høyere enn norske fjell. Vakkert!

 

Cincinnati Bengals er et proff NFL lag men University of CIncinnati hadde et topp ti lag i fjor. Selv liker jeg Purdue og universitetet mitt Western Michigan University.

 

Der ser du hvor lite jeg kan om NFL-football. Det eneste jeg ser på hvert år av NFL-kamper er superbowl :)

 

Spennende hva! Kan du sammenligne dette erfaring til en fotball kamp i norge?

 

Ikke i det hele tatt! Som tilskuer er det mye gøyere å være på en svær arena i USA enn en fotballkamp i Norge. Det at SAMTLIGE 70.000 reiser seg under kampen og blir med på alle heiaropene studentene setter i gang er bare helt ekstremt. Sist satt vi ganske høyt oppe på tribunene, og da kjente man tydelig at betongen ristet av alle hoppene som alle gjorde. Skummelt - men deilig!

 

Men jeg er jo europeer - og synes spillet isolert sett er mer ensformig enn europeisk fotball. Altså - hvis jeg hadde valget mellom å se en soccer match og en football match på tomme tribuner ville jeg nok valgt soccer. Men tribunelivet gjør at sportene totalt sett ender opp på samme poengsum i min bok :)

 

Ja, jeg antar det er vanskelig å få andre til å forstå denne erfaring, nordmenn som ikke kjenner football eller college kamper i det hele tatt. Da jeg reiste hjem fra norge ble jeg frustrert at ingen virkelig forsto erfaring min, unntatt et par andre utveksling studenter som bodde i sverige og danmark.

 

Jeg har samme erfaring. Er vanskelig å finne folk med engasjement nok til å sitte oppe natt til mandag hver gang superbowl går av stabelen!

 

Liker du basketball også? North Carolina er en utrolig basketball state, men ikke så mye i S.C.

 

Basketball er gøy det også! Men ikke i nærheten av de to fotballtypene jeg følger. Columbia har verken NBA eller NFL-lag - men så et par-tre kamper til collegelaget i byen. Var nok av folk der også på tross av at det er et lite lag.

 

Bobcats har jeg selvfølgelig fått med meg - men har ikke fått muligheten til å se det live enda :) Det hender jeg følger med på march madness - men kan ikke si det er førsteprioritet om nettene når jeg er bosatt i Norge. Er glad i nattesøvnen :)

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig med deg i. Mennesker i S.C, og før øvrig resten av USA er veldig mer høflige og gjestfrie enn mennesker i Norge. Alikevel oppleves amerikanere mer innesluttet og konservativ enn det norske folk når det gjelder moralistiske og ikke minst politiske spørsmål. Jeg mener ikke at dette er negativ ting. Det er jo nettopp slike kulturelle forskjeller som gjør at jeg elsker å reise og møte nye mennesker og høre hva dem har å si. Er viktig med respekt når man er på besøk i et annet land enn hvor man kommer fra - men er lov å være uenig. Jeg synes spesielt amerikanerenes syn på kirken, konsumering av alkohol før man kjører og ikke minst gay marriage er spesielt sett fra min side.

 

Det finnes ikke en stat som er mer religiøs eller konservativ enn S.C. og Charlotte er ikke mye bedre, bare at det er en større by som har en betydelig antall liberal og gay mennesker slik at en finner folk som ikke bor i små byer. Det hender også at det finnes mange pensjonister som mine foreldrer fra norden som liker området. Det blir vanskelig å bo i S.C. uten å tro at amerikaner er mer konservative enn som er typisk. Bodde du i NYC så hadde du et annet inntrykk. Det hjelper en del å reise rundt for å vite mer, men det blir aldri det samme som å bo i et sted.

 

Når det gjelder driving og drinking, så er det helt klart et større problem i USA men uten busser, tog eller drosje tilbud(unntatt i storbyene) så blir det vanskelig å gjøre noe annet. Generellt så er nordmenn mer opptatt av sikkerhet enn amerikaner tror jeg.

 

Jeg håper du fikk med deg også at vår konservatisme ikke betyr at vi har ingen empati for fattige folk. Amerikaner gir mer penger per menneske ut av lommene sine og gir gratis arbeide tilde fattige enn europeerne, bare at europeerner mener det er statens ansvar mens amerikaner er meget skepsis mot statens evne til å hjelpe.

 

Når det gjelder religion så er amerikaner mer religiøse, det er klart. Likevel så forandrer dette og idag så går bare 20-25% av befolkning (gjennomsnittlig) hver søndag på kirken. Spør du folk om dette så sier de noe annet fordi de mener at folk bør går på kirken selv om de ikke gjør det selv. En kan si at religion blir bare en tro og er overfladisk. Når de som er 20 år blir 40, så ligner USA norge og da forandrer synet på homofile par også.

 

Likevel tror jeg amerikaner aldri har et slik negativt syn på religion som finnes i norge. Når jeg spurte nordmenn hvilke kristen sikt de var så visste ikke mange hva sekten heter. Spør du dette rundt USA så hører du mange forskjellige ting, det finnes cirka 3400 sekter. Utvalget er så stor at alle får finne noe som passer dem, noe som eksistere ikke i norge. Kirken ble aldri noe som amerikaner måtte bli med eller noe som en må betale skatt for, det var alltid frivillig. Det er derfor at amerikanske kirker endret seg for deres kunder, noe som ikke hendte i kirkene i europa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...