Gå til innhold

canon 70-200 med elle uten IS


Anbefalte innlegg

Sikkert forumets mest stilte spm. Men har så og si bestemt meg for å kjøpe inn en 70-200 canon

Bør man gå for IS på den linsa? Og hva bør man gå for av f.4 eller f.2.8? Ser at 2.8 er tyngre og større?

 

Noen som har noen gode svar? Vil nok bli brukt en del på konsert tenker jeg, pluss natur bilder og forsamlinger hvor det kan være litt kronglete med mye lys..

 

På forhånd takk for at du tar deg tid til å hjelpe!!

 

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

200 er akkurat så kort at det ikke er strengt nødvendig med IS, men det er kjekkt å ha. F4 varianten MED IS er ansett for å være litt bedre enn den uten, og har værtetting.

for fotografering i dårlig lys, av ting i bevegelse, ville jeg tatt 1 blendertrinn over IS anyday, men 2.8 er ganske mye større og tyngre det hele koker vel ned til hva som er viktig for deg uansett kan du ikke gjøre et dårlig hvis det står mellom Canons 70-200 L zoomer, alle er fantastiske, men men har hver sine største fordeler.

 

personlig har jeg f/4 uten IS pga pris og størrelse.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Takk for svar. Vil du si at det f.2.8 ikke forsvares av prisen og størelsen? Og at f.4 er et bedre valg? Når det snakkes om pris, så klarer jeg f.2.8 uten IS. Set jo for meg at man evt ikke trenger IS på 2.8.

 

Blir som jeg sa, rn del bilder innendørs i litt mørke onråder, og da har jeg erfaring med at 4 blir mørkt? Kanskje bare meg?

Lenke til kommentar

Du kjøper den du har råd til, jo mer penger du legger i den, jo mer anvendelig er den.

 

70-200mm f4.0

70-200mm f4.0 IS

70-200mm f2.8

70-200mm f2.8 IS

70-200mm f2.8 IS II

 

Blender og IS forsvarer helt klart pris og vekt. 2.8 med IS er ikke så mye tyngre enn at det går ann. 2.8 uten IS er tyngre enn 4.0 med IS så da har du vekta til å hjelpe deg med å holde glasset stødig. Mange sier at de ville valgt en 4.0 fremfor en 2.8 pga. vekt. Det er tvilsomt. Ville du valgt den hvis jeg holdt frem begge to og sa, værsågod du kan få en av de gratis!

 

Men smak og behag, og ikke minst behov er veldig forskjellig. Jeg har selv 2.8 IS II og oppgraderte fra 2.8 IS. Jeg fotograferer glamour og bryllup her i NY og har aldri ønsket at glasset var lettere. Jeg lånte en 4.0 IS en gang og den føltes altfor lett. Det er som sagt sikkert en vanesak. Har du mulighet så dra til en butikk eller lån og test. 2.8 IS kan også bli litt fremtung hvis du f.eks har en 350D bak eller et annet lett hus og særlig uten batterigrep.

Endret av To be honest
Lenke til kommentar

f/2.8 og f/2.8 IS er litt mindre skarpe enn f/4-versjonene - men "f/2.8 IS II" er derimot minst like skarp.

 

Men - det er detaljer - alle sammen er gode.

 

Det viktigste med f/2.8 vs f/4 er størrelse, pris og vekt. f/2.8 gir mulighet for nettopp det - f/2.8 - et blendertrinn større blender (og dermed dobbelt så mye lys), mer presis autofokus i dårlig lys, mulighet for mindre dybdeskarphet etc.

 

Men - de er dyrere, og er dobbelt så store og tunge. Kjenner flere som foretrekker f/4 på grunn av størrelse og vekt - den gidder de å ta med, og dermed blir objektivet mange ganger så godt - når det blir et objektiv man tar med!

 

IS er dømrade kjekt - det blir litt hva du foretrekker.

 

Er selv veldig glad for min 70-200/2.8 IS, men så gidder jeg også å slepe rundt på tungt utstyr..

Lenke til kommentar

Takk for svar. Skal se om jeg får lånt/prøvd f.2.8 og følt på hav jeg tenker om den.. To be honest viser til b&h. Hvordan er det å kjøpe de i USA? med frakt og ting som kommer i tillegg?Hva kommer ekstra osv. Og med reklamasjon her hjemme? Det er jo bare 100 dollar fra f.4 IS til f.2.8.

Lenke til kommentar

Regner med at du sammenligner f/4 IS med f/2.8 uten IS. Dette er den klassiske avveiningen - vil du ha ekstra blendertrinn, eller vil du ha IS og litt ekstra skarphet? Vanskelig, og kun du kan avgjøre. Best å kjenne på den - er det en du orker å drasse med deg? Skal du bruke den nedblendet så er f/4 IS best, men ønsker du å bruke den på f/2.8, så har ikke f/4 IS den muligheten.

 

Ikke kjøp f/2.8 IS ny - f/2.8 IS II er verdt mellomlegget. Brukt er det derimot noe annet. :)

 

 

Har selv 70-200/2.8 IS - tar minst to tredjedeler av bildene på f/2.8, og har ikke noe å utsette på skarpheten, selv om mk II-versjonen er rapportert å være skarpere. Har fastoptikk som er skarpere, da, men telezoomen er mer enn strålende nok til mitt bruk. :)

Lenke til kommentar

Er 4.0 IS eller 2.8 uten

Jeg vurderte akkurat det samme for noen måneder siden. Det jeg kom frem til var følgende:

 

4.0 IS

IS - Veldig fint å ha

Lettere - Bra når man drasser fotoveska gjennom skogen

Mindre - Da blir det bedre plass i fotoveska

Skarpere - Alltids bra!

 

2.8

Større blender - Bra til fotografering av ting i bevegelse, særlig i mindre bra lysforhold. Gir også mulighet for mindre dybdeskarphet der det er ønskelig.

 

Veid opp mot hverandre ble det klar seier til 4.0 IS i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Kjøpte F4 for rundt en måned siden, og solgte det forholdsvis kjapt da jeg fikk et greit tilbud på 2.8 IS.

 

Til trådstarters bruk ville jeg absolutt anbefalt 2.8. Til konserter er 2.8 prima, og til naturfoto åpner 2.8 opp for bruk av 2x extender uten at man dupper over 5.6 og dermed manuell fokus. Med 4 er man begrenset til 1.4x.

Ulempen med 2.8 er vekten. Det er ikke noe man slenger med seg sånn helt uten videre, men det syns jeg heller ikke 4 var.

Lenke til kommentar

Jeg kom for en sutnd siden til samme konklusjon som Bradbury. I ettertid så har jeg også kjøpt Sigma 50-150mm f2.8 (uten IS/OS), kompakt og skarpt objektiv som jeg bruker mye til motorsport. Egner seg også godt til portretter.

Jeg har hatt den, men solgte den for et år siden da jeg den gang var overbevist om at jeg skulle over på FF. Men i ettertid så har jeg kommet til den konklusjonen om at FF er ikke for meg. Og i mellomtiden har savnet etter Sigmaen vært stort ...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...