Gå til innhold

Noen som har laget sitt eget spill???


Anbefalte innlegg

Og Erling: Kan ikke du ta å starte opp en EO-server i en måned eller to, slik at vi som ikke fikk det med oss kan få en sjanse? :p Hadde vært artig å prøve, for toeren... ehh, er dårlig, samtidig som den aldri blir ferdig. Era Online ser mye bedre ut. Ja, og musikken er mange ganger bedre.

 

Jeg kunne alltids tatt en kveld og mekket sammen en fungerende og installasjonsferdig av det klassiske Era Online. Server har jeg ikke, dog. Det krever litt for at det skal bli passelig spillbart. Min egen PC kunne jeg brukt som server, da den som maskin er ypperlig.

 

Nå i etterkant, flere år etter jeg begynte på spillet, er det en mengde ting som burde vært gjort annerledes. Blant annet hele måten motoren fungerer på (som er basert på den første ORE-motoren, v. 1). Akkurat nå er grafikkbildene for store. F.eks. et tre er et bitmap med et stort tre. Det tærer veldig på motoren. Hvis all grafikken var delt opp i små biter, f.eks. på 32x32, ville den egentlig gått silkeglatt. Men for alle som har bedre enn P3 800 MHz og 256 RAM går det glatt som is uansett. Motoren er altfor lite optimisert dessverre, og det går ikke altfor bra på eldre AMD-maskiner. Mye bedre på Pentium, da den er Windows-optimisert.

 

Men for all del Snaizer. Det klassiske Era Online er ikke noe vidunderspill. Jeg var 15 år da jeg begynte på det, og var rimelig nybegynner innen spilllaging på det nivået. Men som spill synes jeg det er fantastisk bra, egentlig. Du kan lage leirbål hvor alle i området blir healet når de står rundt, du kan hogge trær og lage forskjellige ting av tre (stoler, bord etc.), du kan hogge etter mineraler og lage sverd og så videre. Spillet har en massiv feature-liste, og det er noe av grunnen til at det tok meg så lang tid å lage det.

 

Vi får se. Skal tenke på det litt :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og Erling: Kan ikke du ta å starte opp en EO-server i en måned eller to, slik at vi som ikke fikk det med oss kan få en sjanse? :p Hadde vært artig å prøve, for toeren... ehh, er dårlig, samtidig som den aldri blir ferdig. Era Online ser mye bedre ut. Ja, og musikken er mange ganger bedre.

 

Men for all del Snaizer. Det klassiske Era Online er ikke noe vidunderspill. Jeg var 15 år da jeg begynte på det, og var rimelig nybegynner innen spilllaging på det nivået. Men som spill synes jeg det er fantastisk bra, egentlig. Du kan lage leirbål hvor alle i området blir healet når de står rundt, du kan hogge trær og lage forskjellige ting av tre (stoler, bord etc.), du kan hogge etter mineraler og lage sverd og så videre. Spillet har en massiv feature-liste, og det er noe av grunnen til at det tok meg så lang tid å lage det.

 

Vi får se. Skal tenke på det litt :-)

Om det hadde vært et vidunderspill hadde jeg blitt veldig, veldig overrasket. Tror jeg har en ganske god anelse om hvor massivt det er, hvor vanskelig det er å gjennomføre for ett ungt menneske med litt hjelp. Har nok smugtittet en del på kildekoden, samt lest en del. Hadde bare vært veldig artig å prøve, spesielt når man har snakket en del med fyren som laget det, samtidig som man har lyst til å lage noe lignende selv.

 

At du i det hele tatt skulle tenke på det trodde jeg ikke. :p Oops, nei du er jo en grei kar du. Tenk! Forresten, det er ikke mulig å fikse litt på koden, og dermed gjøre det mulig å prøve off-line bare? Hadde funket det også, selv om det vile blitt en helt annen - ehh, dårligere opplevelse.

 

Hehe, nå går vi kanskje litt off-topic, men etter å ha lest en del på DF-forumet igår, så lurer jeg på: Kunne man sitte på stoler eller ligge i senger i EO? Synes bare det er en viktig del av et slikt rollespill, selv om det er rimelig vanskelig å få alle bitmapsene til å stemme med resten av bitmapsene i alle mulig forskjellige situasjoner.

 

Takk så meget!

Lenke til kommentar

Joda, det er sant det. Likevel er det heller tvilsomt om du blir ansatt i et spillfirma uten programmeringskunnskaper.

 

javel? så alle som vil bli ansatt i hos en spillutvikler MÅ ha programmeringskunnskaper? alle 3dmodellererne, mapmakerne, konseptartistene, salgsjefene og skribentene hos f. eks. id software eller epic software kan altså programmering? postbudet også?

 

gamasutra.com er forresten et kjekt nettsted om dette temaet.

Lenke til kommentar

Joda, det er sant det. Likevel er det heller tvilsomt om du blir ansatt i et spillfirma uten programmeringskunnskaper.

javel? så alle som vil bli ansatt i hos en spillutvikler MÅ ha programmeringskunnskaper? alle 3dmodellererne, mapmakerne, konseptartistene, salgsjefene og skribentene hos f. eks. id software eller epic software kan altså programmering? postbudet også?

Eey, jeg er også en slik som liker å rette på folk, men pleier å la være. Du skjønte vel at så vis som tåa er, så mente han ikke det? ;)

 

gamasutra.com er forresten et kjekt nettsted om dette temaet.

Jepp, kjempeside. Uansett, det er den mest irriterende registrasjonen jeg har vært igjennom noensinne. Det var liksom ti felter som måtte fylles ut, som jeg ikke kunne fylle ut. Sånn som firma du jobber i, hva du jobber som, osv. Sida passer jo vel så gost for folk som skal begynne å studere spillutvikling, og er interessert i å lese om emnet.

Lenke til kommentar
Joda, det er sant det. Likevel er det heller tvilsomt om du blir ansatt i et spillfirma uten programmeringskunnskaper.

javel? så alle som vil bli ansatt i hos en spillutvikler MÅ ha programmeringskunnskaper? alle 3dmodellererne, mapmakerne, konseptartistene, salgsjefene og skribentene hos f. eks. id software eller epic software kan altså programmering? postbudet også?

Ooops, glipp i hjernegangene! :oops: Det jeg mente var selvsagt at du bør være i stand til å delta aktivt i utviklingen. Du slipper ikke inn hvis du eier null innsikt i hvordan et spill lages. Ingen vil betale deg fast lønn om du bare kan bidra med et par kule idéer. Og ja, administrative stillinger finnes, men de har jo ikke så mye med spillutviklingen å gjøre. Og det er jo den vi diskuterer her, ikke sant?

 

Slik henger det altså sammen. Men det skjønte du kanskje uansett, med tanke på hva du skrev i ditt siste innlegg her. :wink:

 

Du skjønte vel at så vis som tåa er, så mente han ikke det? ;)

Mange takk! :p

Lenke til kommentar

Arsenal_RULES: Hvis du venter litt kan jeg sende deg ett spill jeg. Det suger i grafikk da men. Jeg har fått med meg en annen person som skal lage grafikken fremover, så da blir nok grafikken litt bedre.

 

Som jeg har sagt tidligere, hvis det er noen som har lyst til å lage spill så er det bare å bli med meg og en annen. Vi begynner å lage vårt første spill nå snart, om en uke eller noe. Første spillet blir kanskje noe lignenede, Zelda 3, Moonstone eller noe rpg. Bruker sannsynligvis Delphi til dette første spillet. Setter særlig stor pris på hvis det er noen andre som blir med å lage grafikk, fordi det er som oftest det som er problemet når man lager spill. Grafikk tar lang tid....

Lenke til kommentar

De fleste her inne sier at det er ALTFOR vanskelig å "go solo" på ett spillprosjekt og det er det. Vi kunne jo f.eks starta ett team og rangert hver person og starta ett teamwork på dette??

 

Modelleringsdelen er jeg med på isåfall. Noen som blir med på dette ? Vi kan jo danne en IRC kanal f.eks #gamer.no.spillutvikling og sette sammen alt fra ideer til story osvosvosv... Bare en ide, men hadde noen blitt med på dette ??

 

Til andre som har lyst å modellere, så vil jeg anbefale AliasWare Maya 5 og/eller 3DStudioMax5. Newtek Lightwave er også sterkt anbefalt. :)

Lenke til kommentar
Finnes det noen bilder fra Era Online noen steder?

 

EDIT: Fant noen gitt.

http://www.gamer.no/features/fokus_pa_rollespill/

 

Ser litt stilig ut. Minner meg om Ultima på en måte. Hva bruker du for å designe spillverdenen?

Egen map-editor som er laget for spillet.

Hmm, map-editoren følger jo ikke med kildekoden, eller? Ser ikke ut som om den er i den pakka jeg har lastet ned. Men har også ORE v. 4, eller hva nå enn motoren heter, hvor en map-editor medfølger. Er det denne?

 

Fant blant annet dette på en side:

Era Online Posted Tuesday, February 5, 2002 by RPG

Submitted: 2 versions of Era Online Sourcecode. 1st is code from Erling Ellingsen's time, 2nd is from FuitadNet's team. In order to edit maps or graphics, you must have the ORE Map Editor and GrhDatmaker. Those files are not included in the EO source.

 

Har lekt meg en stund nå, men stressert litt med å få serveren til å virke. Vet ikke engang om det er mulig. Skal prøve mer senere. Skal nok klare det. :p

 

Forresten, det er ikke du som snakker i "intro.mp3"? :p Det var tamt, men det funket! :smile: Mye artig å se på i kildekoden, gitt. Og - beklager at jeg ler - men den lyd-tutorialen minnet veldig om det flyvertinnene sier før flyet tar av. :lol:

Lenke til kommentar
De fleste her inne sier at det er ALTFOR vanskelig å "go solo" på ett spillprosjekt og det er det. Vi kunne jo f.eks starta ett team og rangert hver person og starta ett teamwork på dette??

 

Jeg er med...kan lage 2D-grafikk (blir kanskje ikke så ekstremt bra men :lol:)

 

Erling: Spillet høres kjempetøft ut. Jeg er også en av dem som har lyst til å prøve (*hint* *hint*) :p

Lenke til kommentar
De fleste her inne sier at det er ALTFOR vanskelig å "go solo" på ett spillprosjekt og det er det. Vi kunne jo f.eks starta ett team og rangert hver person og starta ett teamwork på dette??

 

Spørs jo hvor stort krav du har til spillene. Man klarer alltid å lage spill alene, men de blir jo ikke akkurat så veldig bra.

Lenke til kommentar
De fleste her inne sier at det er ALTFOR vanskelig å "go solo" på ett spillprosjekt og det er det. Vi kunne jo f.eks starta ett team og rangert hver person og starta ett teamwork på dette??

 

Spørs jo hvor stort krav du har til spillene. Man klarer alltid å lage spill alene, men de blir jo ikke akkurat så veldig bra.

Bra? Jo, ser ikke vekk ifra at spillet kan være bra. Men det blir jo ikke like omfattende som et spill utviklet av et spill-selskap. Men tror ikke man skal gå for å lage slike spill. Ikke enda ihvertfall. Lag et spill som er morsomt og har bra gameplay. Trenger ikke cutting edge-greier til det.

Lenke til kommentar
Hmm, map-editoren følger jo ikke med kildekoden, eller? Ser ikke ut som om den er i den pakka jeg har lastet ned. Men har også ORE v. 4, eller hva nå enn motoren heter, hvor en map-editor medfølger. Er det denne?

 

Fant blant annet dette på en side:

Era Online Posted Tuesday, February 5, 2002 by RPG

Submitted: 2 versions of Era Online Sourcecode. 1st is code from Erling Ellingsen's time, 2nd is from FuitadNet's team. In order to edit maps or graphics, you must have the ORE Map Editor and GrhDatmaker. Those files are not included in the EO source.

 

Har lekt meg en stund nå, men stressert litt med å få serveren til å virke. Vet ikke engang om det er mulig. Skal prøve mer senere. Skal nok klare det. :p

 

Forresten, det er ikke du som snakker i "intro.mp3"? :p Det var tamt, men det funket! :smile: Mye artig å se på i kildekoden, gitt. Og - beklager at jeg ler - men den lyd-tutorialen minnet veldig om det flyvertinnene sier før flyet tar av. :lol:

 

Era Online er basert på ORE2, den aller mest primitive "motoren" fra Aaron Perkins. Den hadde egentlig bare muligheten til å tegne grafikken på skjermen, og gå litt rundt, og sende pakker mellom server og klient. Jeg bygget ekstremt mye på grunnarbeidet i den motoren.

 

Era Online har en egen map-editor som er bygget for Era Online. Jeg kan gi den ut, men det ser jeg ikke hensikten ved å gjøre akkurat nå.

Lenke til kommentar

Den er kul, da har vi med noen folk, flere som medler seg eller ?? Hvis dere foretrekker å "go solo" blir jo det sikkert en artig opplevelse, men tenkte vi kunne kanskje starte et team som kunne kanskje skape et stort og bra spill som vi blir fornøyd med, men mye ansvar trengs og mye skills (ikke innenfor programmering og slikt), et ord istedet for skills er vel kanske vilje. Må ville LÆRE. Vi starter fra bunnen av, da jeg regner med at de fleste av oss er mer "dreamers" enn C++ eksperter. Fordele oppgaver til alle og få et system over alt.

 

Lettere sagt en gjort ! :yes:

 

Jo flere villige jo kulere blir det såklart, MEN MÅ VILLE LÆRE SITT !!

 

F.eks Person A skal være sjef for programmering. Personene B, C, D, E, F er under han og skal sammarbeide med A og få oppgaver av A og i sammarbeid med A gjøre oppgaver.

 

Person X er sjef for G, H, I, J, K som modellerer osv....

 

Dere forstår hintet, så håper noen er villige til dette

:):):)

 

BTW : IKKE FORVENT NOE DOOM 3 KILLER MED EN GANG ALTSÅ :lol::lol::lol::lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...