Gå til innhold

Noen som har laget sitt eget spill???


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elsker slike tråder. ;) Du har opprettet noen andre tråder som det allerede finnes lignende tråder om fra før av. Prøv å søk i forumet.

 

http://forum.gamer.no/viewtopic.php?t=103063

 

Du trenger ingenting av high-tech utstyr for å lage ditt eget spill, bare helst masse innsatsvilje, masse tid og masse intelligens. Det er antagelig to forskjellige måter å lage spill på:

 

- Programmere dem. Vanskelig å få noe fint ut av, men å lage for eksempel tekstspill er ikke spesielt vanskelig... men grafikk, derimot...

 

- Bruke programmer til å lage dem. Noen slike er faktisk så enkle at det ikke kreves noe som helst koding, selv om resultatet ofte blir noe dårligere av den grunn. Du kommer i hvert fall veldig kort uten noen programmering. Det finnes også noen som krever litt programmeringserfaring, og det er vel antagelig det beste å satse på - om du da ikke vil noe stort ut av spillutviklingen (noe jeg vil).

 

Ta gjerne en titt på noen programmeringspråk (hvis du ikke kan noen da), for eksempel C++ (iiik! jeg sporer kanskje litt av, men alle kan klare det). Det er heller ikke alle som tåler programmering, har jeg forstått, og hvis det ikke frister å skrive masse (komplekse) koder (veldig, veldig artig etter min mening), så kommer du som sagt ikke veldig langt.

 

Ønsker du å lære programmering, så spør på programmering-delen av forumet. Mange flere kyndige mennesker der. Jeg råder deg, det er uhyre artig (til tider), men det krever en del av deg selv også. Kanksje du en dag kan sitte og skrive 3D-motorer... :roll:

 

Jeg har lite erfaring med programmer som "lager" spill for deg (med hjelp av din fantasi), men de få jeg har prøvd er ikke veldig anvennelige. Alle spill har tendens til å bli så like. Kanskje noen andre har noen anbefalinger om du er interessert.

Lenke til kommentar
Ingen som kan anbefale noen programmer eller noen sånt.

Jeg går ut ifra at du mener programmer som du kan lage spill med - uten programmering. ;) Jeg vet ikke hva du har lyst til å lage. Det er for eksempel egne programmer som gjør det mulig å lage rollespill, andre plattformspill. Uansett, skal du lage noe nyskapende, må du uansett ty til programmering. Kanskje RPG-Maker, eller Game-Factory (2). Har ikke noe erfaring med noen av dem, uheldigvis.

Lenke til kommentar
Har tenkt å begynne litt i det små selv i neste uke eller noe. Det blir i Java, og blir mest for å lære meg litt 2D-grafikk. Kan en del Java, men har nesten ikke vært borti grafikk. En plass må man begynne :p wish me luck!

Lykke til! :p Jeg begynner vel også på grafikk (DirectX 8 ) i løpet av sommeren. Er kommet ganske langt når det gjelder C++ nå, og håper på å klare dette. Er kar over at det er uhyre vanskelig, spesielt når man er 14. :-? Så har jeg i hvert fall noe spennende utenom stranda å bruke sommerferien på. *Glede seg til å lage sitt eget MMORPG*

Lenke til kommentar
Har tenkt å begynne litt i det små selv i neste uke eller noe. Det blir i Java, og blir mest for å lære meg litt 2D-grafikk. Kan en del Java, men har nesten ikke vært borti grafikk. En plass må man begynne :p wish me luck!

Lykke til! :p Jeg begynner vel også på grafikk (DirectX 8 ) i løpet av sommeren. Er kommet ganske langt når det gjelder C++ nå, og håper på å klare dette. Er kar over at det er uhyre vanskelig, spesielt når man er 14. :-? Så har jeg i hvert fall noe spennende utenom stranda å bruke sommerferien på. *Glede seg til å lage sitt eget MMORPG*

Tror det er viktig å sette seg målsetninger, både store mål (nærmest visjoner), og mindre delmål. Man skal ikke tro man kommer til å lage spill bare fordi man har lyst. Man må arbeide for det. Ta det steg for steg, men hele tiden ha det klart for seg hva man vil og hva man jobber mot. Virker som du har en bra holdning når du hele tiden har målet med å laget det MMORPG-spillet ditt, men du kjemper deg gjennom programmeringen fordi du ser det er essensielt for å nå dette målet. Og det er en motivasjonsfaktor!

 

Personlig har jeg ikke et spesielt spill jeg arbeider mot, men et vidt spekter med prosjekter jeg har lyst å gjennomføre. Tenker alltid at jeg skal sette igang i sommerferien, men kommer aldri igang :)

Lenke til kommentar
Har tenkt å begynne litt i det små selv i neste uke eller noe. Det blir i Java, og blir mest for å lære meg litt 2D-grafikk. Kan en del Java, men har nesten ikke vært borti grafikk. En plass må man begynne :p wish me luck!

Lykke til! :p Jeg begynner vel også på grafikk (DirectX 8 ) i løpet av sommeren. Er kommet ganske langt når det gjelder C++ nå, og håper på å klare dette. Er kar over at det er uhyre vanskelig, spesielt når man er 14. :-? Så har jeg i hvert fall noe spennende utenom stranda å bruke sommerferien på. *Glede seg til å lage sitt eget MMORPG*

 

At du er 14 år er ingen hindring hvis du brenner for det. Faktisk motsatt, siden du muligvis har mer fritid å brenne på det enn en som er 10 år eldre.. sukk. :-)

 

Tror jeg ville begynt med et shoot-em-up spill fremfor en MMORPG, da. :-D

 

Og for å holde meg on-topic: Mekket et spill for noen år siden, det var et 2d shoot-em-up spill. Brukte en halvråtten pc, C++, DirectX 6 SDK'en og en halv sommerferie.

Planen var å gå videre og lage et rollespill med 2.5-dimensjonell-grafikk (a la gamle Wolfenstein og Doom), men ble skrinlagt pga manglende tid og innsats.

Lenke til kommentar
Har tenkt å begynne litt i det små selv i neste uke eller noe. Det blir i Java, og blir mest for å lære meg litt 2D-grafikk. Kan en del Java, men har nesten ikke vært borti grafikk. En plass må man begynne :p wish me luck!

Lykke til! :p Jeg begynner vel også på grafikk (DirectX 8 ) i løpet av sommeren. Er kommet ganske langt når det gjelder C++ nå, og håper på å klare dette. Er kar over at det er uhyre vanskelig, spesielt når man er 14. :-? Så har jeg i hvert fall noe spennende utenom stranda å bruke sommerferien på. *Glede seg til å lage sitt eget MMORPG*

Tror det er viktig å sette seg målsetninger, både store mål (nærmest visjoner), og mindre delmål. Man skal ikke tro man kommer til å lage spill bare fordi man har lyst. Man må arbeide for det. Ta det steg for steg, men hele tiden ha det klart for seg hva man vil og hva man jobber mot. Virker som du har en bra holdning når du hele tiden har målet med å laget det MMORPG-spillet ditt, men du kjemper deg gjennom programmeringen fordi du ser det er essensielt for å nå dette målet. Og det er en motivasjonsfaktor!

Takk! Vel, er ikke noe problemer med motivasjonen eller selvtilliten. Det er allerede rågøy. Har tilbragt timer på rommet mitt hvor jeg har lagt masse planer, tegnet skisser (karakterer, brukergrensesnitt), eller satt meg på en gammel PC i vel så mange timer for å lage design-dokument. Det er ekstremt gøy, men det er vel utførelsen som er viktigst, og jeg har på følelsen at jeg satser alt for mye, men noe må jeg gjøre i forveien, som for eksempel Tetris eller Snake. Det anbefales i hvert fall på det høyeste. Kommer jo an på hva du vil, da, men hvis det er spilldesigner du vil være, så er det lite sannsynlig at du raskt vil få en programmerer og modeller til å lage et spill ut ifra planene dine. Det er vel problemet, og alle må vel nesten kunne programmere i begynnelsen om de vil lage et spill (da tenker jeg på større saker). Men du kan da forresten også lage spill på papiret. ;)

 

Så folkens: Vil dere noe større, så hiv et par spørsmål inn på programmerings-delen av forumet, så kan folk kanskje hjelpe dere litt på vei. Men da må dere virkelig ville det. ;)

 

Vi har vel sport litt av. :-?

 

Tror jeg ville begynt med et shoot-em-up spill fremfor en MMORPG, da. :-D

Jeg svarte sånn noenlunde i denne posten. Jeg har kjøpt meg "Programming Role-Playing Games With DirectX 8", som da lærer meg DirectX med C++, og det å programmere rollespill. Jeg regner nok med, at når jeg har gått gjennom nesten hele boka (hopper over 3D-kodingen, hvis det er mulig). Kommer nok etter dette til å prøve meg på spill som Tetris, Snake, kortspill, eller lignende. Og jeg har litt erfaring fra før, men lite. Har vel helst dradd ut en firkant i VB, for eksempel, og gjort det mulig å kontrollere den med piltastene. Også spill som Jones har jeg prøvd meg på. Kodene er selvfølgelig uhyre simple i forhold til det jeg holder på med nå. :-?

Lenke til kommentar
Jeg kan garantere at du lærer ekstremt fort av å studere eksempler.

Som oftest, men det gjorde ikke annet enn å skremme meg når jeg så på C++ og DirectX. Råd: Å titte på eksempler kan være uhyre lærerikt, men også noe så skummelt at det slår alt av grøsserfilmer. Pass på å ikke kikk på for avanserte koder.

Lenke til kommentar

Elsker slike tråder, jeg også! :D

 

Du trenger overhodet ikke noe high-tech utstyr for å lage et spill. Teoretisk sett kunne du faktisk lagd Warcraft III hjemme i stua. Merk "teoretisk sett". Det krever enormt mye talent og tid å skulle lage amatørspill på kommersielt kvalitetsnivå. Så vidt jeg vet har ingen noensinne klart det.

 

Har selv veldig lyst til å bli profesjonell spillutvikler. Seriøst! Det er ikke bare en drøm, mer en ambisjon. :wink: Jeg har enda ikke god greie på programmering, men jeg kan gi deg et annet tips. Du sier du har veldig lyst til å lage et spill. Hvorfor? Har du hva som skal til for å lage gode spill? Jeg tror det er lurt å sette sakene i perspektiv før du bestemmer deg for å gå løs på noe. Er man glad i å spille tenker man lett "Hey, dette er kult! Dette vil jeg jobbe med!" Mange av oss har vel opplevd å se fotball på TV, for så å ønske seg å bli verdens beste fotballspiller. Det skjer ikke uten masse hardt arbeid. For å kunne lage spill må du først bruke årevis på studier. Hvis du virkelig har lyst på en slik karriere er det nok verdt det, men ikke hvis det bare var en tanke som fløy gjennom hodet ditt. Ikke for å demotivere deg, alt jeg sier er at du kommer ingen vei uten å faktisk mene det. :wink: Dog gjør du det, så har jeg laget en tråd om temaet her. Den kan kanskje hjelpe litt. :)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg har laget en haug med tekstbaserte 'eventyrspill' med qbasic :)

 

Nå krever ikke dette mer enn en håndfull kommandoer og et par timer å slå ihjel, men det er likevel et sted å begynne (hvis man har tenkt til å begynne med programmering). Qbasic er kjempefint til tidlig eksperimentering hvis man ikke riktig vet hva programmering er, men har lyst til å prøve. Det er ikke noe problem å lage enkle programmer bare ved hjelp av hjelpefilen som er med....lykke til...

Lenke til kommentar
Det krever enormt mye talent og tid å skulle lage amatørspill på kommersielt kvalitetsnivå. Så vidt jeg vet har ingen noensinne klart det.

 

Richard Garriot lagde de første Ultima-titlene hjemme i kjellern, og de var jo på kommersielt kvalitetsnivå. Iallfall da de kom ut. ;-)

Men de siste ti årene skal jeg være enig at det nok har vært vanskelig for hobbyister å hevde seg på spillmarkedet.

 

En ting som er verdt å merke seg er at markedet for "old school" 2d-spillutviklere ser ut til å være på vei oppover igjen. Rent bortsett fra Gameboy har du jo et økende antall portable dingser (pda, mobiltlf etc) som folk teoretisk også vil ønske å spille på. På disse platformene er det mulig å lage "kommersielle" spill (dvs betalt arbeid) uten et stort utviklerteam med x antall år og y millioner kroner i budsjett....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...