Gå til innhold

"bake" skjermkort i stekovn


JAH

Anbefalte innlegg

ikke for å ødelegge teorien om dette med at loddingene blir reparet.. tror heller det er selve chipen altså gpu´en som blir "bearbeidet" i ovnen. Chip´en/brikken er silikon/silisium basert og det er nok diverse brutte/skadde kretser i den som blir såpass varmet opp at de får "kontakt" igjen. Loddetinn kommer aldri til å smelte eller flyte på plass i en stekovn på 200-220 grader :whistle:

 

men... poenget er jo at det virker og da er det jo greit :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke for å ødelegge teorien om dette med at loddingene blir reparet.. tror heller det er selve chipen altså gpu´en som blir "bearbeidet" i ovnen. Chip´en/brikken er silikon/silisium basert og det er nok diverse brutte/skadde kretser i den som blir såpass varmet opp at de får "kontakt" igjen. Loddetinn kommer aldri til å smelte eller flyte på plass i en stekovn på 200-220 grader :whistle:

 

men... poenget er jo at det virker og da er det jo greit :!:

http://no.wikipedia.org/wiki/Loddetinn

 

Loddetinn består som regel av 50% tinn og 50% bly. Dette gir en smeltetemperatur på 200 grader. Loddebolt av kobber leder bedre varme og er hardere og mer syrebestandig.

Smeltetemperatur

25% tinn 75% bly = 257 grader C

30% tinn 70% bly = 250 grader C

33% tinn 67% bly = 240 grader C

40% tinn 60% bly = 230 grader C

50% tinn 50% bly = 200 grader C

60% tinn 40% bly = 185 grader C

98% tinn 2% bly = 220 grader C

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ett Gainward Bliss 7950 GX2 her som viser meg fine fargeprikker under boot og får bluescreen så snart skjermkortdriveren er instalert.. Får prøve å bake det å si ifra om det hjalp :)

 

Er ikke sikkert at det hjelper deg.

Feilen som er med 8xxx, 9xxx og GT2xx er relatert til GPU.

Mens det som tok livet av 7xxx serien var spenningsregulatorene på kortet.

 

Nei er langt ifra sikkert at det funker, men ifølge forje eier av kortet fungerte det flott da det ble tatt ut av maskin for ca 1år siden. Siden da har det bare ligget i ett skap, og blitt fraktet hit jeg bor i en bil, og var "ødelagt" da jeg testet det i går.

 

 

Har ett lite håp på at bare noe har løsnet på denne tiden :p om jeg får tak i kjølepasta i dag skal jeg prøve å bake det.. Skader uansett ikke å prøve da kortet er ubrukelig uansett :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Kult! Gjorde noe lignende med en Xbox 360 en gang. Den hadde ikke fått RRoD, men nektet å vise bilde på skjermen. Demonterte den for å utforske litt, og lekte meg med en stormlighter på kjøperibbene. Plutselig fungerte den fint igjen, hvertfall inntil jeg satt den sammen og lot den få gå litt. :p

 

Men tipper det at jeg varmet opp kjøleribba gjorde at GPU-en festet seg riktig igjen.

Lenke til kommentar

ikke for å ødelegge teorien om dette med at loddingene blir reparet.. tror heller det er selve chipen altså gpu´en som blir "bearbeidet" i ovnen. Chip´en/brikken er silikon/silisium basert og det er nok diverse brutte/skadde kretser i den som blir såpass varmet opp at de får "kontakt" igjen. Loddetinn kommer aldri til å smelte eller flyte på plass i en stekovn på 200-220 grader :whistle:

 

men... poenget er jo at det virker og da er det jo greit :!:

http://no.wikipedia.org/wiki/Loddetinn

 

Loddetinn består som regel av 50% tinn og 50% bly. Dette gir en smeltetemperatur på 200 grader. Loddebolt av kobber leder bedre varme og er hardere og mer syrebestandig.

Smeltetemperatur

25% tinn 75% bly = 257 grader C

30% tinn 70% bly = 250 grader C

33% tinn 67% bly = 240 grader C

40% tinn 60% bly = 230 grader C

50% tinn 50% bly = 200 grader C

60% tinn 40% bly = 185 grader C

98% tinn 2% bly = 220 grader C

 

:)

 

Er uansett ikke overbevis.. Loddetinn ville aldri smeltet tilbake til sin opprinnelige form og på rett plass for alle... men men.. alle får ha sin tro. Poenget er at det funker ;)

Lenke til kommentar

9800gtx har sikkert "godt" av det ;)

:hmm: Hva mener du med det?

 

Grunnen til at jeg spør er at det virker som kortet som ble testet med viste striper over skjermen konstant..

 

Mitt virker jo faktisk i noen minutter av og til :p

Spørsmålet er dermed om dette kan hjelpe meg, eller om det er et annet problem med mitt kort.

Endret av HadHa
Lenke til kommentar

Skjer dette litt etter du har begynt å spille?

 

Varme utvider, og om noen komponenter har kontakt når kortet er kaldt, så kansje de ikke har det når kortet er varmt.

 

 

I say, bake it!

 

Det hender det skjer mens den booter, men noenganger skjer det ikke før på desktop. Har også hent jeg får spille 4-5 minutt før det skjer.

 

Om folk mener det er mulig at å bake det kan hjelpe, så prøver jeg nok det. Dog litt usikker siden det som nevnt ikke er skurr hele tiden.

 

Garantien er uansett ute, så er verdt er forsøk før jeg kjøper nytt i guess.

Endret av HadHa
Lenke til kommentar

Garantien er uansett ute, så er verdt er forsøk før jeg kjøper nytt i guess.

 

Garanti? Du har 5 år reklamasjon! 9800 gtx kan ikke være mer enn 3 år gammelt.

Reklamer og du vil få et nytt kort :p

 

Det er jo et meget godt poeng..

Trodde reklamasjon på skjermkort var 3 år!

You sir, just saved me - and you won three innternets.

Lenke til kommentar

hehe har akkurat gjort det på 4870x2 kortet min og det funka fett

hadde horisontale grønne linjer når jeg startet det opp

tenket kan jo gi det et en test plukket av kjøleren og vifta

varmet ovnen opp til 200 og satt det inn i ca 15min

og kjølet det ned i romtemp

utrolig men det funka :!:

Endret av optimizer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...