Gå til innhold

Steriliseringen av Samefolket


Balthier

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne vite mer om aktivitetene som den norske stat foretok seg under assimileringen av samefolket. Alt er av interesse. Har lest wikipedia men infoen er meget begrenset. Slike hendelser som beskrives i filmen "kautokeino opprøret" er ting jeg vil vite mer om. Hvor utbredt var egentlig tvangs steriliseringene og hvordan ble de utført?

 

-Balthy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke tvangssterilisert

 

Elgarøy og Aaslestad har ikke funnet dokumentasjon som viser at samer ble tvangssterilisert på linje med tatere.

 

- Sterilisering tydde man til overfor grupper som lå samfunnet økonomisk til byrde. Taterne ble slått i hartkorn med åndssvake, alkoholikere og kriminelle, men det gjorde jo ikke samene, de var stort sett lovlydige og klarte seg selv, sier psykolog Sigmund Elgarøy til Dagbladet.

 

Fant dette her: http://mobil.nrk.no/m/nyheter/article.jsp?art_id=17183230

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

...

Har derimot hørt om tvangssterilisering av tatere - men har også hørt at dette hører til mytenes verden.

...

 

Det er nok ikke mye myter ute og går der. Lovverket var lagt til rette for dette fra midten av 30-tallet og frem til slutten av 60-tallet. Kommer ikke inn på "Kildenett" for å legge inn link her, men disse sakene er godt dokumentert.

 

Hva samene angår vet jeg ikke.

Hvordan det foregår? Sikkert som en helt vanlig medisinsk prosedyre når man først har fått tak i og bedøvd "pasienten".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...