Gå til innhold

Rimelig lyssterkt objektiv til Nikon med AF-S?


Anbefalte innlegg

Bruker du 35mm til å ta bilde av bare et hode og skuldre kommer du så tett på at nesen blir litt stor og ørene forsvinner litt bak hodet - anbefalt brennvidde for portretter er som tommelfingerregel ca. 55-90mm på kamerahuset ditt (effektiv brennvidde 85-135mm i forhold til fullframe). Bruker du et objektiv med de brennviddene står du på "passe" avstand når du tar portrettbilder. :)

 

Det kan bli en kul effekt hvis du går tett på med vidvinkel, men det blir ikke proporsjoner som et "klassisk" portrett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner. :) Denne effekten blir vel mindre framtredende om man tar bilder lengre ifra regner jeg med,(hva kalles denne effekten egentlig?) som f.eks helfigur? Eller så blir det kanskje omvendt om man bruker for stor brennvidde igjen?

 

 

Prøver å finne ut hvilket objektiv jeg skal ønske meg til jul. Men er mye jeg har lyst på... :p

Lenke til kommentar

Skjønner, det er vel bare å ta et steg tilbake og croppe litt?

 

Jeg synes det var gøy med 35 mm linsen, men føler kanskje at AF ikke alltid er spot on, men nå har jeg bare prøvd innendørs med middels belysning.

 

Jeg har noen andre spørsmål til gutta også:

 

1. Hva slags filter kan jeg bruke til linsa til allroundfotografering. En fotograf anbefalte å ha på UV-linse alltid for å beskytte objektivet, men er det lurt?

 

2. Hvorfor kan man ikke slå av blitz i manuell modus? Har bare mange forskjellige blitzvalg, men ikke av.

Lenke til kommentar

1. Hva slags filter kan jeg bruke til linsa til allroundfotografering. En fotograf anbefalte å ha på UV-linse alltid for å beskytte objektivet, men er det lurt?

Vel, diskusjonene har raget, men generelt sett så gjør ikke UV-filter annet enn å gi deg redusert skarphet og øke faren for interne refleksjoner ("lens flare"). Og beskyttelseseffekten er ikke mye å rope hurra for.

 

2. Hvorfor kan man ikke slå av blitz i manuell modus? Har bare mange forskjellige blitzvalg, men ikke av.
Høres rart ut. Jeg kan ikke snakke for D3100, men vanlig praksis på Nikon-kameraer er at blitsen ikke popper opp i manuellmodus med mindre du selv trykker på blits-knappen på siden av prismehuset. Eller snakker du om ekstern blits?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...