Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har kjøpt ny PC, men får ikkje internett


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte meg ny datamaskin igår, den har diverre ingen trådlaust nettverkskort, så eg må bruke kabel. Eg koplar til ledningen, eg får tilkobling og alt det der, men når eg skal innpå nettstader, får eg feilmelding, om at nettstaden ikkje kan bli funnen. Dvs. at eg ikkje kjem meg innpå ting som krever internett. Er forresten ein brukt PC.

 

Litt info:

Eg har eit intergrert "nettverkskort", som bare tar inn ein kabel. Eg bruker Windows XP og ein DIR615 D'link router.

 

Noken som veit kva eg kan gjere?

Endret av olesaue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er driverne til nettverkskortet installert?

Har selger hatt problem med dette tidligere?

 

Det integrerte nettverkskortet i mitt eget hovedkort er defekt, etter et drøyt års bruk uten problemer. Jeg løste dette ved å kjøpe et dedikert PCI-nettverkskort, som du kan plukke opp fra i overkant av 50 kr og oppover. Her hadde jeg imidlertid feilsøkt på forhånd og kommer frem til at det var nettverkskortet det var noe i veien med.

 

Hvis du oppdaterer/installerer driver for nettverkskortet og det fremdeles ikke virker, kan du forsøke å lage en liveCD/bootable USB-minnepinne av en valgfri linuxdistro, og starte denne. I bl.a. Ubuntu er det aller meste plug and play for det aller meste av maskinvare, så om du starter eksempelvis Ubuntu på maskinen din og nettverket ikke virker der heller, er feilen i det minste ikke programvarerelatert.

 

Men igjen, det kan være helt andre ting som gjør dette. Kanskje er det satt opp en fast lokal IP-adresse med ugyldige verdier for dette kortet spesifikt, i Windows? Kanskje ruteren din har en eller annen sperre, f.eks. på macadresse, som hindrer akkurat dette kortet i å koble til?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Man kan spekulere mye på hva som er galt - men med infoen fra ipconfig vil vi kunne utelukke veldig mange av mulighetene og gi videre råd om hvilke muligheter som er fremdeles gyldige.

 

Er vi ekstra heldig ser vi gjerne feilen direkte i IPconfig (som f.eks. indikasjon på manglende drivere/dekeft kort som ikke viser, eller mangel på IP adresse).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Eller så kan du starte enda enklere:

kommer andre maskiner på nett på samme modem/router? Hvis ikke, ta kontakt med Internett-leverandøren din.

 

Hvis andre maskiner kommer på nett:

* Trykk [Ctrl]+[R] på tastaturet ditt og skriv inn "cmd" (uten "") i boksen som kommer opp.

* Trykk [ENTER] og skriv inn "ipconfig" (uten "") i den svarte boksen som kommer opp på skjermen.

* Kopier det som kommer opp og lim inn her.

 

Du kan også bruke verktøyet ping for å sjekke om datamaskinen har Internett-tilgang, og at det ikke er nettleseren din som lurer deg:

* Trykk [Ctrl]+[R] på tastaturet ditt og skriv inn "cmd" (uten "") i boksen som kommer opp.

* Trykk [ENTER] og skriv inn "ping vg.no" (uten "") i den svarte boksen som kommer opp på skjermen.

* Kopier det som kommer opp og lim inn her.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, jeg håper det går greit at jeg hiver meg inn i samme tråd.

 

Onkelen min har kjøpt bærbar pc til datteren. Men kommer seg ikke på nett (trådløst).

 

Det er en annen pc, en wii og en playstation som er pålogget på samme internett, de virker.

 

Noen tips hva som kan være galt ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...