Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utstikkende brystben (Pectus Excavatum)


Boobynr1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3t93k9

Siden det ser ut til at folk har litt peiling her.. Jeg har ikke nøyaktig det samme, men har sånn at det nederste ribbeinet mitt (altså ikke midt på brystet, men venstre nede på magen, der ribbeina slutter) stikker ut. Er sånn at det ser ut som et skihopp eller noe.. Vet noen hva det heter?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

SÅnn, da var jeg back home fra Haukeland !

 

Operasjonen gikk utrolig bra, jeg er helt sjokkert over hvor flink de har vært.

 

Ble kjørt ned litt før kl 10 på onsdag, og våknet igjen rundt kl 16 senere på dagen, den tok noe lengre tid enn hva de hadde regnet med, men alt gikk etter planen.

 

Satt inn sånn epidural i ryggen før jeg ble lagt i narkosen, noe som var helt supert.. kjente så og si ingen smerte etter operasjonen før den ble tatt ut på lørdag / søndag .

 

Hadde litt smerter i overgangen til smertestillinde i form av tabletter, men ble skrevet ut i går kveld. Nå venter 2 mndr med sykemelding.

 

Selve slutt resultatet er jo umulig of forutse, er fortsatt hoven og har et par ribbeinsbrudd som skal gro..

Lenke til kommentar

Jeg er kjempe fornøyd med hvordan det ser ut nå, men fortsatt litt redd for at det ikke skal gro sammen slik det er meningen. I og med at brystmusklene har blitt "fjernet" eller skyvet til siden under operasjonen så er jo de helt på trynet, så jeg gleder meg til jeg kan trene igjen !

 

De har forresten ikke brukt noen tråd til og sy igjen såret med, så om et år eller to så vil jeg tro at såret nesten ikke er synlig i det hele tatt.. det er jo kanon !

 

Er jo snart helt av alle smerstestillende, men i dag merket jeg det litt når jeg våknet.. men sånn er det vel bare noen dager..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har også dette. Var ganske fremhevet da jeg var skikkelig tynn, men etterhvert som musklene kom står det ikke ut fra kassa lenger. Jeg har nok ikke like ille som mange andre har, ettersom den er ganske liten (synes ikke når jeg lener meg litt fremover og strammer mage og bryst), samt at den er 100% symetrisk. Den er akkurat på midten av brystkassa. Anbefaler styrketrening!

jeg har også hørt at det hjelper med trening, men hva slags trening er det du må gjøre? armhevinger? sit-ups? benkpress? Familien min er imot kirurgiske inngrep...-.- så vær grei å savr :) takk for det andre uansett :p

 

 

Litt avhengig av hvor gammel du er, vil jeg anbefale treningsstudio. Dersom du er for ung, så ta puh ups, og forskjellige kroppsvektsøvelser hjemme. Har selv kommet en lang vei fra før jeg startet. Var sikker på at jeg ikke kunne legge på meg inntil jeg var 17. En dag bestemte jeg meg for å virkelig gjøre noe med det, dette har resultert i at jeg nå, tre år senere, veier 35 kg mer og har samme fettprosent som da jeg startet. Dette gjorde igjen at jeg har blitt utrolig interessert i trening, og sitter nå på en personlig trener utdannelse. Orker ikke spørsmål om trening på innboks, men vil anbefale alle som vil gå samme vei som meg å BRUKE INTERNETT. Start med treningsforum, les artikler, spør på forum osv. Og vær kritiske til alt dere hører, og husk: så og si ALLE som prøver å selge deg et eller annet gjennom en nettside vil ofte komme med ukorrekt informasjon. Eksempler på dette er the Adonis effekt mm.

Lenke til kommentar

Hey, hvordan går det? Fortsatt bra?:)

 

 

Litt sent svar, men sommeren er her! :p hehe

 

 

Det går forsovet greit, har fortsatt litt vondt om natten og sånne ting.. Skal til kontroll om 1-2 uker for å se om den titan stangen har løsnet på den ene siden, om den har det er det ingen krise for selve slutt resultatet, den hadde bare som hensikt og holde alt på plass før det grodde sammen.. så det blir jo litt spennende og se!

 

Om det er andre som skal gjennom noe slikt inngrep eller som vurderer dette? Gi en lyd så kan jeg svare på ting dere lurer på

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så bra. Fortsatt fornøyd eller? Slet med smerter om natten jeg og, men det forsvant. Men er fortsatt et unehag i brystet noen ganger. Spessielt når jeg ligger på siden.

 

 

Fortsatt strålende fornyød! Eneste forskjellen på meg og en som er født uten dette, er at jeg har et arr over brystet. Utrolig mange som er nysgjerrig på hva som har skjedd når de ser arret.. finner jo selvfølgelig på en morsom historie ;P Den virkelig historien er ikke like spennende! heheh

 

Alt i alt, ville jeg gjort dette om igjen 10 ganger om jeg var nødt til det!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, jeg har også problemer med dette her.

Men jeg har noe litt annerledes, det er bare min venstre side som stikker ut og plager meg veldig. "Utstikkelsen" er ikke så enorm som de bildene du ser på google osv men det er veldig tydelig hvis man først ser den og ihvertfall fra perspektivet ovenfra.

 

Lurer på i hvor stor grad deres tilfeller var, fordi jeg gikk faktisk til legen i dag og spurte om dette her og han sa at det er veldig lite i forhold til de store pectus carinatum tilfellene. Han var derfor litt tvilsom og mente til slutt personlig at det ikke var verdt å ta en operasjon. Jeg lurer på hvorfor... Skal til second-opinion thorax kirurg innen 3 måneder, men det jeg lurte på var om dere tror at siden problemet er at de lurer på om det rett og slett er verdt det, så kan det vel bare være like enkelt som å dra til usa og gjøre operasjonen der for der gjør de det for pengene..

 

http://grenselandet.wordpress.com/2009/08/04/hva-er-galt-med-meg/

 

Har altså pectus carinatum på en side av brystet.. Det er sånn ca det er som henne sitt (jeg er gutt)

 

 

Postet av anonym: 4a77c0a2bda6704cf0bf97b563d7a1ff

 

Postet av anonym: 4a77c0a2bda6704cf0bf97b563d7a1ff

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Hei, jeg har også problemer med dette her.

Men jeg har noe litt annerledes, det er bare min venstre side som stikker ut og plager meg veldig. "Utstikkelsen" er ikke så enorm som de bildene du ser på google osv men det er veldig tydelig hvis man først ser den og ihvertfall fra perspektivet ovenfra.

 

Lurer på i hvor stor grad deres tilfeller var, fordi jeg gikk faktisk til legen i dag og spurte om dette her og han sa at det er veldig lite i forhold til de store pectus carinatum tilfellene. Han var derfor litt tvilsom og mente til slutt personlig at det ikke var verdt å ta en operasjon. Jeg lurer på hvorfor... Skal til second-opinion thorax kirurg innen 3 måneder, men det jeg lurte på var om dere tror at siden problemet er at de lurer på om det rett og slett er verdt det, så kan det vel bare være like enkelt som å dra til usa og gjøre operasjonen der for der gjør de det for pengene..

 

http://grenselandet.wordpress.com/2009/08/04/hva-er-galt-med-meg/

 

Har altså pectus carinatum på en side av brystet.. Det er sånn ca det er som henne sitt (jeg er gutt)

 

 

Postet av anonym: 4a77c0a2bda6704cf0bf97b563d7a1ff

 

Postet av anonym: 4a77c0a2bda6704cf0bf97b563d7a1ff

 

Har nøyaktig likt og like stort ca. Vil gjerne operere selv, ser ikke noe pent ut i bar overkropp og man får langt ifra den kroppsfiguren man selv ønsker. Skal høre med min lege snart, så skal jeg komme tilbake med mitt resultat.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har også problemer med dette her.

Men jeg har noe litt annerledes, det er bare min venstre side som stikker ut og plager meg veldig. "Utstikkelsen" er ikke så enorm som de bildene du ser på google osv men det er veldig tydelig hvis man først ser den og ihvertfall fra perspektivet ovenfra.

 

Lurer på i hvor stor grad deres tilfeller var, fordi jeg gikk faktisk til legen i dag og spurte om dette her og han sa at det er veldig lite i forhold til de store pectus carinatum tilfellene. Han var derfor litt tvilsom og mente til slutt personlig at det ikke var verdt å ta en operasjon. Jeg lurer på hvorfor... Skal til second-opinion thorax kirurg innen 3 måneder, men det jeg lurte på var om dere tror at siden problemet er at de lurer på om det rett og slett er verdt det, så kan det vel bare være like enkelt som å dra til usa og gjøre operasjonen der for der gjør de det for pengene..

 

http://grenselandet.wordpress.com/2009/08/04/hva-er-galt-med-meg/

 

Har altså pectus carinatum på en side av brystet.. Det er sånn ca det er som henne sitt (jeg er gutt)

 

 

Postet av anonym: 4a77c0a2bda6704cf0bf97b563d7a1ff

 

Postet av anonym: 4a77c0a2bda6704cf0bf97b563d7a1ff

 

Har nøyaktig likt og like stort ca. Vil gjerne operere selv, ser ikke noe pent ut i bar overkropp og man får langt ifra den kroppsfiguren man selv ønsker. Skal høre med min lege snart, så skal jeg komme tilbake med mitt resultat.

 

Takk, skal oppdatere deg fra min side også!

 

Postet av anonym: 4a77c0a2bda6704cf0bf97b563d7a1ff

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, jeg har også problemer med dette her.

Men jeg har noe litt annerledes, det er bare min venstre side som stikker ut og plager meg veldig. "Utstikkelsen" er ikke så enorm som de bildene du ser på google osv men det er veldig tydelig hvis man først ser den og ihvertfall fra perspektivet ovenfra.

 

Lurer på i hvor stor grad deres tilfeller var, fordi jeg gikk faktisk til legen i dag og spurte om dette her og han sa at det er veldig lite i forhold til de store pectus carinatum tilfellene. Han var derfor litt tvilsom og mente til slutt personlig at det ikke var verdt å ta en operasjon. Jeg lurer på hvorfor... Skal til second-opinion thorax kirurg innen 3 måneder, men det jeg lurte på var om dere tror at siden problemet er at de lurer på om det rett og slett er verdt det, så kan det vel bare være like enkelt som å dra til usa og gjøre operasjonen der for der gjør de det for pengene..

 

http://grenselandet.wordpress.com/2009/08/04/hva-er-galt-med-meg/

 

Har altså pectus carinatum på en side av brystet.. Det er sånn ca det er som henne sitt (jeg er gutt)

 

 

Postet av anonym: 4a77c0a2bda6704cf0bf97b563d7a1ff

 

Postet av anonym: 4a77c0a2bda6704cf0bf97b563d7a1ff

 

 

Om det plager deg burde du absolutt gjennføre en slik operasjon, det vil ikke gå vekk av seg selv. Jeg gikk gjennom samme greien nå i vår/sommer og er kjempe fornøyd.

 

Stod riktignok på venteliste i 1 1/2 år. Men ventetiden varierer i forhold til alder,kapasitet osv. Husker at jeg vurderte og få det gjort i utlandet, men det koster MASSE penger og du vil ikke kunne få tak i kirurgen om noe skulle gå galt i etterkant.

 

Send en melding om du/dere vil vite noe mer rundt dette. Jeg er en av veldig få som har gjennomgått den "nye" typen operasjon, som viser seg og være svært bra.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei!

 

Har noen spørsmål ang pectus carinatum.

 

Jeg er den dag i dag 15 år gammel, 16 i Juni.

Er jeg gammel nok til å ta en operasjon?

 

Ser også at det hender at folk må ta flere operasjoner pga feil oppbygning...?

Hender dette ofte, eller er det bare med den gamle metoden, og ikke den nye som walowizard beskriver?

 

Forresten, kan noen legge ut et bilde av arret?

 

Hilsen en svært fortvilet gutt... ;( Anonym poster: e44627589e3c91185a91d3d04bad452a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...