Gå til innhold

"Det er ikke en PC, det er en Mac"


Anbefalte innlegg

Denne posten kunne vært postet på veldig mange steder, valget havnet på media, fordi det er her det hele startet.

 

Dette skal ikke være en tråd om hva som er best av "Mac OS vs. Windows" tråd.

Vær-så-snill og hold disse kommentarene til deg selv siden dette bare starter til debatt. Dette er en tråd hvor jeg oppfordrer folk til å ikke bruke si Apple sine navn på produkter i dagligtalen.

 

 

 

Hvem har vel ikke hørt folk si: "Det er ikke en PC, det er en Mac"? Apple lanserer produktene sine med egne navn slik at produktene dems blir unike og skal virke bedre enn alle andre sine produkter hvor man bruker generelle uttrykk for et elektronisk apparat, som f.eks PC og mp3-spiller. Dette er slik de markedsfører seg og det provoserer meg hvordan de lykkes, og uttrykk for produktnavnene de bruker blir en del av dagligtalen vår og innen profesjonelle medier. Jeg er selv eier av en PC med Mac OS og jeg vet ikke hvor mange som har kommentert at det slettes ikke er en PC. Det er det.

 

A personal computer (PC) is any general-purpose computer whose size, capabilities, and original sales price make it useful for individuals, and which is intended to be operated directly by an end-user with no intervening computer operator. Many people consider a PC to be a Windows system, but this is not true and PC's include any type of computer that is used in a "personal" manner. ...

 

A personal computer may be a desktop computer, a laptop, a tablet PC, or a handheld PC (also called a palmtop). ..."

 

Dette vil si at "Mac" like mye er en PC som alle andre PC-er med andre opperativ system. I grunn så er iPad, iPod Touch og iPhone også PC-er, men her har du andre uttrykk som er mer beskrivende, som tablet, mp3-spiller og mobil telefon. I farta så kommer jeg ikke på et bedre uttrykk for iPod touch. Dette produktet vil jeg si er mer avansert enn en vanlig mp3-spiller.

 

Omtrent vær eneste gang dere sier ordet Mac, iPod og iPad så promoterer dere Apple, enten det er negativt eller positivt. Unntaket er vel alle de iPad vitsene som finnes, men det er ikke helt sant det heller siden dere gir produktet oppmerksomhet.

Dette vil si at enten du elsker Apple eller om du hater de, og bruker disse uttrykkene, så promoterer du de.

 

Nå oppfordrer jeg dere til å begynne å bruke riktig uttrykk også om Apple sine produkter, og ikke gjøre dem så forbanna spesielle!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok innse at kampen er tapt. Appel har vært særdeles flinke til å gjøre sine produkter til "standard".

Faktisk så bra at begrepet ipod ikke bare gjelder mp3-spillere fra Appel men også andre produsenter.

 

Google har også gjort en kjempejobb i så henseende, og faktisk innført merkenavnet sitt som et verb, "å google".

Lenke til kommentar

Det siste er jo faktisk facebook som har fått patent på ordet face.

 

Det er litt skremmende hvordan markedsføring kan fungere så bra at det de endre ord i språket til folk. Grunnen til at ordene til Apple irriterer meg så mye er at folk benekter at dette faktisk også er en PC eller en mp3-spiller. Det er ingen som sier at google ikke er å søke, heller ikke benekter at facebook er et sosialt nettverk. Disse er også noe alle bruker, så langt vil jeg ikke si Apple har kommet, og dette er pga pris. Ofte er prisen heller ikke verdt det.

Endret av Vitamin C
Lenke til kommentar

Jeg har et par ganger sagt "Det er ikke en pc, det er en mac." Dette har aldri vært for å si "Det er en mac, haha, tror du jeg kjøper pc?", men fordi jeg faktisk trodde at "PC" var trademarked av Windows/Gates whatever, og ikke kunne brukes om Mac. Prøvde rett og slett å bruke det korrekte uttrykket. Det var aldri hensikten å promotere Apple, det tror jeg de klarer uten min hjelp.

 

Ellers, er det så fryktelig at "i"-produktene er blitt en egen standard? Ser ikke helt problemet. En iPod er en mp3-spiller ja, men det er også en iPod :) Care hva man kaller den, vel?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjøpt melk, jeg har kjøpt tine.

 

Jeg har ikke kjøpt flybilletter, jeg har kjøpt SAS-billetter.

 

...

Som man kan se ut i fra eksemplene er "brandingen" et TYDELIG forsøk på å lage et klasseskille mellom Mac og ikke-mac PC-er.

 

Jeg har ikke kjøpt en PC, jeg har kjøpt en Mac.

 

Uff.

Brandingen trekker prisene opp, gjør produktet ekslusivt, akkurat som som Voss flaskevann tappet fra en kran fra et offentlig vannverk.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for diskusjonens skyld: har du dokumentasjon på at Vossavannet ikke er et friskere, mindre forurenset og mineralbalansert/rikt vann enn det vi andre drikker?

 

Som man kan se ut i fra eksemplene er "brandingen" et TYDELIG forsøk på å lage et klasseskille mellom Mac og ikke-mac PC-er.

Et selskap som prøver å markedsføre produktene sine? "Someone call the FBI!" Er det virkelig kritikkverdig at Apple prøver å gjøre produktene sine eksklusive, og heve dem over alle andre produkter? Såfremt det ikke bryter noen lover synes jeg det høres ut som en j*vlig god idé, og det virker som den fungerer.

 

Jeg har ikke kjøpt flybilletter, jeg har kjøpt SAS-billetter.

 

Det du gjør her er jo å spesifisere. Du mener selv (er jeg under oppfatning av) at "PC" omhandler alle maskiner som fungerer som en datamaskin til personlig bruk (både apple og ikke-apple produkter, både Linux, Windows osv). Spesifiseringen blir da (om jeg velger to eksempler), enten: "Jeg har ikke kjøpt en pc, jeg har kjøpt en Apple mac" eller "Jeg har ikke kjøpt en pc, jeg har kjøpt en ikke-apple maskin (pick one) som kjører windows". Ellers blir det så klart galt å skrive "Jeg har ikke kjøpt" for en mac er også en pc, og tine-melk er også melk. Dette er jeg enig med.

 

Jeg skjønner du synes det er dumt pga prisene går opp, men er det noe med selve "brandingen" du synes er "umoralsk"?

 

Jeg liker heller ikke at prisene går opp, og jeg mener ikke å forsvare Apple med dette innlegget. Jeg bare synes saken din er litt tynn, om den strekker seg utover "Jeg synes det er dumt at Apple er så flinke til det de driver med, det får prisene til å gå opp." Dette er jeg nemlig enig med.

Lenke til kommentar

Det er flere grunner til at Apple har høyere priser, men hvis noen spør meg om det generelt er verdt å kjøpe seg en PC fra Apple fremfor andre steder så vil jeg si nei. Det kommer an på bruk.

 

Jeg synes det bare blir så feil når det er vanlig å høre at folk benekter at Apple sine produkter er det de er. Jeg har også sett steder hvor man skal skru av elektronikk at de har tegnet en iPod sammen med en annen mp3-spiller. Profesjonell media leser du også Apple sine navn på produktene isteden for de "vanlige" uttrykkene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Apple sine produkter er unike av andre grunner enn at de skal være "bedre" enn, og "standarisere" bruken av nevnte produkter. Grunnen til at apple sin produktlinje er så stor i dag er fordi de spilte på det å ikke være et standard produkt, men heller et produkt som skulle tiltrekke de forbrukerene som likte å være litt outsidere.

Endret av DMN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...