Gå til innhold

Dataingeniør? Matte?


Nux

Anbefalte innlegg

Hi, guys.

 

Jeg ønsker å jobbe som dataingeniør(sivilingeniør, pga det er beskyttet tittel) . Jeg går i 9.klasse. Men når jeg hørte ett ord, "Matte" ble jeg helt skrekkslagen :scared: . Det værste var at det var den mest krevende matten i hele vidregående skole! Nemlig R1 og R2.

 

Pleier å få 3, i matte.

 

Er det kulere matte enn ungdomskolen? Nå er jeg redd, jeg aldri kommer til å bli det jeg drømte om :omg:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å begynne på ingeniørstudier må du ha matte tilsvarende R1 og R2. Enteen på videregående, eller gjennom forskjellige forkurs eller lignende. I selve studiet er det også en hel del matte, som er en del av den kunnskapen du skal ha som ingeniør.

 

Det skal også nevnes at ungdomsskolematten er lett, og bare blåbær i forhold til den matten du kommer borti i R1/R2 og spesielt i forhold til Ingeniørmatten. Matte får en helt ny betydning når du begynner å studere ingeniør...

 

EDIT: Og husk, det er en grunn for at siv.ing er ettertraktet. Det er ikke bare bare å skaffe en slik tittel...

Endret av ZeRKoX
Lenke til kommentar

Hvis du har planer om sivilingeniør her ved NTNU, så må du nok bare lære deg å like matte. For ja, det er mye matte. Og ja, det er krevende. Det er en grunn til at NTNU krever minst 4 i R2 på videregående for at man i det hele tatt skal være kvalifisert.

Men, Men, HVA VIS JEG FÅR 3, kan jeg prøve igjen til å få 4?

Og hvordan lære seg til å like Matte??

Lenke til kommentar

For å begynne på ingeniørstudier må du ha matte tilsvarende R1 og R2. Enteen på videregående, eller gjennom forskjellige forkurs eller lignende. I selve studiet er det også en hel del matte, som er en del av den kunnskapen du skal ha som ingeniør.

 

Det skal også nevnes at ungdomsskolematten er lett, og bare blåbær i forhold til den matten du kommer borti i R1/R2 og spesielt i forhold til Ingeniørmatten. Matte får en helt ny betydning når du begynner å studere ingeniør...

 

EDIT: Og husk, det er en grunn for at siv.ing er ettertraktet. Det er ikke bare bare å skaffe en slik tittel...

Greit, jeg har lyst til å starte å gjøre den "avanserte" matten nå.(Som man har på vidregående).

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare det, når jeg legger meg ned vær gang jeg skal gjøre matte oppgaver i matteboka :(

Noen nettside?

Lenke til kommentar

Om du sliter med den matematikken du har nå, så vil det være idiotisk å starte med noe som er vanskeligere. Fokuser på å gjøre det best mulig på det nivået du er på, og så tar du det i stigende rekkefølge. Jobb med fagene, så vil du se resultater.

Men, hva vis jeg får 3, kan jeg få en ny sjanse da?

Lenke til kommentar

OGSÅ: dataingeniører/sivilingeniører, lærer ikke de noe som PHP,HTML,CSS...på vidregående?

 

Videregående er uavhengig av hva du har tenkt å bli, selv om du vil bli Dataingeniør så får du ikke noe annerledes undervisning enn en som vil bli sykepleier. Det eneste er dersom skolen din tilbyr IT som valgfag, så vil det muligens være noe slik der.

Lenke til kommentar

Yaaaaayyyyy! men for hver gang jeg prøver, må det være ett nytt år før jeg kan prøve igjen?

 

OGSÅ: dataingeniører/sivilingeniører, lærer ikke de noe som PHP,HTML,CSS...på vidregående?

Du kan melde deg opp til privatisteksamen én gang hver termin per fag - altså to ganger i året. Du må med andre ord minimum vente rundt et halvt år mellom hvert forsøk.

 

De som velger IT på videregående, vil muligens få en liten innføring i HTML. Hva man lærer på høgskole/universitet varierer, og kommer an på hvilke fag du velger, men det er nok ganske vanlig å møte HTML og CSS første semester. Det er jo grunnleggende i webutvikling.

Lenke til kommentar

Dataingeniør er 3 år.

 

Typiske ting som blir lært er:

- Objekt Orientert Programmering (C++ eller java)

- Matte (Funksjoner, Linær algebra, Diskret matte, Matematiske metoder)

- Kjemi

- Fysikk

 

I tillegg en del dill-dall om datamaskiner, arkitektur, operativsystemer, systemutvikling, Databaser og datastrukturer) og litt diverse valgemner og slikt.

Lenke til kommentar

Det er veldig tidlig å bekymre seg for matte! Jeg har lenge hatt problemer med matte, gjorde det ikke bra i det hele tatt på videregående. Men når man først studerer så bør du legge litt ekstra arbeid i det uansett hva du skal studere, og nå synes jeg matte er kjempelett i forhold til før.

 

Du kan bli veldig god i matte på universitetet selv om du er dårlig nå.

Lenke til kommentar

Husk at det finnes flere måter å bli en å få SivIng tittel på i Informatikk.

Blant annet kan du med bare Generell studiekompetanse komme inn på Bachelor i Informatikk ved Universitet i Tromsø og så senere begynne på en master i Informatikk ved for eksempel NTNU. Da vil du slippe R2 og de andre kravene på ingeniør linjene, men fortsatt få den samme utdannelsen.

 

Men husk at datalinjer ofte har mye matte, både vanlig matte og litt mer fancy typer matte(diskret matte) da du trenger mye av dette når du programmerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...