Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangsbil - billig skit eller noe litt mer ordentlig?


Gekonody

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg nærmer meg attenårsdagen, og har begyn å titte litt på forskjellige biler (som en del andre her, ser jeg). Mens jeg har kikket, har jeg fått litt diverse råd ang. prisklasse, men de spriker. Bør jeg kjøpe en billig bil for å bygge opp forsikringsbonus, eller kjøpe noe delvis skikkelig når man først er i gang? I mine øyne ville jeg brukt rundt 30k på en "billig" bil og mellom 70k og 100k på en bil som skal vare.

 

På forhånd takk.

Endret av Gekonody
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg for 3år siden, hvor jeg endte opp med en Mitsubishi Spacewagon til 24.000kr. For all del, det er greit med en litt billigere bil til å starte med, men man ender fort opp med å bruke en del penger på rep. av forskjellige ting og sikkerheten er kanskje ikke alltid den beste. Det er jo greit med tanke på at man ikke er så erfaren og kanskje ender opp med et par parkeringsbulker osv.

 

For et par måneder siden brukte jeg 120.000kr på en nyere bil, og jeg angrer ikke et sekund, selvom jeg måtte ta opp litt lån og sånn. Den har da airbags i hue og rævva, ESP, ABS og kjørekomforten er på topp.

 

Jeg ville i hvert fall brukt noen tusen ekstra på en bil som har litt utstyr.

Skrevet

Hvis ikke du kan skru ville jeg valgt "noe litt mer ordentlig", men ikke brukt alle penga. Du burde sette av en del penger til reperasjoner, forsikring og bensin osv.. Koster flesk å ha bil ^^

Skrevet

Hvis penger er et tema så vil det lønne seg å finne en driftssikker, noe eldre bil å begynne med. Ikke minst for å opparbeide bonus på forsikring.

 

Nyere og dyrere biler koster det fort en del å forsikre for en 18-åring.

 

Men hvis penger ikke er noe problem så kan en jo bare smøre til... ;)

 

-KJ

Skrevet

Som tidligere nevnt gir ikke prisen noen garanti for driftssikkerhet, selv om nyere biler generelt er mer velholdte. For å sette det på spissen: En Mercedes S-klasse til 80k er ikke vedlikeholdsfri. Men minst hodebry får du kanskje ved å kjøpe en anerkjent driftssikker bil (typisk japansk, eller Ford Focus) på 1.4 - 1.6 liter med fullstemplet servicehefte. Da er det ikke noe i veien for å kjøpe den nyeste utgaven du har råd til.

Skrevet

Vel, viss du vil ha en bil til å herje fra deg med, selvsagt billig.

Viss ikke det er tingen, tenk over 20 000, du kan selvsagt være heldig å få noe brukbart som nettopp er eugodkjent til halvparten, men ikke regn med at den vil gjennomgå neste eukontroll.

At den er nettopp eugodkjent er et minimum.

Skrevet

Det er ikke lenge siden jeg ble 18 selv, å har alt hatt noen biler. Klarte faktisk å krasje min første tidlig dagen etter jeg fikk lappen. Det kunne gått veldig galt, det var en gammel-gammel Hi-ace. Men jeg hadde flaks at det var over fjellet, så var høye brøytekanter. Den andre tok jeg 14 dager senere. Begge disse gangene på grunn av at jeg ikke kjørte etter forholdene.

 

Jeg er glad nå at det var billige biler, når jeg hadde så flaks at det bare var materelle skader. Men for all del: Kjøp en bil med airbag og ABS og helst ESP. Du får en ok bil til 30-40 k. Det hadde jeg gjort i dag, hvis jeg kunne valgt om igjen. Jeg hadde flaks men kan hende du er ute for det samme, å da er det greit med det som kan hjelpe deg å få holde kontroll på bilen, å redde deg dersom dette ikke skulle hjelpe.

 

 

Lykke til med bil og KJØR FORSIKTIG!

Skrevet

Takker for svar så langt. Har sett litt på en 2001 Audi A6 1,8, og den er i følge

http://autos.msn.com/home/reliability_ratings.aspx (aner ikke om siden er representativ, men den virker skikkelig)

ganske så driftsikker. Den har ABS, antispinn, antiskrens, airbager herfra og ut osv. Servicehefte og heftelser i full orden-

 

Anser meg selv som en ganske forsiktig sjåfør, tanken på råning virker svært lite tiltalende på meg. Dette forsterkes vel ytterligere kan jeg tenke meg dersom jeg vet og har fått kjenne på lommeboka at det er noe kostbart jeg kjører, og ikke noe leketøy.

Gjest Slettet+3165
Skrevet

Takker for svar så langt. Har sett litt på en 2001 Audi A6 1,8, og den er i følge

http://autos.msn.com/home/reliability_ratings.aspx (aner ikke om siden er representativ, men den virker skikkelig)

ganske så driftsikker. Den har ABS, antispinn, antiskrens, airbager herfra og ut osv. Servicehefte og heftelser i full orden-

 

Anser meg selv som en ganske forsiktig sjåfør, tanken på råning virker svært lite tiltalende på meg. Dette forsterkes vel ytterligere kan jeg tenke meg dersom jeg vet og har fått kjenne på lommeboka at det er noe kostbart jeg kjører, og ikke noe leketøy.

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/17

 

Ikke altfor høy score.

Tro meg, det er en grunn til at A6'ene er billigere priset enn A4 og A3 på de eldre modellene med tilsvarende motor, utstyr og kjørelengde, det rett og slett en del problem med dem.

Audi A6 med 1,8 uten turbo er også sterkt under motorisert.

 

Jo billigere bil du har (som ikke er finansiert via billån) jo mer lønner det seg med kun ansvar forsikring og oppsparing av bonus selv. Dyrere bilen er jo mer lønner det seg med kasko forsikring på foreldrene dine. Kasko er pålagt med lån i bilen.

 

Det er egentlig på pros og cons for kjøp av både billig og litt dyrere bil.

Jeg hadde iallefall en billig bil til 25000 når jeg ble 18 år og hadde den i mitt eie i halvannet år, kjøpte så nyere bil som jeg har eid siden :-)

Skrevet

Selv hadde jeg en Toyota Corolla 85' i nesten 2 år (fra Eu-kontroll i 2005 til til eu-kontoll i 2007), deretter byttet jeg til Toyota Corolla 86' og hadde den like lenge. Brukte ikke ei krone på vedlikehold utenom luftfilter og tennplugger på de to bilene. Begge bilene kostet 10 000,-. Etter den siste Corollaen byttet jeg til en Opel Vectra 99' og har hatt utgifter på ca 10 000,- de to årene jeg har eid den.

 

Jeg ville gått for et gammalt vrak helt i starten uten kasko. Kjør den et par år og kjøp noe skikkelig når du har litt mer bonus og er en mer erfaren sjåfør ;)

Skrevet

Skal du ha billigere bil, gå for japansk.

Hadde citroën til første bil. Mye reperasjoner.

Hadde i fjor en 1992 civic. Ikke påkostet en krone! Det gjør ikke noe om slike biler har noen kilometer på seg.

Du finner fine eksemplarer av lancer, civic, corolla, mm på finn.

Skrevet

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/17

 

Ikke altfor høy score.

Tro meg, det er en grunn til at A6'ene er billigere priset enn A4 og A3 på de eldre modellene med tilsvarende motor, utstyr og kjørelengde, det rett og slett en del problem med dem.

Audi A6 med 1,8 uten turbo er også sterkt under motorisert.

Synes ikke User Reliability Rating så så ille ut? Regner ikke med garanti på en nesten ti år gammel bil. Den jeg har sett på er med turbo.

Skrevet

Ikke så så ille ut? Gjennomsnittet ligger på 100, og A6'en på 170,85. Det er jo langt unna under gjennomsnittet hva driftskvalitet angår. Mye elektrisk tull med de bilene der også, og det kan fort bli dyrt..

Gjest Slettet+3165
Skrevet

http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/17

 

Ikke altfor høy score.

Tro meg, det er en grunn til at A6'ene er billigere priset enn A4 og A3 på de eldre modellene med tilsvarende motor, utstyr og kjørelengde, det rett og slett en del problem med dem.

Audi A6 med 1,8 uten turbo er også sterkt under motorisert.

Synes ikke User Reliability Rating så så ille ut? Regner ikke med garanti på en nesten ti år gammel bil. Den jeg har sett på er med turbo.

Tror du skal ta user reliability ratingen med en dråpe teskje.

Vist du leser på denne siden:

It's really quite simple. The higher the Reliability Index score, the worse the car is - the lower the score, the better.

As a guideline, the average RI number on the 250 models we compare is 100.The Reliability Index figure is calculated as a combination of:

the number of times a car fails,

the cost of repairing it,

the average amount of time it spends off the road due to repairs

the average age and mileage of the vehicles we have on our books.

So it's not simply a case of recording how often a car breaks down - it's much more comprehensive than that and the data is constantly updated.

Reliability Indexen på den A6en er: 170.85

Mens f.eks. Ford Focus som ble så vidt nevnt tidligere har en index på 52.

Hadde også lagt merke til dobbel pris på gjennomsnitts utbetaling for reperasjon.

 

Du skal ikke ta den siden helt etter punkt og prikke, men det er iallefall en veldig grei pekepinn.

Skrevet

Ok, ser at jeg feiltolket 'less is more'-systemet. Begge sider virker jo noenlunde seriøse, hvordan kan det da ha seg at den får full pott på MSN-siden, men godt under gjennomsnittet på den andre?

Skrevet

Vent nå litt, jeg ser på det nederste "diagrammet"/grafikken på siden, og ser at den begynner på rød og 'Poor', og fortsetter til grønn og 'Good'. En svart pil peker mot 85% opp mot grønn og 'Good'. Ser ikke at jeg kan feiltolke det?

Gjest Slettet+3165
Skrevet

Vent nå litt, jeg ser på det nederste "diagrammet"/grafikken på siden, og ser at den begynner på rød og 'Poor', og fortsetter til grønn og 'Good'. En svart pil peker mot 85% opp mot grønn og 'Good'. Ser ikke at jeg kan feiltolke det?

Ser du på rett årsmodell?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...