Gå til innhold

Å uttale seg om en Gud du ikke kan stort om?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor har jeg tillagt den hvilken ære?

At mennesker prøver å leve opptil bibelens/kristendommens moral, når du også sier at menneskets moral er relativt uavhengig av bibelen.

Som et sidenotat, hvorfor finner en samme moral hos andre ikke-religiøse mennesker?

Hva skiller bibelens moral, og gjennomsnittlig menneskers moral?

Lenke til kommentar

Det folk reagerer på er at hva som sies om "gud" ikke samsvarer med verden.

F.eks er gud almektig og er bare godhet, likevel bruker han ikke allmektigheten sin til å fjerne onnskapen på jorden.

Dette er bare et av mange eksmepler.

Det er to verdener, den godes og den ondes verden. Du skiller ikke mellom disse to, derfor har du et galt verdensbilde. Gud har ingen ting med ondskapen å gjøre. Den onde og den ondes verden er utenfor den gode verden. Slik vil det alltid være.

 

Åp 22:12-15 > La den som gjør urett, fortsatt gjøre urett, og den urene fortsette i sin urenhet! La den rettferdige fortsatt gjøre det som er rett, og den hellige fortsette i helliggjørelse.....utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hei, RWS! Godt å høre at du endelig har tatt steget. Dersom du eventuelt har lyst til å bli med i sekta vår, sender du meg en PM, så ordner vi det praktiske.

 

Jeg ønsker deg til lykke med livet, sannheten og evigheten!

 

Neitakk, jeg er nok ikke fyren dere leter etter i sekten deres, tro meg.... Ville blitt mye bruduljer og slikt hvis jeg dukket opp og begynte å preke SanhetenTM i sekten din, tror rett og slett ikke at de hadde hatt forutsettninger til å forstå hva jeg pratet om engang, så jeg tror det er best å la det være... :)

 

Hilsen sannhets søkende ateist som forsøker å følge rettferdighet, sannhet og sunn fornuft i livet sitt uten å ta inn over seg påstander og tro på fiktive figurer i den tro at det gir noen svar... Men luykke til med troen på pstander, den er jo som kjent det mest utbredte i verden...

Lenke til kommentar

Nå er det vel streng tatt livet, sannheten og evigheten en sentral del av kristendommen... :hrm:

Nei det er ikke det som er det sentrale i kristendommen nei, eller i noen annen religion. Det er PÅSTANDENE om sannhet som er det sentrale i kristendommen, ikke sannheten i seg selv. For hvis ikke jesus er med i den kristen "sannheten" så er det ganske enkelt ikke sannhet for kristne... Men ingen kristen er ærlig nok til å se at alt de tror på ER påstander...

 

Tror du på påstandene i bibelen Langdon?

Lenke til kommentar

Nå er det vel streng tatt livet, sannheten og evigheten en sentral del av kristendommen... :hrm:

Nei det er ikke det som er det sentrale i kristendommen nei, ...

Jesus Kristus er det sanne/ekte mennesket (sannheten)

Det var slik mennesket som skapning, egentlig skulle ha vært.

Det er slik det kommende fremtids mennesket vil være.

Lenke til kommentar

Nå er det vel streng tatt livet, sannheten og evigheten en sentral del av kristendommen... :hrm:

Nei det er ikke det som er det sentrale i kristendommen nei, ...

Jesus Kristus er det sanne/ekte mennesket (sannheten)

Det var slik mennesket som skapning, egentlig skulle ha vært.

Det er slik det kommende fremtids mennesket vil være.

Lurer på når du og slike som deg skal bli ærlige nok til å innse at dere lyver så det renner for dere selv og andre jeg...

 

Du lever på en løgn, men nekter å innse det ved å skyve en figur du syntes står for alt det du ikke gjør foran deg som et skjold. Hva er du redd for egentlig? At du en dag skal oppdage sannheten om påstandene du tror er sannhet og at verden da vil rase sammen?

 

Da kan jeg betrygge deg med at det gjør den ikke. Å finne ut sannheten om religiøs tro befrir deg fra et åk du med stor sannsynlighet ikke kommer til å oppleve og aner derfor ingen annen "sannhet" enn den figuren du holde opp og tror på... Synd, for livet er så mye mer enn toskete påstander...

 

Men men.

 

Og langdon, flott at du har sett lyset! :) For merkelig nok er det først når en klarer å ta et skritt tilbake fra religiøs tro at du klarer å innse sannheten med religiøs tro... Det er en løgn som nesten er verre å innrømme enn mord, så jeg har stor beundring for folk som i voksen alder klarer å komme ut av tankefengslet religion, for det krever sin mann å innrømme at en har levd på en løgn som religiøs tro er.

Lenke til kommentar
Nettopp, og det er jo blant det dummeste argumentet jeg hører. "Hvis gud hadde fantes så hadde han gjort sånn som jeg ville ha gjort, men siden han ikke gjør sånn som jeg ville ha gjort, så finnes han ikke".

 

Ser ikke helt hva du vil fram til med biologipreikiet ditt, og hvordan det er relevant til diskusjonen.

Heh, argumentet bruker den vitenskapelige metoden for å framstille hypoteser som da kan bli støttet/falsifisert av vitenskapelige bevis. Det er ikke snakk om at gud skulle ha gjort det slik en person ønsker det, dette innebærer enorme mengder subjektiv tankegang. Det er objektivt dårlige konstruksjoner i naturen - de fungerer fordi de har blitt gjort funksjonelle av evolusjon, men de er ikke "bedre" enn hva de trenger å være. Dette er ikke et argument mot kreasjonisme, men et argument mot guidet evolusjon eller hva enn slags form for "interventionist" framgangsmåte religionen har angående gud/guder og natur.

 

Igjen, "an entertainment complex in the middle of a sewage system" er bare dårlig design. Påstanden er ikke at han ikke gjør slik JEG vil, men at gudene rett og slett er elendige ingeniører sett at de har all verdens kunnskap foran seg, noe som (for meg) tyder på at de ikke er involvert i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Nå bruker du samme argumentet igjen. "Hvis gud hadde fantes, så hadde han laget naturen sånn som jeg ville ha gjort det, men siden han ikke gjorde det, så finnes han ikke".

 

Jeg synes naturen er veldig flott og veldig kompleks til tross for at ikke konglene er av gull. Om den ikke er bra nok og avansert nok for deg, så lykke til med å gjøre et bedre arbeid.

Lenke til kommentar

Nå er det vel streng tatt livet, sannheten og evigheten en sentral del av kristendommen... :hrm:

Nei det er ikke det som er det sentrale i kristendommen nei, ...

Jesus Kristus er det sanne/ekte mennesket (sannheten)

Det var slik mennesket som skapning, egentlig skulle ha vært.

Det er slik det kommende fremtids mennesket vil være.

Lurer på når du og slike som deg skal bli ærlige nok til å innse at dere lyver så det renner for dere selv og andre jeg...

 

Du lever på en løgn, men nekter å innse det ved å skyve en figur du syntes står for alt det du ikke gjør foran deg som et skjold. Hva er du redd for egentlig? ...

Ingen kristne er redd for sannheten om seg selv.

 

At Jesus Kristus er et beskyttende skjold rundt den kristne er helt riktig.

 

Shields Up! ;)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg synes naturen er veldig flott og veldig kompleks til tross for at ikke konglene er av gull. Om den ikke er bra nok og avansert nok for deg, så lykke til med å gjøre et bedre arbeid.

Hva sa du om å bruke dårlige argumenter?

Det var du som argumenterte mot noe. Jeg sa at argumentet ditt var dårlig. That's it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...