Gå til innhold

Hvorfor skriver alle norske test steder at HTC Desire Z har svakere CPU enn Desire?


myhken

Anbefalte innlegg

Har lurt på en ting etter å ha lest testene her i Norge ang HTC Desire Z. De trekker alle ned på at telefonen kjører en dårligere CPU enn Desire telefonen. 800 Mhz mot 1.000 Mhz.

Men de engelske testene har fått med seg at Desire Z har en nyere versjon av prosessoren, og at 800 Mhz utgaven faktisk er en del raskere enn 1 Ghz versjonen.

 

Fra testen i Dinside/Itavisen...

Ett mindre ankepunkt er at prosessoren er noe tregere enn brikkene vi finner på Desire og Desire HD. Telefonen kjører på 800 MHz, og det er egentlig knapt merkbart - men noen få ganger registrerte vi visse tregheter og litt hakking. Disse er helt minimale, og funksjoner som nettsurfing, navigasjon og kamera, for eksempel, er så responsive som de trenger å være 99% av tiden.

 

Fra testen hos mobilen.no

Ikke like rask

... Men av en eller annen grunn har Desire Z fått en 800 MHz-prosessor, mens Desire og Desire HD har 1 GHz-prosessorer. I praktisk bruk må vi innrømme at vi merker fint lite til denne forskjellen.

 

Fra Dinside.no, fra bakdelen med telefonen, tommel ned:

...marginelt tregere enn "brødrene"

 

Måtte teste dette og fant ut at Desire Z er en del raskere enn Desire med Android 2.2.

Dette beviser jo at de som tester telefonen ikke gidder å bruke de 5 minuttene det tar å laste ned Quadrant og kjøre en Benchmark. (gratis på Android Marked)

 

De kunne også sjekket her, og sett at Desire Z har Generation 2 CPU:

http://en.wikipedia.org/wiki/Snapdragon_%28processor%29

 

Her er to bilder av mine resultater, begge telefoner kjører Android 2.2 "out of the box" og jeg har ikke gjort noen endringer på telefonen, ikke "rootet" eller noe. Rett fra esken altså.

 

HTC Desire - Android 2.2 - 1 Ghz CPU (Qualcomm QSD8250)

Benchmark resultat: 1269

011210_htc_desire_benchmark1s.jpg

 

HTC Desire Z - Android 2.2 - 800 Mhz CPU (Qualcomm MSM7230)

Benchmark resultat: 1661

011210_htc_desirez_benchmark2s.jpg

 

Noen som får bedre resultat enn meg på en eller begge telefonene? Og noen tips om hvordan jeg kan bedre resultatet uten å "roote".

Og er dere enig i at prosessoren til Desire Z er RASKERE enn prosessoren til Desire?

Det bør da ikke telles som en bakdel på testene vel?

 

Her er en test fra PhoneArena.com og de skriver:

We truly felt like a kid in a candy store with the new HTC Sense. Throughout the review we ploughed through a smorgasbord of rich graphics, tastefully chosen color combinations, and animated transitions, but we never even once experienced lag or choppiness. The new generation Snapdragon chipset, produced with the 45nm process, really shines here – our HTC Desire Z scored above 1500 on the Quadrant synthetic benchmark test several times, which makes phones with this chipset the fastest on the market, at least until the Samsung Galaxy S receives its official Froyo upgrade. The same chipset on the T-Mobile G2 has become a playground for overclockers recently, and we’ve seen it pumped up to over 1.3GHz, and scoring 2200+, just to prove a point.
Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra jobba. Det var interessant. Ser jo ut som du har rett i hastighetsmålingene dine, og at den nyere 800 Mhz CPU i Z er raskere enn 1000 Mhz CPU i Desire.

 

Er enig at journlistene som har skrevet disse testene du referer til har vært slappe. Dette burde de selvsagt ha sjekket opp, fordi man forventer at de som skriver slike tester har god kunnskap om produktene de skriver om.

 

Desverre ser man mye dårlig og slapp journalistikk i elektronikk-nettsteder. Det jeg ser ofte går igjen er at "journalistene" rett og slett bare finner saker i seriøse utenlandske nettsider, for så og klippe ut det som står der, oversetter i Google translator, retter litt småfeil, for så å presenterer dem som sine egne saker her hjemme etterpå.

 

ITavisen.no er et godt eksempel på sånn "klipp-og-lim" journalistikk, der ser man det hele tiden. Man gjorde det hver fall før, jeg har sluttet å gå dit nettopp pga dette. Da leser jeg heller saken hos kilden..

 

Dette var litt off-topic, men klarte ikke å dy meg... :-)

Lenke til kommentar

Ja det må jo handle om at de enten ikke har testet telefonen, eller klipp og lim ja. For de står her å påstår at de registrerte visse tregheter etc pga CPU hastigheten...HALLO...CPUen er jo MYE raskere enn Desire telefonen..så eventuelle tregheter har ingen ting med 800 Mhz hastigheten å gjøre.

 

Trodde en Benchmark test var minstekrav når man skulle teste en telefon jeg? Man bruker jo det ellers på alt fra CPU, RAM, skjermkort, harddisker osv, så hvorfor ikke på en telefon?

Lenke til kommentar

Dette er akkurat det samme som det velkjente megapixelkjøret som har vært hva angår både kameraer og kameramobiler. Antall megapixler er langt i fra avgjørende for hvordan kvaliteten på bildet blir.

 

Desire z's CPU yter bedre enn desires eldre cpu til tross for at førstnevnte har en lavere maks klokkehastighet. Den leverer også bedre i forhold til grafikk akselrasjon som kommer til nytte i spesielt spill.

 

Jeg lurer faktisk på om ikke denne cpuen er eksakt den samme som HD har, men er klokket noe lavere for batterikapasitetens skyld? Noen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

I tilleg til at den har "bare" 800Mhz cpu så kan den cpuen faktisk overklokkes til sinsyke 1.8Ghz ! Da får du virkelig smake på hvor rask den telefonen kan være ;)

Lenke til kommentar

...

 

Jeg lurer faktisk på om ikke denne cpuen er eksakt den samme som HD har, men er klokket noe lavere for batterikapasitetens skyld? Noen som kan bekrefte dette?

 

Desire HD bruker samme CPU som Desire i følge denne oversikten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Snapdragon_%28processor%29

 

Kun følgende som kjører 800 Mhz utgaven av andre genrasjons CPUen:

 

Dell Flash, Dell Smoke, HTC Desire Z/T-Mobile G2, Acer Liquid Metal

Lenke til kommentar

At testerne skriver det i testene sine (spesielt han på mobilen.no), sier mer om hvor lite kunnskap testeren har enn om telefonene. Er dog litt provoserende å vite at en tester for et såpass "ansett" nettsted ikke tar seg tid til å lære hva vedkommende trenger å vite før en tester et produkt, og istedet sprer feil informasjon gjennom testene sine - som tross alt legges ut på flere nettsteder.

 

Men det med prosessorene kan forklares ganske enkelt.. Desire Z har en nyere prosessor enn Desire, og vil derfor være raskere. Det er litt det samme som i pc-er.. vil Pentium 4 være raskere enn de nye Core i7-prosessorene? Nei :p Er bare å google the megahertz myth om dere vil vite mer :p

Endret av Porcelina
Lenke til kommentar

Fått svar fra de tre som hadde skrevet om saken, og ingen mener at de tar feil, at CPUen er tregere, og at en syntetisk test ikke gir et riktig bilde.

Rart at phonearena.com sier at den er den raskeste på markedet akkurat nå, sammen med de fleste andre større steder i utlandet. Men her i Norge, nei her er den dårligere :new_woot:

Greit vi er gode på mye, men vi kan vel ikke påstå at en nyere utgave av en CPU er dårligere bare ut i fra antall Mhz.

Da skulle vi jo fortsatt brukt våre Pentium 4 prosessorer som Porcelina sier.

 

Her er svarene jeg har fått:

 

021210_epost1.jpg

 

021210_epost2.jpg

 

021210_epost3.jpg

Lenke til kommentar

 

Desire HD bruker samme CPU som Desire i følge denne oversikten:

http://en.wikipedia....%28processor%29

 

Kun følgende som kjører 800 Mhz utgaven av andre genrasjons CPUen:

 

Dell Flash, Dell Smoke, HTC Desire Z/T-Mobile G2, Acer Liquid Metal

 

Til info så benytter "Desire HD" en 2. gen CPU på 1 GHz (MSM8255), ikke den tregere 1. gen CPU på 1 GHz (QSD8250) som "Desire" i følge oversikten du viser til.

 

Man kan som kjent ikke måle ytelsen til en CPU bare ved å se på antall Hz den kjører på.

Lenke til kommentar

Eh, vet ikke om dere har fått med dere at quadrant scoren er basert på ytelse innenfor cpu, minne, I/O, 2d grafikk og 3d grafikk. Desire Z og HD har vesentlig bedre GPU enn desire, så vil tro det er der forskjellen ligger. (Kan også være utslag i I/O testen, har lest at små forbedringer i software kan gi store utslag der).

 

Kan også nevnes at den store endringen i de nyere CPUene er 45 nm. teknologi, ikke noen store arkitekturendringer som P4 vs Core 2 vs i7, så de norske nettsidene har nok rett i at CPU ytelsen i Desire er noe bedre. (Men totalt sett ville jeg klart valgt desire Z)

 

De nye dual core CPUene kommer forresten med ny arkitektur, og vil gi bedre ytelse i forhold til klokkefrekvens.

 

Edit: Enda mer info siden jeg kom så godt i gang:

http://smartphonebenchmarks.com/

Her er en liten liste med quadrant resultater, og den høyeste scoren er faktisk målt på en G"(amerikansk desire Z) overklokket til 1.9 GHz. Annbefaler å bla litt i listen og artiklene.

Endret av EirikLF
Lenke til kommentar

Eh, vet ikke om dere har fått med dere at quadrant scoren er basert på ytelse innenfor cpu, minne, I/O, 2d grafikk og 3d grafikk. Desire Z og HD har vesentlig bedre GPU enn desire, så vil tro det er der forskjellen ligger. (Kan også være utslag i I/O testen, har lest at små forbedringer i software kan gi store utslag der)

 

Ja du har helt rett, så på HD2 jeg, Desire HD bruker MSM8255 som er andre genrasjons CPU ja, så den skal være raskere enn Desire Z sin. I alle fall med Android 2.2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...