Gå til innhold

Lycantrophes spektakulære desember


Lycantrophe

Anbefalte innlegg

Jeg, Vowels og Skogslik tenkte at vi skulle ta et initiativ for kvalitetstråder her på bruket og videreføre en idé fra Screamforumet. Dermed kommer nå månedsstafetten, hvor jeg er først ut. I slutten av måneden skal det avgjøres hvem som tar neste måned, hvordan er jeg ikke helt sikker på. Etter meg blir Vowels, etter det tror jeg Skogslik ville, og etter det igjen blir det kamp til siste gladiator har falt!

 

Hos Scream er det jo klart mest metal som går, her er det rom for alt. Personlig skal jeg prøve å både variere og ikke bare ta album alle har hørt før, men selv om jeg knapt har feil kan jeg nok begå noen synder jeg også.

 

Klar? Okay, opplegget er som så: Jeg tar nå for meg desember måned, og som kjent har den 31 dager. Det betyr at fra og med i dag og til nyttår skal jeg presentere et album per år fra/til et årstall. For min del blir det 1979-2010. Med det kommer det til å følge kortere og lengre kommentarer, trivia, dårlige vitser eller generell info, og av og til en kort omtale. Kommentarer/diskusjon hører selvsagt hjemme i tråden.

 

Skal jeg være helt ærlig er det ikke store erfaringen og interessen jeg har i musikk fra før 1980, med noen hederlige unntak. Da enkeltartister og album, ettersom musikkinteressen min tar utgangspunkt i stilartene som utviklet seg etter 197{3,6}.

 

Da er vi alle klare for en hyggestund med unkel lycan. Barn, ta dere til rette foran peisen, for nå er ullteppet over bena og den store, rare boken i fanget.

 

1979

 

Året er 1979 og Ayatollah Ruhollah Khomeini returnerer til Iran etter 15 års eksil, Storbritannia får sin første nudiststrand og drittsekken Larry Ellison er med og starter Oracle. Men det skjer noe annet fantastisk også - Monty Python's Life of Brian blir sluppet OG forbudt i Norge (okda, det skjedde i 1980). Og sammen med dette slippes det et soundtrack-album.

 

Nå tenker du sikkert - passer dette egentlig inn på en albumliste? Og riktignok er det veldig få musikalske verk på denne, det er noe sakset dialog, høydepunkter fra filmen etc, men de to sporene Brian song og Always look on the bright side of life gjør definitivt opp for det. Akkompanert av Monty Pythons herlige tekster og gjennombritiske humor er det faktisk tidenes gladlåt. Og en fast avslutning på Iron Maidens konserter. Mer er det ikke å si, selv om det er tildels overflødig dersom man har mulighet ti å se filmen i sin helhet. Kos dere!

 

http://www.youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ

 

310x229_montypythonlifeofbrian.jpg

Endret av Lycantrophe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ey, bra bra. Håper at ideen er poppis og at folk følger med i tråden, blir litt julekalender uten sjokolade nå som det er Desember. Angående valg av album/låt er jeg ikke helt fan, men blir da glad. Muligens fordi jeg har gledet meg til tråden.

Vet, men da jeg så gjennom samlingen min så jeg at det er veldig lite fra 70-tallet. Og hvertfall 1979. :(

Lenke til kommentar

Da har vi kommet til en svært obligatorisk post, nemlig 1980. Jeg sa innledningsvis at jeg skal prøve å ta med noen ikke-fullt-så-kjente perler også, men de blir det flere av gjennom 90- og -00-tallet. Nå skal vi først konsentrere oss om noen klassikere som først og fremst fortjener enda en runde i spilleren.

 

1980

 

Året er 1980. Merkverdig nok har Island klart å få en dame inn i maktposisjon, men utover det er året ganske fint. The Empire Strikes Back slippes på kino, og Darth Vader har aldri vært kulere. Samtidig er det noen 'ates i østre London som etter fire år på puber slipper sitt første studioalbum og rare maskot under EMI. Alle vet selvsagt hvem jeg snakker om.

 

Iron Maidens Iron Maiden går definitivt inn på listen over verdens beste album, og tett mot toppen og. Iron Maiden var som kjent med på bølgen som ga metal en ny oppsving etter at de fleste større, tyngre band på den tiden imploderte, og punk fikk et sterkere og sterkere feste. Med sin noe punkete vokalist Di'Anno serverer Harris og gjengen 40 minutter med energiske riff og referanser til horeri, tortur en spesiell herremann med maske i et av borgerskapets lokaler.

 

Jeg kunne brukt tre timer på å fortelle om alle inntrykkene en får av platen, med intrikate formulering og svevende adjektiver, men jeg tror vi nå nøyer oss med et kjapt eksempel. Mest fordi ingen ville lest det, og litt fordi jeg egentlig bør lese til eksamen. Låten Phantom of the Opera oppsummerer egentlig hele Iron Maiden (bandet) i én låt, og er derfor en fin avslutning på dagens post.

 

iron_maiden_1.jpg

 

http://www.youtube.com/watch?v=PqLAdbtfJbs&feature=related

 

Dersom det er noen tøysekopper der ute som ennå ikke har hørt dette (HINT VOWELS), gjør det i dag. Trust me.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

1981

 

Da var tiden kommet til 1981. Vi er fortsatt ganske tidlig inne i metallalderen, men et (av to) av de mest innflytelsesrike bandene for senere genre skulle slippe debuten sin i år, nemlig Venom! Fortsatt i Storbritannia, øysamlingen som skulle påvirke det som kommer til å dominere de neste 30 årene.

 

Venoms debut er på mange måter like definerende som det 1980s og Iron Maidens er. Senere utviklet som kjent arven deres seg til black metal etter deres andre album, men allikevel er Welcome to Hell liksom definisjonen.

 

Raspete, skitten og aggresiv heavy/thrash med okkulte tema og tildels latterlige religiøse referanser, dette er mange minutter med mye moro. Wooh! Definitivt verdt lytten, barn.

 

Venom_-_Welcome_To_Hell.jpg

 

http://www.youtube.com/watch?v=Mi7bdG8lcb8

 

Og selvsagt, Mayhems versjon:

 

http://www.youtube.com/watch?v=HeZRR9q588c&feature=related

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

4. desember, og vi har kommet til 1982!

 

1982

 

Da får vi en lørdagsupdate herfra, og denne er nesten som å vinne i lotto for alle som er litt smått inne i ambient/avant-garde. Her kommer nemlig en merkelig, men herlig debut fra en liten frøken fra Grekenland som heter Diamanda Galás. Platen er basert på et dikt av Charles Baudelaire, The litanies of Satan som det så treffende heter på engelsk. Hvis du nå tenker deg noe á Ulvers senere Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell, vel, du er på en måte ganske nære, selv om Blake's er lett å svelge i forhold til dette.

 

Denne damen slutter ikke å imponere. Hun kan få frem en stemning som fullstendig tar fra deg livslysten, så dette er bare å kose seg med. Platen er ikke så lang (12+17, A/B-side respectively), så vi får nesten høre platen i sin helhet gjennom youtube. Yeah! Jeg slenger også ved et cover av Rezső Seress' selvmordssang, som også Billie Holiday har sunget.

 

(Fun fact: Rezső tok faktisk livet av seg; han prøvde først å hoppe ut av et vindu, men overlevde og havnet på sykehus. Litt senere gjorde han stor suksess da han kvalte seg selv med en wire av noe slag)

 

ffb4ecd48b8e32cd1a527102bf486c2f_full.jpg

 

http://www.youtube.com/watch?v=Mz6KA-qTNO4

 

http://www.youtube.com/watch?v=KzWVWY5QUzg

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...