Gå til innhold

Hva koster det å kjøre 1mil?


Sennepo

Anbefalte innlegg

Hver morgen henter jeg 3 jenter og kjører dem til skolen. Hva er rett og rimelig å betale meg når jeg kjører 1 mil hver dag?

 

Fakta:

--> Kjører 1mil hver dag

--> Kjører 23 ganger hver mnd

--> Bilen bruker 1liter(+) per mil

--> Jeg trenger ikke å kjøre denne strekningen til vanlig

--> Bensinpris ca. 13kr for en liter

--> Busskort for en mnd ubegrenset bruk koster 325kr

 

Jeg har regnet sammen et forslag for denne turen.

 

 

Biltur til skolen for 3 elever (4med sjafør).

 

Bensin: 13kr

Forsikring: 2kr

Årsavgift: 2kr (delkasko)

Service: 2kr

Olje: 1kr

Dekk: 2kr

 

Kostnader for meg som sjafør:

Sum per gang = 22kr

Sum per uke = 110kr

Sum per mnd (23 ganger) = 506kr

 

Kostnader per elev:

Sum per gang = 22kr / 3stk = 7,3kr (7kr)

Sum per uke = 110kr / 3stk = 36,6kr (36kr)

Sum per mnd (23 ganger) = 506kr / 3stk = 168,6kr (160kr)

 

 

Hvis hver enkelt betaler 160kr hver, så det koster omtrent det samme som et busskort. Busskortet koster 325kr, men det er til og fra skolen. Om vi halverer busskortet så får vi ca. hva det koster å ta buss en vei.

 

Buss en vei 162,5kr

 

Bil en vei 160kr

 

 

 

Siden dette er så liten forskjell, så kan jeg si at det koster meg 20kr per gang.

 

Altså Kostnader per elev:

Sum per gang = 20kr / 3stk = 6,6kr (6kr)

Sum per uke = 100kr / 3stk = 33,3kr (30kr)

Sum per mnd (23ganger) = 460kr / 3stk = 153,3kr (150kr)

 

 

Dermed vil det koste dem 150kr i mnd for å sitte på med meg, eller betale 325kr for et busskort.

 

Er dette rimelig? Er du enig med kostnadene jeg har satt opp eller burde det ha blitt regnet annerledes?

 

Takker og bukker for hjelp ^^,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hver morgen henter jeg 3 jenter og kjører dem til skolen. Hva er rett og rimelig å betale meg når jeg kjører 1 mil hver dag?

 

Sitter de på med deg, eller kjører du dem?

 

Sitter de på med deg så koster turen deg like mye om du kjører alene eller med fler. Vær en hyggelig kar så forhåpentligvis er de hyggelige tilbake med en eller flere senere anledninger.

Derimot kjører du dem, så finn på noe bedre å bruke dagene til!

Lenke til kommentar

 

Sitter de på med deg, eller kjører du dem?

 

 

Jeg henter de før skolen starter, og kjører dem ned til skolen. Deretter drar jeg hjem igjen.

 

Den ene eleven er kjæresten min, men hun har andre alternativer for å komme seg til skolen. Men siden vi er snille så henter vi de to andre elevene, og siden vi henter de hver dag så kanskje det hadde vært greit om de betalte litt. For hvis de ikke betaler litt, så gidder ikke jeg å kjøre dem til skolen lengre og kjæresten min kan komme seg til skolen med faren sin (som skal samme vei til samme tid).

 

Så derfor lurer jeg på hvor mye skal jeg ta for turen per mnd? Det koster jo faktisk litt å kjøre 23mil, selv om det er over en kort tidsperiode.

Lenke til kommentar

For TS så kan han ikke skrive disse kronene av på skatten, da han per def kun kjører tur og ikke i henseende av å komme seg på jobb.

 

*edit: At statens sats er 3,50 betyr ikke at det er 3,50 tjent pr km men at skattbar inntekt blir redusert med tilsvarende gitt over et gitt minste beløp.

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar

For TS så kan han ikke skrive disse kronene av på skatten, da han per def kun kjører tur og ikke i henseende av å komme seg på jobb.

Det er sant, men det var vel heller ikke spørsmålet. (For skattefradrag for reise til/fra jobb på selvangivelsen er forøvrig km-satsen betydelig lavere.)

Slik jeg oppfattet spørsmålet, så var det om denne godtgjørelsen på 3,65kr/km var skattepliktig inntekt, noe det ikke er.

Spørsmålet om lovligheten med tanke på løyve for persontransport og pirat-taxi-virksomhet er noe jeg ikke har kompetanse til å uttale meg om.

 

*edit: At statens sats er 3,50 betyr ikke at det er 3,50 tjent pr km men at skattbar inntekt blir redusert med tilsvarende gitt over et gitt minste beløp.

Statens sats på 3,65 er ikke verken en inntekt eller et skattefradrag (fradrag for jobbreiser er som sagt en annen sak og sats), men en utgiftskompensasjon som ikke gir noe overskudd og dermed ikke beskattes. Slik kjøregodtgjørelse skal ikke føres opp i selvangivelsen, verken som inntekt eller fradrag. Om arbeidsgiver betaler godtgjørelse etter en høyere sats enn Statens føres kun mellomlegget som skattbar kjøregodtgjørelse.

Lenke til kommentar

 

....Dermed vil det koste dem 150kr i mnd for å sitte på med meg, eller betale 325kr for et busskort.

 

Er dette rimelig? Er du enig med kostnadene jeg har satt opp eller burde det ha blitt regnet annerledes?

 

Takker og bukker for hjelp ^^,

Nei det er ikke rimelig å kreve 150 kroner måneden hvis du likevel vil kjøre kjæresten din. Hvis de må ta bussen hjem igjen trenger de vel uansett det busskortet? Det koster neppe halvparten selv om de bare bruker det en vei...

 

La kjæresten din sitte på med faren sin, du. Kanskje han til og med har plass til de andre i baksetet? Eller sats på ei flaske vin til jul... De regnestykkene dine er uten interesse for denne problemstillingen.

Lenke til kommentar

Er vel 3,50,- som er statens sats pr km + 0,75 pr passasjer

3,65 og 0,90/stk f.o.m. 01/03/2010.

 

Noen som hvet hvordan de har kommet fram til de tallene? Det er noe jeg har lurt på...

 

Er vel noen økonomer som har fått i oppdrag å utarbeide satsene. Satt seg ned å laget grundige analyser utifra gitt informasjon om bilers gjennomsnittlige service-, bensin- og slitasjekostnader. Er vel ikke verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel 3,50,- som er statens sats pr km + 0,75 pr passasjer

3,65 og 0,90/stk f.o.m. 01/03/2010.

 

Noen som hvet hvordan de har kommet fram til de tallene? Det er noe jeg har lurt på...

 

Er vel noen økonomer som har fått i oppdrag å utarbeide satsene. Satt seg ned å laget grundige analyser utifra gitt informasjon om bilers gjennomsnittlige service-, bensin- og slitasjekostnader. Er vel ikke verre.

 

Hadde vært fint å se utregningne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...