Gå til innhold

Hvor kan man studere zoologi?


figure_02

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg er i gang med å finne ut av hva jeg har lyst til å bruke livet mitt på. Helt siden jeg var liten har jeg vært utrolig facinert og opptatt av dyr og dyrelivet, og jeg ser for meg at det er noe jeg kunne jobbet med. Nå finnes det vel ca 10.000 ulike måter man kan gjøre det på, så jeg prøver å snevre det litt ned, men jeg ser uansett for meg at et studie innenfor zoologi er et greit sted å starte. Problemet er at jeg ikke finner noen steder man kan studere zoologi. Finnes det kanskje ikke? Det nærmeste jeg kommer er biologistudiet på universitetet, men det legger vekt på ganske mye annet stoff som jeg i utgangspunktet ikke er så interessert i (fysikk, kjemi, matte etc). Det jeg jakter på er vel egentlig bare om noen har noe informasjon om zoologi og evt. erfaringer med biologistudiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zoology (pronounced /zoʊˈɒlədʒi/, though often incorrectly /zuːˈɒlədʒi/[1]), occasionally also spelt zo-ölogy, is the branch of biology that focuses on the structure, function, behavior, and evolution of animals.

 

Jeg leste nettopp definisjonen av zoologi på wikipedia og du lærer det og mye mer på et biologistudium. Her er oppbygningen av biologi studiumet på uio.

Lenke til kommentar

En zoolog er vel en biolog som har spesialisert seg innen zoologi. Det er vel så og si ingen naturvitenskaplige utdannelser som ikke gir grunnlegende kurs i matte og kjemi.

 

Ser man på oppbygningen til bachelor i biologi på Ås, så er det bare 1 mattefag og 1 kjemifag som er obligatorisk. Pluss statistikk også da, men dette er alle fag som gjør at du får en mer helhetlig forståelse av stoffet.

 

http://www.umb.no/studietilbud/element/studprog/?sp=b-biol

Ved først øyekast virker det som at bachelor i biologi på Ås, har en litt mer interessant fagsammensetning. (For deg) Uansett tipper når du kommer på masternivå kan du spesialisere deg enda mer.

Lenke til kommentar

Kan du definere hva du liker ved zoologi? Det blir litt som å si at du vil studere mennesker men du finner ikke noen mastergrad i mennesker. Skjønner du?

 

Jeg bare siterer fra thefreedictionary... : "The branch of biology that deals with animals and animal life"

 

Ved UiO har de studieretningen "Økologi og evolusjon" og på UMB har de latterlig mange dyre MSc grader du kan ta så jeg skjønner ikke helt at du ikke finner zoologi. Kanskje det er noe jeg ikke ser.

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar

Takk for svar igjen!

 

Jeg vet at jeg er utrolig lite spesifikk, men det er rett og slett fordi jeg ikke har helt oversikt over de ulike måtene man kan jobbe med dyr på. Vetrinær er jo greit og konkret, men ikke akkurat hva jeg tenker på. Jeg tror jeg er interessert i "feltarbeid", forsking på arter i deres naturlige omgivelser, kanskje arbeid på et naturreservat? Det går jo an å være "feltvetrinær", men det studiet her til lands er vel ganske rettet mot vanlige norske husdyr? Jeg er hovedsakelig interessert i litt mer eksotiske saker (ikke at et "norskt" vetrinærstudie ikke har noe for seg her, men det finnes kanskje andre alternativer som er mer rettet mot det jeg ønsker?)

 

Jeg har sett økologi og evolusjons-retningen ved UiO, men hva mener du med "latterlig mange dyre MSc grader", bjelleklang?

 

Hvis noen vet om noen steder jeg kan henvende meg til for å få mer informasjon blir jeg veldig takknemlig. Har sendt mail til zoologisk museum og avdelingen for biologi ved UiO, men har ikke fått noe svar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Zoologi innebærer blant annet celle- og molekylærbiologi med fokus på zoologi, zoofysiologi, etologi (adferdsbiologi), og diverse retninger innen økologi (med fokus på zoologi). Av denne grunn tviler jeg sterkt på at du vil finne et master-studium hvor du spesialiserer deg på zoologi generelt.

 

Ser du kan være interessert i feltarbeid. På generelt grunnlag vil jeg si at det er tvilsomt at du får dette innen celle- og molekylærbiologi, og mer sannsynlig at du får dette ved å spesialisere deg innen økologi. Likevel vil dette avhenge en del av hva du skriver masteroppgave om, og hva du velger å jobbe med senere. Du vil nok kunne få en del feltarbeid innen f.eks. zoofysiologi også hvis du ønsker det.

 

Uansett vil jeg anbefale deg å først ta bachelorgrad innen biologi, spesielt siden du ikke ser ut til å være sikker på hva innen zoologi du interesserer deg mest for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...