Gå til innhold

Videokamera vs Hybrid fotokamera (f.eks m4/3)


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg vil ha mulighet til å filme nå som jeg snart får mitt første avkom... Det finnes mange videokameraer der ute, men ettersom jeg har en grei samling av FourThirds optikk til mitt Olympus DSLR, frister det litt med et mFT kamera enten fra Olympus eller Panasonic (GH2 skal jo være meeget bra).

 

Det jeg derimot ikke er sikker på, er kompatibilitet etc ..., men det trenger heller ikke nødvendigvis være noen issue...; dersom jeg kjøper f.eks Panasonic GH2 (som kan filme med 23Mbps i 24fps 1080p) sammen med panasonic sin 14-140, får jeg et objektiv som fungerer med autofokus og greier mens man filmer..., samtidig som jeg kan bruke annen optikk for å ta bilder, og eventuellt manuellfokus på filming dersom jeg ønsker det.

 

Kvaliteten på filming med disse m4/3 kameraene skal jo være meget bra. Dybdeskarpheten med 25mm f/1,4 og 50mm f/1,4 vil nok gi flotte resultater tenker jeg (f.eks min 50mm f/1.4 er forresten helmanuell uansett...).

 

..., men som sagt; jeg er bekymret for at kompatiblitetsproblemer blir et irritasjonsmoment.

 

Hva mener dere?

Ville dere kjøpt et "ordinært" videokamera, eller satset på et mFT kamera (eller annet system for den saks skyld).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Er det ingen som har erfaring her. Lurer også på det samme. Ser på GF-2 som er rett rundt hjørnet. Er mest interesert i bilder, men vil gjerne filme barna i ny og ne. Vet at m4/3 er tregere met tanke på fokus, men "billedkvaliteten må jo være bedre" for det er jo større billedbrikke.

Lenke til kommentar

AF på video er vesentlig dårligere på hybridkameraene enn på dedikerte videokameraer. Det er ihvertfall det som hevdes fra de som mener å kunne noe om saken.

 

Personlig, så kan jeg leve med ytelsen til AF på min Panasonic GF1. Men så tar jeg kun enkle fnutter, der jeg kan fokusere før jeg begynner å filme.

Lenke til kommentar

Jeg har noen års erfaringer med video både på DSLR og videokameraer. Selv på dyre og gode videokameraer vil autofokusen av og til jage litt. Dette skjer imidlertid raskere og er mindre plagsomt fordi sensoren er liten. Skulle bildet være litt ute av fokus gjør det som regel ikke noe. På DSLR og EVIL vil bildet bli såpass mye ute av fokus (pga. shallow DOF) at det ikke kan brukes.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har noen års erfaringer med video både på DSLR og videokameraer. Selv på dyre og gode videokameraer vil autofokusen av og til jage litt. Dette skjer imidlertid raskere og er mindre plagsomt fordi sensoren er liten. Skulle bildet være litt ute av fokus gjør det som regel ikke noe. På DSLR og EVIL vil bildet bli såpass mye ute av fokus (pga. shallow DOF) at det ikke kan brukes.

Har lyst på allt i ett kamera. Men er det så plagsomt med autofokus at det blir ubrukelige filmer noen/mange ganger. Filmer mest barn både nærme og på avstand. Det er jo nesten slutt på tester av dedikerte videokamera så det kan vel ikke være så mange som kjøper videokamera lengere. Hva med et lite kamera. De har jo liten billedbrikke. Blir det mindre problemer med autofokus da?

Lenke til kommentar

Kan jo nevne det at jeg (trådstarter), har utsatt avgjørelsen noe. Kommer til å kjøpe meg et Olympus E-PL2 som kan filme i 720p, så får vi se om det gir mersmak, eller om det blir et dedikert videokamera. Mest sannsynlig, blir det et videokamera.

 

Foreløpig er vel Panasonic sin GH2 det beste mFT kamera for filming (1080/24p), men det er alikevel litt mer stress å bruke enn et "vanlig" videokamera.

(tenk f.eks stødighet ved zooming)

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...