Gå til innhold

Den Perfekte Familie PC


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk en oppgave fra læreren min til å "finne" den perfekte familie PC, som involverer andre komponenter ... Familien er for 4 personer ... jeg sier ikke du skal deg å gjøre oppgaven, men gi meg tips hvilke komponenter jeg trenger og hvorfor ...

Budsjettet er åpen, stasjonær pc.

 

Moderator har slått sammen to like tråder. Det holder med en.

Endret av heinrich911
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samtidig kan man si at når en hel familie skal bruke den, så er det neppe slik at en person vil bruke den som hovedmaskin hvis det formålet de har er såpass viktig for dem. Hvis faren hadde trengt 30 000 kroner for sin 3D-modellering, hadde han nok neppe likt at sønnen satt og spilte og mor satt og leste blogger (for å følge opp den stereotypiske oppskriften, når man først var så godt i gang!inv_biggrin.gif). Jeg tror Black Refinery hadde passet perfekt faktisk. Selv om den ikke yter like godt som en PC til 30 000 kroner, så klarer den da alle oppgaver på ganske høyt nivå for det om.

 

https://prisguiden.no/profil/lister/114128

Lenke til kommentar

Alfa og omega er: Må maskinen kunne takle krevede 3Dspill?

 

Hvis ikke så kan du komme veldig billig unna deg med god ytelse, eksempelvis med en Intel i3 med innebygget IGP. Den har 3D støtte også, men det vil ikke driver mer enn gamle og lite krevende spill.

 

Hvis du derimot skal kunne takle nye kravede 3Dspill så hopper fort prislappen opp veldig kraftig siden du må investere i et dyrt diskret skjermkort. Det kan fort utgjøre en tredjedel av en ellers billig maskin sin prislapp.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Gjør meg en tjeneste: fortell læreren din at han er en idiot. Helt meningsløs oppgave han ga deg.

 

En familiens behov for pc vil variere kraftig. prisen kan variere mellom 3000kr og 30 000kr.

jeg kunne fortelle mye om hva du kunne anbefale, men da må oppgaven selvsagt være mer spesifisert. I ditt tilfelle bør læreren nesten fortelle deg litt om denne familien, alderen på alle, og hva de har tenkt å bruke pc-en til. Skal ungene kanskje spille tyngre spill? Skal noen drive med videoredigering? Eller skal de stort sett bruke denne pc til vanlig kontorarbeid, i tilleg til at bestefar skal spille litt kabal som finnes på Start-menyen...

Endret av elscorpio
Lenke til kommentar

Gjør meg en tjeneste: fortell læreren din at han er en idiot. Helt meningsløs oppgave han ga deg.

 

En familiens behov for pc vil variere kraftig. prisen kan variere mellom 3000kr og 30 000kr.

jeg kunne fortelle mye om hva du kunne anbefale, men da må oppgaven selvsagt være mer spesifisert. I ditt tilfelle bør læreren nesten fortelle deg litt om denne familien, alderen på alle, og hva de har tenkt å bruke pc-en til. Skal ungene kanskje spille tyngre spill? Skal noen drive med videoredigering? Eller skal de stort sett bruke denne pc til vanlig kontorarbeid, i tilleg til at bestefar skal spille litt kabal som finnes på Start-menyen...

 

Forsovidt litt enig her. Ved mindre dette er en oppgave for typ ungdomsskolen (i hvilket tilfelle de vil sikert godta alle forslag som er korrekt satt opp og ikke helt totalt idiotiske) så er oppgaven for uklart definert. En "familie" kan ha alle slags forskjellige krav til maskinen. Som jeg nevte er spøårsmålet om den skal kunne ta (tunge 3D) spill eller ikke en av de store vippepunktene. Uten så kan du lage en kraftig PC til en lav pris som gjør alt av vanlige typiske oppgaver. Med det så må mye av budsjettet investeres i skjermkort, og kanskje også en dualcore poetensiellt (mens en "kontorPC" har mer enn nok med dualcore).

 

Hvis du ikke har mer å gå på så ville jeg anntatt en "kontorPC" type maskin. Læreren din kan vel neppe bebreide deg for ikke å ha fokus på spilling. Om noe så må vel han se det som mer seriøst. Dessuten blir prislappen langt lavere. i3 med integrert IGP er da et finfin valg. Sleng på passende hovedkort, RAM, harddisk, og kabinett så er du i grunn i mål.

 

-Stigma

 

Kanskje dette er et alternativ?

 

meningen er vel sikkert å vise at man har kontroll på hva som er i innmaten i en maskin. Jeg ville ihvertfall ikke linket til en ferdigpakke (men OP kan jo kopiere hardware specs til sin oppgave - det trenger jo ingen å vite).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kanskje dette er et alternativ?

 

meningen er vel sikkert å vise at man har kontroll på hva som er i innmaten i en maskin. Jeg ville ihvertfall ikke linket til en ferdigpakke (men OP kan jo kopiere hardware specs til sin oppgave - det trenger jo ingen å vite).

 

-Stigma

En ferdigpakke kan fint være "den perfekte familie-PC" oppgaven er ute etter. Jeg er enig i at oppgaven trolig fordrer at man skal kunne argumentere for valget, men en ferdigpakke passer jo som regel "folk flest" bedre enn selvbygg. Imidlertid slenger jeg meg på hylekoret som mener dette var en håpløs oppgave. Det finnes strengt tatt ingen "perfekt familie-PC", ellers ville jo alternativer vært meningsløse.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...