Gå til innhold

Hvordan bli sikkerhetssjef?


Baabaaaosii

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man blir ikke sjef bare ved å ta et kurs, men det finnes sikkert aktuelle lederkurs som kan hjelpe deg om du setter det i sammenheng med annen utdannelse og praktisk erfaring. Nettopp det med erfaring er nok veldig viktig for den type jobb du sikter til. Om du tror at du blir sjef for sikkerheten på Gardermoen ved å ta et årsstudium så bør du nok prøve å få beina ned på jorda igjen.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man blir ikke sjef bare ved å ta et kurs, men det finnes sikkert aktuelle lederkurs som kan hjelpe deg om du setter det i sammenheng med annen utdannelse og praktisk erfaring. Nettopp det med erfaring er nok veldig viktig for den type jobb du sikter til. Om du tror at du blir sjef for sikkerheten på Gardermoen ved å ta et årsstudium så bør du nok prøve å få beina ned på jorda igjen.

 

Å, blir man ikke sikkerhetssjef på Gardermoen bare ved å ta et årsstudium? Kjipt! Da må jeg nok prøve noe annet.

 

Første post: Noen som har eksempler på veier man kan gå?

Endret av Baabaaaosii
Lenke til kommentar

Det du spør om er som å forlange å bli "salgssjef" uten å ha jobbet som selger først. Slippe unna det "vanskelige" og bare sitte på toppen og styre. Det går ikke an.

 

Eller tro du kan bli general i militæret uten å ha gått de andre gradene i 20 år først.

 

Hvem med hodet på plass ville hatt en sikkerhetssjef som aldri har jobbet i bransjen tidligere? Helt uerfaren bortsett fra på papiret? Ikke mange jeg kan tenke meg. Være politisjef uten å ha jobbet i politiet før?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jo, ^Th0mas^ og det er kjempebra. Den eneposten var siktet til Horrorbyte som jeg quotet. Bytex, jeg sier det samme til deg. Skjønner selvfølgelig at man ikke kan gå rett på jobb som sikkerhetssjef, det var derfor jeg skrev: Er det noen som har eksempler på veier man kan gå?

 

Altså tenkte jeg på en eller flere utdanninger og kurs, jobb, jobberfaring. Ambisjonene er å sitte på toppen, men det hjelper lite om jeg har jobbet med noe som er irrelevant for jobb som sikkerhetssjef, for eksempel på en flyplass.

Lenke til kommentar

Først kan det jo være greit å finne ut hvilken retning du vil gå i, og så kommer det jo litt an på alderen din, fysikken din og karakterene dine. Dersom du er "ung og lovende" ville jeg nok ha satset på enten en utdannelse innen forsvaret eller politi, siden valgmulighetene dine blir så mye større da.

 

Dersom det ikke er et alternativ, er det å få en fot innenfor vekterbransjen en grei start, og jobbe deg oppover i "gradene". Får du unna fagbrev, kan du jo bygge på utdannelsen bl.a. økonomi, ledelse og evt noe jus.

Lenke til kommentar

Ambisjonene er å sitte på toppen, men det hjelper lite om jeg har jobbet med noe som er irrelevant for jobb som sikkerhetssjef, for eksempel på en flyplass.

Så det er sjefen til vekteren?

 

Det kan det være. Eller han som har ansvaret for sikkerhetsopplegget rundt et arrangment, på et offentlig eller privat sted, eller for en person..

Da vil jeg påstå at å jobbe på en flyplass er relevant.

Lenke til kommentar

Som andre har påpeikt så er sikkerheitssjef eit veldig vagt yrke. Men er det her rett og slett berre ein jobb der du har personellansvar for vakter det er snakk om?

Dei fleste sjefsstillinger er stort sett administrative så sett på den måten speler det liten rolle kva yrke dei du leder har.

 

Når det gjeld utdanning så er det avhengig av kva type fysisk sikkerheit det er snakk om. I norge har vi vel tre hovedgrupper:

-Militært personell

-Politiet

-Vektere

 

Alle tre med eigne utdanningsløp, men felles for dei alle er at det krever lang erfaring før du får stort ansvar. Mengden av ansvar og myndigheit står i stor grad i direkte samanheng kor lang tid det tar før du kan få jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...