Gå til innhold

var dette ett bra kjøp?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg ny pc, men jeg lurer på om jeg har kjøpt katta i sekken.

 

spesifikasjoner:

 

CPU: i3 540

HK: Gigabyte GA-H55N-USB3

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9

GPU: XFX HD 5870 xxx

kabinett: Silverstone Sugo SG07B

 

Skal bruke pcen til å spille Wow, black ops og testdrive unlimited 2 når det lanseres.

Setter opp Eyefinity med 5760x1080 oppløsning. Vet at skjermkortet holder, men tenker på prosessoren. holder den?

 

Jeg lurer på om prosessor vil lage en flaskehals for skjermkortet.

Om noen mener at jeg burde bytte prosessor til en i5 quad så skal det ikke være noe problem.

Endret av Chieftec_90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er spill osm er fokuset så er ikke en dualcore noen stor svakhet. De fleste spill tar enda ikke veldig god bruk av quadcore. Det finnes unntak selvfølgelig, men gjevn over er det ikke så fryktleig mye å hente der på spill. i540 er også en meget rask prosessor, så den burde duge bra til det meste av nye spill. Hvis du vil være helt sikker på å ikke flaskehalse deg på noe så er det jo verdt å nevne at i3 prosessorene overklokker MEGET bra, så du kan fint overklokke litt. Med f.eks. nærmere 4Ghz (som burde være lett oppnåelig på selv stock kjøler) så vil det ihvertfall være ytterst få spill der den vil være noen flaskehals.

 

Så nei - maskinen er relativt bra balansert den. Det er ikke noen "feil" her så langt jeg ser det. Om du har "kjøpt katta i sekken" kommer jo dog helt ann på hva du betalte for den selvfølgelig, men rent i forhold til specs så er den bra.

 

En fordel med i3 over en i5 (quadcores ihvertfall) er at i3'ene har lavere nm produksjon. Mindre varme og strømforbruk og mer overklokkingspotensiale. Det er ikke bare fordeler med quadcore.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

okei :) blir også å bruke pcen til musikk produksjon, så skal bestille SSD disk senere.

Ja, vet at i3 CPUene er lett å få gode klokkinger på. har lest endel reviews på både hovedkort, prosessor og skjermkort. Så har valgt ut deler som jeg selv mener burde duge til mitt bruk. trengte bare en bekreftelse på at dette ikke var ett domt kjøp.

 

Har lest endel om skjermkortet at det er noen problemer med drivere, men så i formum tråden for 5-serien at det skal visst ha bedret seg?

Lenke til kommentar

er endel spilltitler som er kodet for å ta nytte av quadcore som kjører kjipt på dualcore, så i de titlene som kanskje krever mest av skjermkortet ditt vil prosessoren stoppe morroa først.

 

For gaming tør jeg påstå at du generellt sett kunne hatt enorm fordel av en i5 quad, men spiller du spill som uansett ikke bruker quadcore så er det jo hipp som happ

 

Om det ikke haster får du jo bare se ann hvor mye fps du får og om det flyter greit, og sammenligne med andre benchmarks

 

http://www.pcgameshardware.com/aid,702446/Intel-Core-i3-and-Core-i5-tested-Clarkdale-review/Reviews/

Lenke til kommentar

Jaja, alt kan jeg si er at jeg ikke er enig. Quadcore er lurt å ha i noen tilfeller, og om penger ikke er en faktor og du kan leve med høyere strømforbruk og støy og produksjonsteknikk på CPUen så er det et bedre valg - men det blir helt feil som de to over meg prøver å presentere det at det er "et must" å ha quadcore for spill.

 

Ta en titt på gaming tester mellom i3 dual prosessorer og i5 quads her og døm for deg selv:

http://www.anandtech.com/show/2901/13

 

Som du ser så er det kanskje et eller to spill av alle som testes der quadcore har en betydelig fordel, og i disse tittlene så vil du ofte også se at du likevel har annstendig ytelse på dualcore selv om quadcore gjør det bedre. I resten så ligger dualcorene med tilsvarende frekvens tett oppunder sine quadcore brødre.

 

Så i mine øyne ihvertfall så er i3 540 på ingen måte gimpet for spilling. Spesiellt om du gidder å overklokke den nærmere 4Ghz (+25% frekvens, som er realtivt enkelt uten mye knoting) så vil den fungere flott til spill.

 

Det hele kommer selvfølgleig ned til hva budsjettet ditt er. En quad vil skjeldent gjøre det værre enn en dual, selv om de normalt har litt høyere frekvens. Hvis du er villig til å betale dobbelt så mye for prosessoren for å ha bedre ytelse i de spillene som virkelig klarer å utnytte quadcore så gjør gjerne det, men du vil klare deg uten også.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg ga litt over 5000,- for den, det er uten skjermkort. mener selv at det er en god pris.

Skal prøve med dual core først, merker jo fort om jeg ikke er fornøyd med ytelsen på prosessoren. Har kunnskaper med overklokking, men det er fra gode gamle AMD athlon XP serien :) Men leser at folk sier at i3 prosessorer er gode overklokkere.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva du gav for prosessoren men for alt under i5 760 bruker det ofte å være mer for penga om du går AMD. Men for å ikke gjøre det om til en diskusjon om Intel Versus AMD så er dualcore help ypperlig til din bruk da WoW ikke bruker flere kjerner, den vil rett og slett ikke. Når eg først fikk min 4-kjerner så var 2,6 GHz litt tregt for Wow, så da syns jeg personlig at en høyere klokket dualcore er veien å gå for dette.

 

En annen ting at siden du spiller Call of Duty vil du kanskje være mindre interssert i Battlefield / Medal of Honor, for det kan være de spillene som faktisk kunne dratt nytte av en 4-kjerne best. :p

Lenke til kommentar

Vet ikke hva du gav for prosessoren men for alt under i5 760 bruker det ofte å være mer for penga om du går AMD. Men for å ikke gjøre det om til en diskusjon om Intel Versus AMD så er dualcore help ypperlig til din bruk da WoW ikke bruker flere kjerner, den vil rett og slett ikke. Når eg først fikk min 4-kjerner så var 2,6 GHz litt tregt for Wow, så da syns jeg personlig at en høyere klokket dualcore er veien å gå for dette.

 

En annen ting at siden du spiller Call of Duty vil du kanskje være mindre interssert i Battlefield / Medal of Honor, for det kan være de spillene som faktisk kunne dratt nytte av en 4-kjerne best. :p

 

Gav vel rundt 800,- for prosessoren om jeg ikke husker helt feil.

Men som du sier så er kanskje quad core lurest, blir å spille endel Battelfield BC:2 også. Men vet jo ikke hvordan pcen vil fungere for mitt bruk før jeg har fått den :) er ikke værre enn å oppgradere prosessor om den ikke oppfyller mine krav :)

Lenke til kommentar

Vel, om det er snakk om 5000 for kun hk, cpu, ram og kabinett (inkl. psu) er det ikke det beste kjøpet. Tilsvarende koster under 4000 hos komplett (og trolig noe mindre hos f.eks. amentio dersom de fører dette). Er prisen inkl. OS er det et helt greit kjøp, verken mer eller mindre.

 

Liker dog formfaktoren. Sikkert snasen maskin å ha med på LAN etc. ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...