Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen er til tider ekstremt treg


Anbefalte innlegg

Håper dette er riktig kategori, den virker men det var ingen kategorier for min diagnose^^

 

Har satt sammen en ny maskin, komponenter er i profil, men det er noe som gjør den veldig treg i visse operasjoner.

Oppstarten f.eks tar over 1,5min. Det meste av oppstart tiden bruker den på *starter windows*

Brenning er bare en vits, på cdr klarer den kanskje 5-6ganger, og en full dvd bruker den minst 1time på å brenne..

Oppstart av Photoshop CS5, i hvertfall på 2.oppstart, bruker den bare 4sekunder på, så den er jo grei. Men å legge til filter syns jeg tar unødvendig lang tid, noen ganger har den rett og slett hengt seg opp.

 

Harddiskene står i achi mode. Ingen klokking av komponenter.

Windows opplevelsesindex viser 7.3 på alt utenom dataoverføringshastighet for disk som fikk 5.9

 

Er det noen måte å feilsøke slikt?

 

Mvh

Hvidst3n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det mye å ta tak i.

 

hvilken maskinvare har du?

 

Hvilken windows har du? 7?

 

Har du ssd eller vanlig disk?

 

Hvis du har vanlig disk, begynn med å ta en skikklig defragmentering av disken!

 

Slett ubrukte filer. Ting fungerer bedre hvis disken ikke er nesten full hele tiden, i hvertfall min erfaring.

Sjekk drivere, at du har siste utgave.

Lenke til kommentar

Hehe! Du mener det ja;) Jeg er ikke borte vekk når det gjelder data, imidlertid så finner jeg ikke ut av dette. Maskinvare står i profilen men her er lista:

Windows7pro, AMD Phenom II X4 955 Black Edition, Gigabyte GA-MA790X-UD3P, SEAGATE BARRACUDA 7200.12(3stk), Kingston 8GB DDR2 dual channel khx6400d2k2, XFX radeon 5750 1GB, Samsung DVD±RW burner SH-S223C SATA, Chieftec Super Series 650W PSU

 

Jeg har ikke fulle disker, den er nyinnstallert for 2mnd siden. C: disken har 70% ledig kapasitet.

Pcen har vert slik siden første oppstart.

 

edit: Windows kjører 64bit

Endret av Hvidst3n
Lenke til kommentar

Kjører CPU for fullt eller kjører den ikke i det hele tatt? (Jeg mener lav klokkehastihet)

 

Edit: Jeg ser du har samme HK som HTPC' min og ser at du har en "nyere" CPU, har du husket å oppdatere BIOS'n? HK'n støtter ikke CPU hvis den har versjon F1. Sjekk om du har BIOS versjon F6. Det kan være at du har en annen versjon av CPU'n

Endret av Greddi
Lenke til kommentar

Vil tro det er bios/driver relatert, men selv windows sine standard drivere burde gi en ok ytelse, med tanke på diskkontrollerene..

 

Satte du diskkontrolleren(e) til achi før eller etter innstalasjon av windows. Har lest en eller annen plass at windows ikke liker om du endrer til achi etter at windows er innstallert. Satte det opp på forhand i bios hos meg før jeg innstallerte windows sist gang.

 

Hvis achi ble endret etter windows ble innstallert, er jo en mulighet til å sette dem til ide mode for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...