Gå til innhold

Kan man redigere siden med firebug?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt å bruke Firebug igjen, denne gangen i Safari.

Derfor slo tanken meg, hvor mye lettere det hadde vært, om jeg kunne skrive rett til CSS-filen i Firebug, mens jeg testet utseendet i sanntid.

Er dette mulig?

 

Istedenfor å teste hvordan det ser ut først, deretter redigere filen lokalt på min hard disk, for deretter og måtte laste den opp. Hadde det ikke vært bedre om jeg kunne gjort alt dette på én gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra FirebugWiki:

 

Can I save to the source the changes I made to the webpage I'm seeing?

Right now you can't. As John J. Barton wrote on the newsgroup:

 

Editing in Firebug is kinda like taking out the pickles from and

adding mustard to a restaurant sandwich: you can enjoy the result, but

the next customer at the restaurant will still get pickles and no

mustard.

This is a long requested functionality, so someday it'll be available directly from Firebug. Meanwhile, you can try Firediff, an extension for firebug by Kevin Decker.

 

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar

Firebug er fint til debugging, men som et redigeringsverktøy er det jo vanvittig dårlig. Hvorfor i all verden skulle noen ville programmere nettsider der? Skaff dere heller et skikkelig utviklingsmiljø lokalt. Kjører man linux er det null problem, mens i Windows så funker sikkert ting som wamp noenlunde bra.

Lenke til kommentar

Firebug er fint til debugging, men som et redigeringsverktøy er det jo vanvittig dårlig. Hvorfor i all verden skulle noen ville programmere nettsider der? Skaff dere heller et skikkelig utviklingsmiljø lokalt. Kjører man linux er det null problem, mens i Windows så funker sikkert ting som wamp noenlunde bra.

Hvorfor tror du det er så etterspurt da?

Redigering i sanntid er jo veldig effektivt.

Jeg tenkte mest på CSS når jeg skrev dette innlegget.

 

Poenget er jo at lokal lagring, opplasting osv, er noe som begynner å gå ut på dato. Det er ikke i tråd med databransjens fokus på "cloud based computing" lengre.

 

Jeg håpet det var en slags måte og koble firebug til serveren, og gi det skrivetilgang på utvalgte filer som style.css og lignende. Da hadde det gått mye fortere å redigere nettsiden sin og vært mer oversiktlig.

Lenke til kommentar

Som jeg prøvde å si tidligere - hvis du bare hadde hatt et skikkelig utviklingsmiljø lokalt på din egen PC, så hadde du sluppet å trenge å lagre og så laste opp på en server for å teste produktet. I linux er det en lek å mounte en FTP og bruke den som om det skulle være en hvilken som helst annen mappe.

 

Edit:

 

Hvorfor tror du det er så etterspurt da?

Fordi folk flest ikke har kompetanse nok til alternative og bedre løsninger.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Som jeg prøvde å si tidligere - hvis du bare hadde hatt et skikkelig utviklingsmiljø lokalt på din egen PC, så hadde du sluppet å trenge å lagre og så laste opp på en server for å teste produktet. I linux er det en lek å mounte en FTP og bruke den som om det skulle være en hvilken som helst annen mappe.

 

Edit:

 

Hvorfor tror du det er så etterspurt da?

Fordi folk flest ikke har kompetanse nok til alternative og bedre løsninger.

Så lenge vi er enige om at folk flest. hadde hatt bruk for løsningen vi nå diskuterer.

Kanskje du ikke har fått det med deg, men nettsidelaging har blitt allemannseie, og du må ikke være über linux-nerd med "skikkelig utviklingsmiljø lokalt" for å få det til, eller stille krav.

Lenke til kommentar

Så lenge vi er enige om at folk flest. hadde hatt bruk for løsningen vi nå diskuterer.

Kanskje du ikke har fått det med deg, men nettsidelaging har blitt allemannseie, og du må ikke være über linux-nerd med "skikkelig utviklingsmiljø lokalt" for å få det til, eller stille krav.

 

1. www.google.com -> Xampp

eventuelt: http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

 

2. Last ned

3. Installer

4. Lag nettsider lokalt, debug, ferdigstille

5. Last opp

 

Dersom du ikke klarer dette, så er nok ikke "nettsidelaging" noe for deg.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Så lenge vi er enige om at folk flest. hadde hatt bruk for løsningen vi nå diskuterer.

Kanskje du ikke har fått det med deg, men nettsidelaging har blitt allemannseie, og du må ikke være über linux-nerd med "skikkelig utviklingsmiljø lokalt" for å få det til, eller stille krav.

 

1. www.google.com -> Xampp

eventuelt: http://www.apachefriends.org/en/xampp.html

 

2. Last ned

3. Installer

4. Lag nettsider lokalt, debug, ferdigstille

5. Last opp

 

Dersom du ikke klarer dette, så er nok ikke "nettsidelaging" noe for deg.

Jeg har lagd nettsider siden jeg var 12 år.

Jeg spurte om sanntidsredigering, og så kommer du med nok et forslag for lokal redigering. Du er ikke mye observant du. Eller liker du bare å gi råd folk ikke vil ha?

Lenke til kommentar
Jeg har lagd nettsider siden jeg var 12 år.

Hvis du har programmert nettsider så ufattelig lenge, hvorfor i all verden er sanntidsredigering av CSS da interessant? Dersom man har programmert nettsider i mange, mange år, så burde man ha skrevet alle mulige CSS-koder hundrevis av ganger. Det skal ikke være nødvendig med sanntidsredigering, fordi man rett og slett burde vite hva resultatet kommer til å bli før du i det hele tatt har skrevet det ferdig.

 

Med mindre du fremdeles er tolv år da, vel og merke.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Dessuten: Ønsker man sanntidsredigering er det bare å koble programmet man bruker til serveren, og så jobbe direkte mot filene der.

Støtter ikke programmet dette kan man lage en disk som egentlig er ftp mot webserveren og jobbe der.

 

Hvorfor blande firebug inn i alt dette skjønner jeg ikke. Som utviklingsverktøy er det direkte sugent.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe sugent med den egenskapen at det foregår i sanntid. Det som suger er å bruke Firebug som en generell IDE. Som en IDE har den jo vesentlige mangler. Du har ikke find/replace tekst, regex matching, mulighet for å opprette og slette filer og du har ingen generell oversikt over prosjektet fra Firebug. Som sagt, som et redigeringsverktøy, så suger Firebug. Jeg kan ikke fatte at du har lyst til å programmere nettsider med det.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe sugent med den egenskapen at det foregår i sanntid. Det som suger er å bruke Firebug som en generell IDE. Som en IDE har den jo vesentlige mangler. Du har ikke find/replace tekst, regex matching, mulighet for å opprette og slette filer og du har ingen generell oversikt over prosjektet fra Firebug. Som sagt, som et redigeringsverktøy, så suger Firebug. Jeg kan ikke fatte at du har lyst til å programmere nettsider med det.

Jeg trenger ikke noe av det der.

Mulig dere har misforstått litt her. Når jeg snakker om å redigere, så tror dere kanskje at jeg mener å bygge opp en nettside helt fra bånn av, bare ved hjelp av Firebug. Det er ikke tilfellet.

 

I dag så er det ganske unødvendig å bygge nettsider fra bånn, og det er sikrerere og mer effektivt å bruke ferdige etablerte rammeverk og maler for sider, som med Wordpress. Og stort sett går redigeringen ut på størrelser, farger, og overfladisk php-koding. Og det er dette jeg tenkte å bruke Firebug til. Istedenfor å måtte bruke altfor mye krefter på å endre en enkel farge, ved å rote frem filen på hard disken osv, så hadde det vært lettere om jeg kunne gjort alt dette i Firebug. Bare Inspect - Endre fargen - Save.

Lenke til kommentar

Jeg har lagd nettsider siden jeg var 12 år.

Jeg spurte om sanntidsredigering, og så kommer du med nok et forslag for lokal redigering. Du er ikke mye observant du. Eller liker du bare å gi råd folk ikke vil ha?

 

Jeg liker å gi råd til folk som påstår man må være "über linux-nerd" for å sette opp et utviklingsmiljø lokalt på maskinen.

 

Poenget ditt med sanntidsredigering er derimot veldig interessant. Det hadde vært mye lettere å kunne se endringer på serveren med en gang, men det vil kreve en IDE som kan implementeres i nettleseren og samtidig ha FTP forbindelse med serveren.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...