Gå til innhold

Hvilken Vaio er best? Eller bør jeg kjøpe annen PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spesifikasjonene på den multicom-pc'n virker bra. Men synd så tung (over 3 kg) og så kjedelig design. Ei heller fingeravtrykksavleser men som sagt så virker det som jeg kanskje må glemme å ha den integrert.

 

Jeg gjentar forøvrig mitt spørsmål: Ingen som vet om HP har noen bærbare med touch-skjerm med min. 15 tommer? Jeg blir gal av å forsøke å finne slik pc på deres nettsider. Elendige nettsider?

Lenke til kommentar

Og så lurer jeg på dette med hertz. Da jeg snakket med sony-selgeren forklarte jeg han at nåværende HP jobber hardt og sliter fælt. Han mente det var viktig med høy hertz. Den HP jeg har (og som nå er kaputt) hadde imidlertid 2.26 hertz (P 8400, 2.26 hertz, intel core duo cpu. Jeg ser at dagens pc'er sjelden har så veldig mye mer enn det. Så da blir jeg forvirret. Får man mer ut av hertzene i en maskin som har f.eks icore5 eller 7 enn min gamle maskin fikk av sine hertz???

Lenke til kommentar

hva med en lenovo thinkpad med I7 prosessor

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010393389.aspx?csref=Pricecompare_prisguide_1008

 

den har vel alt utenom touch skjerm.

 

JA nyere prosessore med samme Mhz som gamle prosessore fungerer bedre.

det som er like viktig om ikke viktigere er hvor mange kjerner en prosessor har.

 

edit: den ser kanskje litt kejdeligere ut enn en vaio da

Endret av ananashapå
Lenke til kommentar

Ja,den ser veldig kjedelig ut for å være ærlig. Nå tror jeg at jeg kanskje funnet en som er ok: http://www.kelkoo.no/ctl/do/search?siteSearchQuery=Qosmio+F60&fromform=trueMen virker ikke som den har fingeravtrykksleser. Men til gjengjeld har den ansiktesgjenkjenning for innlogging. Vet dere om det kun kan brukes til innlogging i windows eller også på websider slik jeg idag gjør med fingeravtrykksleseren? Jeg måtte riktignok oppgradere programvaren hos Digital Persona for å få den til å fungere på innloggingssider med firefox.

Lenke til kommentar

ja det er akkurat dette med kvalitet som i mitt tilfelle ofte går forran design, emn alle har vel forskjellig emninger om temaet.

 

I alle trådene jeg har lest så har jeg enda ikke sett disse toshiba maskinene nevnt en eneste gang (verken negativt eller positivt) og da står jeg ganske på bare bakke når det gjelder anbefaling eller det motsatte om disse.

 

når jeg leser i gjennom spesifikasjonene så står det VELDIG mye og jeg bruker som regel å styre unna et hvilket som helst produkt når de skal si så mye.

De vil heller ikke si noe om batterilevetid, som de så fint sier:

"maksimal levetid : for tiden finnes det ingen offisielle resultater for standarder for batteri "

det får i allefall meg til å rynke litt på nesa.

 

hadde håpet på et innspill eller to til da bærbare ikke er min sterkeste side.

 

endog så har jeg hørt masse bra om lenovo.

Lenke til kommentar

Hmm. Ikke over 3 kg. Absolutt krav. Jeg tror jeg nok en gang vil vurdere HP, men denne gang en av deres businessmodeller. De virker langt, langt mer robuste enn deres forbrukerpc'er som jeg alltid har holdt meg til. Kanskje denne? HP Elitebook 8440p Hva synes dere? Synd den ikke kommer med sort pianolakk i det minste..

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvorfor du vil ha en veldig rask prosessor, det er ingenting beskrevet her som tilsier det. Masse office greier etc. En intel Atom drar rundt office uten problemer.

 

Det du imidlertid vil ha om du skal ha en rask maskin er SSD og masse minne.

 

Du har alt vært inne på sony vaio Z, og selv om den er en 13.3" så har den skjermoppløsning som er høyere en de fleste 15" SSD godt med minne, og en vekt under 1.5Kg. Tror du kan fortsatt finne VPC-Z12M9E/B til under 17000.

 

Du kan få en dell precision mobile M4500 med SSD for ca samme pris, litt bedre CPU, men mer vekt.

 

Den toshibaen er mer en mediakonsummaskin enn en arbeidsmaskin, stor treg disk og helt unødvendig Bluray drev, og en skjermoppløsning som hører mer hjemme på en 11" maskin enn en 15.6".

Lenke til kommentar

Hmm. Ikke over 3 kg. Absolutt krav. Jeg tror jeg nok en gang vil vurdere HP, men denne gang en av deres businessmodeller. De virker langt, langt mer robuste enn deres forbrukerpc'er som jeg alltid har holdt meg til. Kanskje denne? HP Elitebook 8440p Hva synes dere? Synd den ikke kommer med sort pianolakk i det minste..

 

Elitebook 8440p kan skaffes med SSD i modell VQ666EA#ABN. Den har imidlertid bare 2GB minne installert og kommer med W7 32 bit, så noen oppgraderinger må påregnes.

Lenke til kommentar

Tusen takk for nyttig info. Jeg er bare livredd for å kjøpe en for dårlig pc.. men virker som jeg overdriver hva gjelder prosessor ja.

 

Nei, vaio z går bare ikke. Jeg fikk på følelsen at jeg satt med en litt stor pda... Mulig jeg ser dårlig men alt var jo bittelitte. Jeg sitter mye og surfer med pc'n på fanget om kvelden i mørk stue.. leser mail, surfer på nett og leser der. Altså mye tekst som jeg må kunne se greit uten å slite ut øynene fullstendig.

 

Enig med deg ang. Toshibaen. Den har jeg avskrevet.

 

Jeg har kommet over en brukt Vaio E(VPCEA2S1E/G )til salgs for 7500. Vil jeg kunne leve med den til mitt formål tror du? Jeg siterer: "Intel® Core™ i3-350M-prosessor

Prosessorhastighet(GHz)

2,26

L2-/L3-cache (MB)

3

Antall kjerner

2

Minne

Minnestørrelse (GB)

4

Minnespesifikasjon

PC3-8500

Minnehastighet (MHz)

1066

Minnetype

DDR3 SDRAM

Maks. støttet minne (GB)

8

Maks. minne kommentar

En del av systemminnet over 3 GB er kanskje ikke tilgjengelig for det 32 biters operativsystemet. "

 

Er det krevende å bytte til/oppgradere til 64 biter?

Lenke til kommentar

Jeg har kommet over en brukt Vaio E(VPCEA2S1E/G )til salgs for 7500. Vil jeg kunne leve med den til mitt formål tror du? Jeg siterer: "Intel® Core™ i3-350M-prosessor

Prosessorhastighet(GHz)

 

...

 

Er det krevende å bytte til/oppgradere til 64 biter?

 

Jeg stiller vel denne maskinen i litt samme klasse som toshibaen, en maskin lagd for å jobbes med bør ha SSD i dag. Ingen andre oppgraderinger gir like mye ekstra ytelse.

 

Når det er sagt så er det jo et kostnadsaspekt her, og om du i hovedsak jobber på de SAMME dokumentene hele tiden så merker du ikke så mye forskjell. Tilsvarende med outlook mailboksen din, så ser du ingen stor effekt hvis du uansett bare kikker på de sist ankomne e-mailer. Begynner du å søke derimot...

 

Er denne maskinen den samme som oppført her: http://www.sony.no/product/vn-e-series/vpcea2s1e-g? Denne siden sier den kommer med W7 64 bit. Er du sikker på den har 32 bit?

Oppgradering er ikke veldig vanskelig normalt, men kan kreve litt jobb for å få fatt i installasjonsmedie for bærbare maskiner (Med mindre du vil betale for en ekstra lisens). Er ikke sikker på om en OEM lisens gir deg rett til å bytte. Oppgradering bør skje før du gjør noe annet med maskinen.

 

Gitt det du har indikert burde du kikke etter:

* 120GB eller større SSD (Sjekk at det ikke er en gammel jMicron enhet. Helst samsung, intel, kingston eller sandforce OEM eheter)

* 4GB eller mer minne (Husk minne kan ofte oppgraderes rimelig, hvis man gjør det selv, så du trenger ikke kaste ut mindre minner)

* 14" eller større skjerm, minimum 1366x768 (Jeg synes personlig dette er for lav oppløsning, men smak og behag)

* Intel i3 eller kraftigere CPU. Klokkefrekvens har for deg lite betydning.

 

Her er noen flere kandidater:

* HP Envy 15-1195 15.6" WXGA Radeon 4830 (Desverre akkurat rett over pristaket)

* Dell Alienware M15x m. 256GB SSD (ca 17500, mye maskin for pengene, men ser ikke ut)

* Dell Studio XPS 16. Ser bra ut, men fikk ikke opp noe prising på denne

* Lenovo ThinkPad T510 4349. Litt liten SSD, men for ditt oppgitte bruk burde det være nok.

* Acer TravelMate TimelineX 8472-354G16Mnkk (14"), 160GB SSD

* Lenovo ThinkPad T410 2522 - Core i5 540M m. 128 GB ssd. (Kanskje mer robust en aceren, men mye dyrere...)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg glemte refreshe siden før jeg la inn siste melding. Artig at du nevner den Dell'en som jeg også har funnet frem til selv nå. Den begynner på 10 000 som jo slett ikke er verst. Ikke fingeravtrykksleser ellers "alt".

 

Ellers må jeg innrømme at jeg fortsatt tenker litt på den HP Elitebook 8440p. Ikke fingeravtrykksleser, kjedelig design er det negative. Men svært solid kraftig nok for mitt bruk selv om dumt at 34bit selvfølgelig var dumt), quicklaunch-knapper for internett og outlook virker ekstremt fornuftig for mitt bruk (bruker ofte bare internett og mail, særlig på kveldstid).

 

Takker forøvrig for opplistingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...